بچه ها یمن؛ قربانیان اصلی سیاست های جنگ افروزانه عربستان و غرب

به گزارش تیم علمی، انتشار گزارش ها در خصوص تلفات جانی جنگ یمن زمانی برجسته تر می گردد که میزان بالای بچه ها قربانی در این جنگ نابرابر به رقم خوردن هیچ تغییری در سیاست های بین المللی نمی انجامد.

بچه ها یمن؛ قربانیان اصلی سیاست های جنگ افروزانه عربستان و غرب

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، وزارت بهداشت یمن به تازگی با انتشار گزارشی، پرده از وقایع هولناک و فاجعه باری که در پنج سال اخیر بارها بچه ها یمنی را مستقیم و غیر مستقیم هدف قرار داده و منجر به از دست رفتن جان آنان شده، برداشت.

برگزاری همایش رسمی حقوق بچه ها با پوشش بین المللی نقض می گردد، با موضوع تاثیر تجاوز و محاصره 5 ساله ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان بر بچه ها یمنی سبب شد تا انتشار آمار و ارقام بچه ها و نوزادان کشته و زخمی شده در اثر این جنگ نابرابر، بار دیگر در مرکز توجهات بین المللی قرار گیرد.

ماجده الخطیب، مدیر بیمارستان تخصصی مادر و کودک السبعین یمن، در حاشیه این همایش اظهار داشت 492 کودک یمنی جان خود را در انکوباتور(از دسته ابزار آزمایشگاهی که دمای تعیینی را در یک محفظه بوجود می آورند) و به دلیل نبود امکانات پزشکی به دلیل محاصره طولانی مدت از دست داده اند.

اما این تنها بخشی از آمار هولناک تلفات بچه ها و نوزادان در بیمارستان ها و زایشگاه های یمن است.

الخطیب در ادامه گفت 3254 کودک یمنی به دلیل کمبود دارو و امکانات و قابلیت های ضعیف تجهیزات پزشکی، جان خود را از دست دادند. علت اصلی این کمبود ها و ناتوانی ها تجاوز عربستان و محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بمباران و تخریب چند باره بیمارستان السبعین توسط سعودی ها می گوید که بخش عمده ای از ساختمان ها و تجهیزات این بیمارستان در نتیجه بمباران های مکرر آسیب دیده است.

این مقام یمنی همچنین اظهار داشت بیمارستان های مادر و کودک در یمن فاقد ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) برای بچه ها زیر یک ماه است وتهیه آن به دلیل محاصره تحمیلی علیه کشور امکان پذیر نیست.

پیش از الخطیب، یوسف الحاضری، وزیر بهداشت یمن گزارشی در خصوص شرایط بحرانی افراد بیمار در کشور ارائه داده بود.

وی گفت: بیش از 320 هزار بیمار به درمان در خارج از کشور احتیاج دارند. اما به دلیل محاصره و بسته بودن فرودگاه صنعا قادر به خروج از کشور نیستند. ضمن اینکه 43 هزار بیمار به دلیل عدم اعزام به کشور خارجی برای ادامه دوره درمان، جان خود را از دست داده اند.

وزیر بهداشت یمن هشدار داد که تداوم محاصره یمن توسط عربستان و ممانعت از ورود کشتی های حامل سوخت و تجهیزات پزشکی به بندر الحدیده، فاجعه بهداشتی و درمانی بزرگی را در یمن رقم خواهد زد.

یک مقام پزشکی دیگر یمن نیز با انتقاد شدید از واکنش نامناسب جامعه بین المللی و بسنده کردن به تهیه گزارش از این شرایط وحشتناک، اظهار داشت: سالانه 5 هزار کودک یمنی در نتیجه تسلیحات مرگبار و ممنوعه متجاوزان به سرطان مبتلا می شوند.

این مقام یمنی گفت جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن منجر به سوءتغذیه 5400000 نفر در این کشور شده است که 2900000 نفر از آنان بچه ها زیر 5 سال هستند. این میزان معادل 55 درصد بچه ها یمنی است.

وی در انتها از سازمان ها و نهاد های بین المللی بشردوستانه خواست سرنوشت مبالغ اهدایی را تعیین و از هدر رفت آن ها جلوگیری نمایند.

جنگ یمن که از سوی سازمان ملل با عنوان بزرگ ترین فاجعه بشردوستانه توصیف شده است، از وجوه متفاوتی نشان دهنده جنایت بی سابقه جنگی علیه غیرنظامیان محسوب می گردد. اما موضوع کشتار و قتل عام بچه ها به ویژه در قالب حمله به مدارس، اتوبوس مدارس و بیمارستان های بچه ها، موضوعی است که با وجود اهمیت بسیار در سایه سکوت رسانه ای و سیاست های بین المللی نادیده و مغفول می ماند.

صندوق بین المللی بچه ها سازمان ملل اخیرا اظهار داشت دست کم 12 میلیون کودک یمنی احتیاجمند دریافت فوری یاری های بشردوستانه هستند.

به اذعان نماینده یونیسف در یمن، این کشور همچنان یکی از بدترین کشور ها برای بچه ها است و ادامه جنگ خونین و بحران مالی ناشی از آن، ارائه خدمات بنیادین اجتماعی را کاملا مختل نموده که این امر تبعات زیادی برای بچه ها در پی داشته است.

این مقام یونیسف در ادامه با اشاره به اینکه تحصیل 3.7 میلیون کودک در یمن با خطر روبرو شده، گفت همزمان با پنجمین سال جنگ در یمن 2 میلیون کودک در این کشور از تحصیل محروم شده اند.

اخیرا آکسفام، سازمان بین المللی امدادرسانی، با هدف ریشه کن کردن فقر و گرسنگی در سطح دنیا، اظهار داشت تنها در یک سال گذشته 335 کودک در یمن کشته شده و 600 کودک مجروح شده اند.

نکته قابل تامل در این جریان، بی توجهی کشور های به اصطلاح داعیه دار حقوق بشر است. در حالی که انتظار می رفت قتل هولناک جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی باب محکومیت و تحریم های عمده ای را علیه عربستان باز و فرایند خشونت ها در یمن را متوقف کند، کشور های اروپایی و آمریکایی برخلاف نظر افکار عمومی کشور های خود سیل تسلیحات به عربستان را متوقف نکردند و منافع مالی خود را بر جان بچه ها بی گناه مرجح دانستند.

منبع:میزان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 648

به "بچه ها یمن؛ قربانیان اصلی سیاست های جنگ افروزانه عربستان و غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها یمن؛ قربانیان اصلی سیاست های جنگ افروزانه عربستان و غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید