پیش فروش نفت با اوراق پذیرفته نیست

به گزارش تیم علمی، عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه اگر دولت به دنبال فروش نفت است باید مدل بورس نفت را دنبال کند، گفت: پیش فروش نفت به صورت اوراق ارزی پذیرفته نیست.

پیش فروش نفت با اوراق پذیرفته نیست

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره طرح دولت برای گشایش اقتصادی (پیش فروش نفت با استفاده از اوراق سلف موازی) گفت: طرح گشایش اقتصادی در جلسه هماهنگی سران قوا مطرح و آنالیز شده است. این موضوع در مجلس آنالیز خواهد شد.

وی ادامه داد: درخصوص فروش نفت، مجلس دهم قانونی تصویب نموده است. در بند و تبصره 1 قانون بودجه سال 99 به فروش نفت در بورس پرداخته شده است. اگر دولت به دنبال فروش نفت است باید مدل بورس نفت را دنبال کند.

فرهنگی با بیان اینکه پیش فروش نفت به صورت اوراق ارزی پذیرفته نیست، گفت: مدلی که در طرح گشایش اقتصادی مورد توجه قرار گرفته مغایر با قانون فروش نفت در بورس است. این موضوع را در مجلس آنالیز خواهیم کرد و قطعا مدل مدنظر مجلس اجرایی خواهد شد.

وی در انتها توضیح داد: فروش نفت باید به صورت نقدی باشد. پیش فروش اوراقی نفت پذیرفته نیست و اثرات نامطلوبی خواهد داشت.

لازم به ذکر است در بند و تبصره 1 قانون بودجه 99 آمده است: دولت مکلف است به وسیله شرکت ملی نفت ایران در صورت درخواست دستگاههای اجرائی ذی ربط تا مبلغ نهصدهزار میلیارد (900.000.000.000.000) ریال از خالص بدهی های قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چهارچوب مقررات مربوط تا انتها سال 1398 ایجاد شده و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرحهای عمرانی را از محل تحویل نفت خام به این اشخاص براساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه ای، تسویه و به وسیله منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره (21) این قانون با خزانه داری کل اعمال حساب کند. اجرای این حکم، منوط به اجرائی شدن سقف مشخص شده در بند (ب) این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در بند مذکور است. همچنین در صورت تقاضای اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی دارای انواع اوراق اقتصادی اسلامی با سررسید زودتر از خردادماه سال 1400، تا سقف یکصدوپنجاه هزارمیلیارد (150.000.000.000.000) ریال به وسیله تحویل نفت خام صادراتی به این اشخاص به میزان ارزش اسمی اوراق با قیمت بورس انرژی تسویه نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1221

به "پیش فروش نفت با اوراق پذیرفته نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش فروش نفت با اوراق پذیرفته نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید