عدس بی کیفیت کانادا بلای جان محصول مرغوب ورزقان، داستان تلخ واردات در سایه بی تفاوتی مسؤولان

به گزارش تیم علمی، عدس کاران ورزقانی دلیل اصلی ضرر و زیان خود و عدم فروش محصولشان را افزایش واردات بی رویه عدس بی کیفیت کانادایی می دانند، عدسی که کیفیتش به مراتب خیلی پایین تر از عدس ورزقان است اما در بازار ایران وضعیت خوبی دارد به طوری که هر سال قیمتش دو برابر عدس داخلی است.

عدس بی کیفیت کانادا بلای جان محصول مرغوب ورزقان، داستان تلخ واردات در سایه بی تفاوتی مسؤولان

برای دریافت خدمات تور ارزان کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران از ورزقان، با وجود شعارهای توخالی دولت یازدهم مبنی بر حمایت از کشاورزان، بازار محصولات کشاورزی وارداتی امان فروش غلات ایرانی را بریده است.

شهرستان ورزقان قطب فراوری عدس در استان آذربایجان شرقی بوده و توانسته با فراوری سالانه هزاران تن عدس رتبه اول استانی را به خود اختصاص دهد، از آنجا که این محصول محل اول درآمد کشاورزان ورزقانی محسوب می گردد و ارزش غدای بالای نیز دارد به اولین و مهمترین سوغات این منطقه تبدیل شده است.

اما متاسفانه عدس کاران ورزقانی چند سالی است با مسائل جدی روبه رو شدند و با وجود کیفیت بالای عدس فراوریی کشاورزان شهرستان ورزقان، واردات عدس خارجی، فروش این محصول فراوریی استان را کاهش داده و بهترین و مرغوب ترین عدسی که شهرت کشوری کسب نموده است روی دست کشاورزان ورزقانی مانده است.

چند سالی است که به دلیل کاهش بارش های بهاری در منطقه ورزقان، کاشت و برداشت عدس مشکل دار شده و میزان عدس برداشتی کشاورزان را راضی نمی نماید.

اگر از کمبود بارش های بهاری بگذریم، مشکل دیگری که عدس کاران ورزقانی را زمین گیر نموده است می رسیم، قیمت این محصول چند سالی است در زمان فروش به شدت پایین می آید و موجب ضرر و زیان عدس کاران ورزقانی می گردد.

فاصله زیاد قیمت این محصول از فراوری تا مصرف خیلی بیشتر از محصولات کشاورزی دیگر است تا جایی که خیلی از مصرف نمایندگان عدس برای مصارف خانگی خود به منطقه ورزقان سفر می نمایند تا کالای با کیفیت تر و با قیمت پایین تر بخرند.

سال جاری رکود در بازار عدس ایران خیلی بیشتر به چشم می خورد و با گذشت 6 ماه از برداشت این محصول تعداد زیادی از کشاورزان ورزقانی هنوز نتوانستند حتی با قیمت پایین محصول خود را به فروش برسانند.

نقطه عجیب تر این است که عدس کاران در اوایل بهار برای کاشت عدس اقدام می نمایند و مجبور هستند بذر خود را با قیمت های خیلی بالاتر بخرند و در زمان برداشت عدس فراوریی را با قیمت خیلی پایین تر بفروشند، به طوری که اگر هزینه های کاشت و برداشت عدس را کسر کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که عدس دیگر صرفه اقتصادی ندارد، از آنجا که مقدار فراوریی عدس در ورزقان شدید پایین آمده است و تقریبا هر سال نصف فراوری را نسبت به سال گذشته را داشته، از طرفی هم قیمت تمام شده این محصول چند سالی است که برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته و در مقابل سایر محصولات کشاورزی افزایش قیمتی نداشته است، کشاورزان را بر این مجاب می نماید تا از عدس دست بکشند.

عدس کاران ورزقانی دلیل اصلی ضرر و زیان خود و عدم فروش محصولشان را افزایش واردات به رویه عدس بی کیفیت کانادایی می دانند، عدسی که کیفیتش به مراتب خیلی پایین تر از عدس ورزقان است اما در بازار ایران وضعیت خوبی دارد به طوری که هر سال قیمتش دو برابر عدس داخلی است.

اگر به آمار فراوری عدس در شهرستان ورزقان توجه کنیم به راحتی متوجه خواهیم شد که کشاورزان دیگران رغبتی برای عدس نشان نمی دهند عدس فراوریی کشاورزان ورزقانی در سال 95 از12 هزار هکتار زمین زیر کشت حدود 10 هزار تن، در سال 96 نیز 6 هزار و 500 تن و در سال 97 تنها 5 هزار تن عدس فراوری کردند که روند نزولی داشته است.

اگر از سوی دولت اقدامی برای خرید عدس ورزقان صورت نگیرد، خسارات جبران ناپذیر روحی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت، عدس کاران ورزقانی سال جاری برای دومین سال پیاپی نمی توانند محصول خود را به فروش برسانند و مجبور می شوند عدس را آسیاب و به عنوان غذای دام استفاده نمایند.

رستم قبله ای مالک بوجاری به فارس می گوید: عدس در دست فراورینمایندگان و خریداران مانده و کسی خریدار نیست، بنده یک کارگاه بوجاری و بسته بندی دارم و بیش از 50 تن عدس موجودی در انبار دارم که کسی خریدار نیست، واردات بی رویه عدس های بی کیفیت از خارج باعث شده محصول داخلی نابود گردد، امیدوارم مسوولان درخواست عدس کاران منطقه ورزقان را که سال هاست این مشکل را دارند، رفع نمایند.

وی ادامه داد: عدم خرید تضمینی و پایین بودن قیمت این محصول باعث شده عدس کاران دیگر رغبتی برای ادامه عدس کاری نداشته باشند.

شهرستان ورزقان ظرفیت زیادی در کشاورزی دارد

سبلان مظفری، عدس کار نمونه چند ساله استان در این مورد می گوید: مردم شهرستان ورزقان علاقه خاصی به عدس کاری دارند و به همین دلیل است که با تمام کاستی ها و مسائل از عدس دل نمی نمایند.

وی گفت: کاشت و برداشت عدس در شهرستان ورزقان کاملا به صورت سنتی است و از طرفی نیز عدم فروش مناسب این محصول در چند سال اخیر موجب شده ضرر و زیان زیادی بر کشاورزان منطقه وارد گردد.

این کشاورز اضافه کرد: از آنجا که دولت وظیفه دارد از فراوری داخلی و کشاورزان حمایت کند، بهترین راه حمایت از عدس کاران منطقه ورزقان خرید تضمینی این محصول است، عدس محل درآمد اول مردم منطقه ورزقان بود اما قیمت های پایین این محصول در چند سال گذشته باعث شده آمار فراوری به شدت پایین بیاید

مظفری گفت: شهرستان ورزقان در فراوری عدس در آذربایجان شرقی رتبه یک را در اختیار دارد منتها به مرور زمان و بالا بودن هزینه های برداشت و عدم رغبت جوانان برای کاشت عدس، باعث شده میزان فراوری پایین بیاید.

وی اضافه کرد: برای اینکه نوع کشت عدس را از سنتی به نوین و به روز تغییر دهیم، دستگاه برداشت میکانیزه عدس را در روستای کاسین مورد استفاده قرار دادیم که با توجه به توپوگرافی منطقه کیفیت عدس های منطقه نسبتا پایین بود و در نتیجه این دستگاه جواب نداد.

علی محمدی،رئیس جهادکشاورزی نیز اضافه کرد: فرهنگ تغییر الگوی کشت را باید نهادینه کنیم و محصولاتی مانند گلزا و زعفران را که سود بالای نسبت به عدس دارند را جایگزین عدس کنیم.

وی به احداث واحد بسته بندی حبوبات در شهرستان ورزقان اشاره نمود و اضافه کرد: با بهره برداری از این واحد امیدواریم مشکل بزرگ عدس کاران منطقه حل گردد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: در این مورد چندین بار با وزارت جهاد کشاورزی مذاکره کردیم اما متاسفانه تا به امروز نتیجه ای نداده است.

رضا علیزاده اضافه کرد: برای حمایت از عدس کاران ورزقانی باید تدابیری اتخاذ کرد، با خرید تضمینی، خرید توسط اتحادیه ها و فرمول های دیگر می توان از وارد شدن ضرر و زیان زیاد به کشاورزان منطقه ورزقان جلوگیری کرد.

نایب رئیس کمسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه هفته آینده با وزیر جهادکشاورزی در این مورد جلسه خواهیم داشت، گفت: کشاورزان ورزقانی چند سالی است که گرفتار شدند و محصولاتشان با قیمت های خیلی پایین به فروش می رسد.

قیمت عدس سبز و فراوری داخل در دی ماه سال 97 در بازار 7 تا 8 هزار تومان است ولی از کشاورزان ورزقانی این محصول را زیر 2 هزار تومان خریداری می نمایند که اختلاف 3 تا 4 برابری دارد، در مقابل نیز عدس های بی کیفیت خارجی با قیمت های خیلی بالاتر به دست مصرف نمایند می رسد.

گزارش از احمد مظفری

ر

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 مرداد 1398 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 233

به "عدس بی کیفیت کانادا بلای جان محصول مرغوب ورزقان، داستان تلخ واردات در سایه بی تفاوتی مسؤولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدس بی کیفیت کانادا بلای جان محصول مرغوب ورزقان، داستان تلخ واردات در سایه بی تفاوتی مسؤولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید