توافق چین و ویتنام برای حل اختلافات دریایی

به گزارش تیم علمی، خبرنگاران: چین و ویتنام توافق کردند که اختلافات دریایی خود را بدون پناه بردن به سیاست هیاهو حل نمایند.

توافق چین و ویتنام برای حل اختلافات دریایی

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری شینهوا روز شنبه اطلاع داد که مقامات ارشد چین و ویتنام توافق کردند که اختلافات دریایی خود را بدون تکیه کردن به هیاهو حل نمایند.

این خبر پس از آن منتشر شد که روز آدینه یو ژنگشنگ مشاور سیاسی چین و نگویان تان دونگ نخست وزیر ویتنام در هانوی با یکدیگر دیدار نموده و درباره اختلافات در دریای چین جنوبی با یکدیگر گفت وگو کردند.

یو گفت: دیپلماسی هیاهو تنها باعث تشدید تشنج افکار عمومی می گردد که باید از سوی هر دو طرف اجتناب گردد.

وی افزود: موضوعات دریایی به شدت پیچیده و حساس بوده و نیازمند مذاکرات برای مدیریت و کنترل اختلافات است.

با وجود مبادلات تجاری گسترده و تعهد هر دو کشور چین و ویتنام به کمونیسم اما این دو کشور تاریخچه طولانی در بی اعتمادی و درگیری با یکدیگر دارند که شامل جنگ کوتاه مدت در سال 1978 می گردد، زمانی که نیروهای چینی در پاسخ به حمله ویتنام به کامبوج، به این کشور حمله کردند.

نزاع ها میان دو کشور در سال های اخیر و به دلیل ادعای چین درباره مرزهای این کشور در دریای چین جنوبی به اوج خود رسید.

چین ادعاها درباره مرز آبی خود در دریای چین جنوبی را با نصب یک دکل حفاری در آب های مورد اختلاف با ویتنام عملی کرد و با آبپاش و تاکتیک های دور کردن، از نزدیک شدن یک کشتی ویتنامی به سکوی مذکور جلوگیری کرد.

شهروندان ویتنامی نیز با حمله به کارخانه های چینی در داخل ویتنام به این اقدام دولت چین پاسخ دادند. همچنین دولت ویتنام روابط نظامی خود با آمریکا را گسترش داده و دو زیردریایی تهاجمی از روسیه خریداری کرد.

پکن از آن موقع، دکل حفاری را از منطقه برداشت و نشان داد که به دنبال روابط بهتر با ویتنام است و از تاسیس یک بانک سرمایه گذاری منطقه ای اطلاع داد.

کشورهای برونئی، تایوان و مالزی نیز هرکدام بر بخش هایی از عرصه دریای چین جنوبی که به طور بالقوه سرشار از منابع نفت و گاز است ادعای مالکیت دارند.

کارشناسان بر این باورند که چین به طور فزاینده ای اراده و توان لازم برای تحقق ادعاهای ارضی خود بر آب های مورد مناقشه را دارد، امری که موجب نگرانی فزاینده دیگر طرف های درگیر در این مناقشه شده است.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 346

به "توافق چین و ویتنام برای حل اختلافات دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق چین و ویتنام برای حل اختلافات دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید