اصفهان ایران و فلورانس ایتالیا به لحاظ فرهنگی زبان مشترک دارند

به گزارش تیم علمی، خبرنگاران: مدرس دانشکده معماری و شهرسازی فلورانس ایتالیا گفت: اصفهان و فلورانس به عنوان دو شهر با تمدنی باستانی به لحاظ فرهنگ و تمدن و از لحاظ حکمت و فلسفه دارای زبان مشترک هستند.

اصفهان ایران و فلورانس ایتالیا به لحاظ فرهنگی زبان مشترک دارند

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

غلامحسین عندلیب اصفهانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در اصفهان درباره تاریخ معماری این کشور و تاثیر معماری ایرانی بر بنا های ایتالیا، اظهار کرد: ایتالیا، تمدنی که سرچشمه های پیشرفت امروز غرب را در آنها می توان یافت متن شکل گیری مدرنیته در دنیا است با این وجود تمدن هایی دچار بحران مدرنیته و سنت شده اند اما فلورانس توانست از تمام این ناهنجاری ها و هجوم موج مدرنیته سربلند بیرون بیاید.

وی اضافه نمود: علت این مهم شناخت صادقانه از ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و الگوهای رفتاری و عدم تزریق عوامل بیرون و همچنین ارزش قائل شدن برای انسان و میراث پیشین است.

مدرس دانشکده معماری و شهرسازی فلورانس ایتالیا به اهمیت معماری گذشته و معماری معاصر امروز این شهر اشاره نمود و گفت: برداشت و پنداشت ایتالیایی ها از فضا بر پایه صندلی اجتماعی و توان فرهنگی مهمترین علت ماندگاری به شمار می رود که فضای فعالیت های انسان را فراهم اورده است.

وی درباره محیط معماری و فرهنگی فلورانس بیان نمود: در محیط و فضای معماری و فرهنگی فلورانس پیوستگی اجتماعی که گام به گام از الگوهای رفتاری و فرهنگی مردم شکل گرفته سبب ایجاد فضاهای ماندگار و پایدار شده که این برخاسته از دیرینگی تاریخ معماری است که این خود قابل مقایسه با رفتار و محیط فرهنگی و معماری شهر اصفهان است.

عندلیب اصفهانی با اشاره به حضور فرهنگ و تفکر در حوزه معماری ایران در ایتالیا توضیح داد: حوزه تفکر همان گردونه اصلی هر فرهنگ است که مرکز ثقل هر سنت و روح فیاض هر تمدن به شمار می رود که این امر تصادفی نیست به طور مثال تحولات آخرین دوره رنسانس در فلورانس کاملا برگرفته از تحولات فرهنگی و معماری دوره صفوی در ایران است، در این دوره به نحوی بسط علوم نقلی و عقلی پدیدار شده که هنرهای متعالی از جمله معماری و شهرآرایی را به عنوان الگو به دنیا معرفی کرد.

وی اضافه نمود: در آنالیز های تاریخی می توان دریافت که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی دارای حکمت و فلورانس دارای فلسفه بوده است که حکمت ریشه در تجربه انسانی و فلسفه مراقب است که خود را از قید منطق دور نگه دارد، در آنالیز آثار تاریخی فلورانس پی می بریم که معماران و شهرسازان علاوه بر رعایت بی عیب و نقص فلسفه در آثار خود از حکمت و دانش ایرانیان نیز بسیار تأثیر گرفته اند که این خود نشانه زبان مشترک فرهنگ این دو سرزمین غرب و شرق است.

این مدرس در باره وظیفه معماران ایرانی برای حفظ هویت فرهنگی و میراث گرانمایه خود افزود: نقش ما مضاعف است زیرا نه تنها باید تفکر غربی را در متن خود آن فرهنگ بشناسیم بلکه باید مضامین قومی خویش را نیز برای حفظ یادمان ها و تفکرات ایرانی اسلامی حفظ و ارتقا بخشیم که به طور مسلم نتیجه این کار حفظ این میراث ارزشمند که سرمایه فرهنگی بشمار می رود و انتقال بی عیب و نقص به آیندگان است.

ق

منبع: تسنیم
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 324

به "اصفهان ایران و فلورانس ایتالیا به لحاظ فرهنگی زبان مشترک دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصفهان ایران و فلورانس ایتالیا به لحاظ فرهنگی زبان مشترک دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید