کشور نیازی به واردات برنج ندارد ، کمبود واردات بهانه ای برای افزایش قیمت برنج

به گزارش تیم علمی، این روز ها دلالان بازار برنج به بهانه کمبود واردات اقدام به افزایش قیمت این محصول می نمایند در حالی که کشور نیازی به واردات ندارد.

کشور نیازی به واردات برنج ندارد ، کمبود واردات بهانه ای برای افزایش قیمت برنج

به گزارش خبرنگار ، طبق روال همه ساله بازار برنج در ایام پیک مصرف همچون شب عید با نوساناتی روبرو می گردد که هر یک از فعالان بازار بهانه ای برای این گرانی ها مطرح می نمایند.

با وجود شرایط مساعد اقلیمی و رشد 200 هزارتنی فراوری برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به مرز خودکفایی انتظار بر آن بود که بازار برنج در آرامش با حداقل نوسان قیمت به سر برد که متاسفانه بعضی عوامل واسطه و دلال به بهانه کمبود عرضه بازار را با اختلالاتی روبرو کردند که این امر بسیاری از خانوار ها را در تامین مایحتاج خود دچار مشکل نموده است.

بسیاری از مسئولان امر بر این باورند که کشاورزان پس از فصل برداشت به سبب تامین امرار معاش خود اقدام به فروش محصول می نمایند و تنها دلالان و عوامل واسطه با احتکار ساختگی و بهانه کمبود برنج خارجی به سبب کسب سود بیشتر اقدام به فروش محصول با نرخ های دلخواه می نمایند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین شرایط فراوری برنج ایرانی، میزان واردات و دلایل التهاب قیمت در بازار با خبر شویم:

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن فراورینمایندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار ، از ثبات قیمت برنج در بازار اطلاع داد و گفت: طی یک ماه و نیم گذشته، قیمت برنج در استان های شمالی تغییری نداشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت برنج در بازار تهران ملاک نیست، اضافه نمود: بازار تهران در دست عده ای سوداگر است که به بهانه های مختلف قیمت برنج در بازار را افزایش می دهند.

علی زاده شایق قیمت هر کیلو برنج با کیفیت ایرانی با صفر درصد خرده در استان های شمالی را 20 هزار تومان خاطرنشان کرد.

دبیر انجمن فراورینمایندگان برنج با انتقاد از واردات بی رویه برنج بیان نمود: همه ساله دولت مجوز واردات مقداری برنج به منظور تامین کسری احتیاج داخل را می دهد که بلافاصله پس از واردات اقدام به ترخیص از گمرکات و توزیع می نماید و حال ماندن برنج در گمرکات پدیده ای تازه ای است که از سوی واردنمایندگان مطرح می گردد.

:اجرای طرح نظارتی نوروز از اول اسفند تا 15 فروردین

وی ادامه داد: آخرین بار مهر سال جاری بود که واردنمایندگان با این ادعا که 200 هزار تن برنج در گمرک مانده است، وزارت جهاد را وادار به ترخیص برنج کردند و حال جای این سوال مطرح است که این برنج ها از کجا آمده که واردنمایندگان نگران ترخیص آن هستند.

کشاورز با اشاره به اینکه طی سال های اخیر میزان واردات برنج بیش از احتیاج کشور بوده است، بیان نمود: طی سال های 96،97 و 98 به وفور برنج خارجی وارد شده و سال جاری جای تعجب است که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واردات برنج انعطاف نشان داده است، در حالیکه سال جاری میزان فراوری به سبب بارش های بهاره و آفتاب مناسب تابستان نسبت به سال های قبل از نظر کمی و کیفی مناسب بوده است.

دبیر انجمن واردنمایندگان برنج از رشد فراوری برنج در بازار اطلاع داد و گفت: سال جاری فراوری برنج با رشد 200 هزارتنی نسبت به سال قبل حداقل 2 میلیون و 400 هزارتن بوده است.

این مقام مسئول در سرانجام با اشاره به اینکه احتیاجی به واردات برنج نداریم، توضیح داد: هم اکنون به میزان کافی برنج ایرانی و خارجی در بازار و انبار ها موجود است و واردنمایندگان باید اقدام به خروج برنج از انبار ها نمایند، هر چند که در صورت عدم ترخیص برنج از انبارها، محصول به اندازه کافی با قیمت مناسب در بازار موجود است.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردنمایندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه تامین به موقع برنج در امنیت غذایی کشور اهمیت بسزایی دارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بالای برنج به عنوان دومین محصول غذایی پرمصرف بعد از نان، نامه ای به معاون اول رئیس جمهور ارسال کردیم تا علت تعلل بانک مرکزی و سو مدیریت وزارت صمت در موضوع واردات برنج را آنالیز کند.

وی از کمبود عرضه برنج خارجی در بازار اطلاع داد و گفت: در شرایطی که در سطح عرضه برنجی برای توزیع نداریم، بدیهی است که قیمت برنج به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال در بازار افزایش می یابد.

کشاورز با اشاره به اینکه 200 تا 250 هزار تن برنج در گمرکات کشور است، بیان نمود: بانک مرکزی برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت هر چه سریع تر باید ارز مورد احتیاج را تخصیص دهد، در غیر این صورت باید جوابگوی افزایش قیمت برنج در بازار باشند.

به گفته این مقام مسئول، علی رغم آنکه طی هفته هایی اخیر انجمن واردنمایندگان برنج بار ها در مورد شرایط برنج هشدار داده است، اما مسئولان وزارت صمت و بانک مرکزی توجهی به این موضوع نداشتند، در حالیکه کمبود عرضه برنج بر التهاب قیمت در بازار دامن می زند.

دبیر انجمن واردنمایندگان برنج با اشاره به اینکه انفعال بانک مرکزی و وزارت صمت تجارت خارجی کشور را مختل نموده است، بیان نمود: در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان که تقاضا برای خرید برنج در بازار افزایش می یابد، سنگ اندازی پیش روی واردات، بازار را با معضل کمبود عرضه و افزایش قیمت روبرو می نماید.کشاورز ادامه داد: با وجود آنکه واردنمایندگان به تعهدات خود مبنی بر تامین کسری برنج مورد احتیاج سال جاری کردند، جای این سوال مطرح است که چرا بانک مرکزی ارز مورد احتیاج را تخصیص نمی دهد؟ در حالیکه این موضوع تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور به شمار می رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 920

به "کشور نیازی به واردات برنج ندارد ، کمبود واردات بهانه ای برای افزایش قیمت برنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور نیازی به واردات برنج ندارد ، کمبود واردات بهانه ای برای افزایش قیمت برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید