الگوبرداری استثنایی از ماشین برای خنک کردن ورزشگاه های قطر!

به گزارش تیم علمی، زومیت نوشت: قطر در جریان مسابقات جام جهانی 2022 از سیستمی منحصربه فرد برای خنک کردن محیط داخلی استادیوم ها استفاده می نماید. مغز متفکر این سیستم می گوید خنک کردن استادیوم مثل خنک کردن وسایل نقلیه است.

الگوبرداری استثنایی از ماشین برای خنک کردن ورزشگاه های قطر!

قطر به گرمای سوزانش معروف است، اما به لطف پیاده سازی سیستمی منحصربه فرد در استادیوم های این کشور، هواداران فوتبال به هنگام تماشای مسابقات جام جهانی نگران گرمای هوا نخواهند بود. مغز متفکر سیستم خنک نماینده استادیوم های قطر می گوید این سیستم به استاندارد جدیدی برای رویدادهای ورزشی بزرگ تبدیل خواهد شد.

دکتر سعود عبدالعزیز عبدالغنی، متولد سودان، با حضور در استادیوم 40٬000 نفری الجنوب در قطر که برای مسابقات جام جهانی 2022 فوتبال ساخته شده است از نحوه خنک کردن استادیوم های فوتبال در گرمای قطر گفت.

دکتر سعود، معروف به دکتر کول، شرح داد که خنک کردن استادیوم های فوتبال مثل خنک کردن وسایل نقلیه موتوری است. او 13 سال روی سیستم خنک نماینده مبتنی بر انرژی خورشیدی کار نموده است، سیستمی که به ادعای دکتر سعود، بازیکنان و چمن را سالم نگه می دارد و در استادیوم های شلوغ حتی بوی عرق را از بین می برد.

دمای هوا در تابستان های داغ قطر تا 50 درجه سانتی گراد نیز بالا می رود. به همین علت فیفا تصمیم گرفت مسابقات جام جهانی 2022 را به جای تابستان در پاییز برگزار کند. حتی با وجود کاهش میانگین دمای هوا به 25 درجه سانتی گراد در پاییز، همچنان هوای خنک به درون استادیوم های قطر دمیده می شود. هفت مورد از هشت استادیومی که برای مسابقات جام جهانی استفاده می شوند سیستم خنک نماینده کربن خنثی دارند، به این معنا که سیستم خنک نماینده استادیوم ها هیچ گاز مضری به درون هوا وارد نمی نماید.

دکتر کول مغز متفکر فناوری هایی است که خنک کردن فضاهای باز مثل استادیوم را امکان پذیر می نمایند. او می گوید برای طراحی فناوری های موردبحث از مقاله دوره دکتری خود که به سیستم تهویه هوا در خودروها ارتباط داشته، الهام گرفته است: این فناوری های خنک نماینده از همان ابزارها استفاده می نمایند، اما در مقیاسی بسیار بزرگ تر.

استادیوم های پیشرفته قطر با استفاده از ترکیبی از عایق گذاری و آنچه که دکتر سعود خنک سازی هدفمند یا نقطه ای خطاب می نماید، در نقش محیطی بسته ظاهر می شوند که حبابی از سرما در داخل آن ها وجود دارد. سیستم خنک سازی نقطه ای به پژوهشگران قطری امکان می دهد صرفاً در نقاطی از استادیوم که مردم و بازیکنان حضور دارند، فرایند خنک سازی را انجام دهند.

استادیوم های قطر افزون بر خنک کردن هوا، آن را تصفیه می نمایند

هوای خنک ازطریق مجراهایی که در محل نشستن مردم قرار دارند و بعلاوه نازل های بزرگ نزدیک زمین مسابقه، به درون استادیوم دمیده می شود. سپس هوای خنک شده با استفاده از تکنیک گردش هوا به سمت مجراها کشیده می شود، مجددا خنک می شود و پس از فیلتر شدن، مجدداً به درون محیط استادیوم برمی شود.

دکتر سعود می گوید: ما هوا را صرفاً خنک نمی کنیم، بلکه آن را تمیز می کنیم. ما فرایند تصفیه هوا را برای تماشاگران انجام می دهیم. افرادی که آلرژی دارند، در استادیوم های ما با مشکل روبرو نخواهند شد. ما در استادیوم های خود پاک ترین و خالص ترین هوای ممکن را داریم. دکتر سعود ادامه می دهد: بازیکنان برترین تجربه زندگی شان را حس خواهند کرد. حسگرهایی که در سراسر استادیوم ها حضور دارند دما را ثابت نگه می دارند و جریان هوا را کنترل می نمایند.

فناوری خنک نماینده ای که به وسیله دکتر سعود طراحی شده به طور تقریبی 40 درصد پایدارتر از تکنیک های قبلی است. به لطف راهکارهای دکتر سعود، فرایند خنک سازی استادیوم ها تنها دو ساعت پیش از شروع رسمی مسابقه، شروع می شود. این موضوع باعث می شود انرژی موردنیاز برای خنک کردن محیط استادیوم بسیار کمتر از راهکارهای دیگر باشد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2220

به "الگوبرداری استثنایی از ماشین برای خنک کردن ورزشگاه های قطر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوبرداری استثنایی از ماشین برای خنک کردن ورزشگاه های قطر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید