ضمانت های لازم برای سرمایه گذاران باید در کشور ایجاد گردد

به گزارش تیم علمی، گرمابی گفت: قانون سرمایه گذاری باید به گونه ای باشد که ضمانت های لازم برای سرمایه گذاران ایجاد کند و آن ها بتوانند با خیال راحت ارزیابی نمایند.

ضمانت های لازم برای سرمایه گذاران باید در کشور ایجاد گردد

حمید گرمابی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار، گفت: یکی از مباحث مهمی که در حوزه سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی مطرح می گردد قرارداد های خودروسازان به صورت جوینت ویچر با شرکای خارجی است.

او ادامه داد: در واقع اینکه در هر یک از این قرارداد ها بناست چند درصد سهم خودرو داخلی سازی گردد اهمیت فراوانی دارد که معمولا بسته به خودرو و شرکت ها، داخلی سازی خودرو ها از درصد پایین شروع می گردد و به درصد های بالاتر افزیاش می یابد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بر مبنای توضیحات این قرارداد ها و میزان درصدی که معین می گردد خودرو های خارجی داخلی سازی گردد، تکلیف قطعه ساز نیز تعیین می گردد که برای سال های آینده باید چه ساز و کار و برنامه ای داشته باشد البته از زمان انعقاد قرارداد های آخر با خودروسازان خارجی تا به حال هنوز چنین جزئیاتی تعیین نشده است به جز این مورد قطعه سازان برنامه های دیگری نیز برای فراوری فعلی دارند که بر آن مبنا سعی می نمایند کم و بیش برنامه های خود را اجرا نمایند، اما غیر از این ها قرارداد های جوینت ویچر با خودروسازان خارجی می تواند نقش به سزایی در معین برنامه های آ تی این بخش از صنعت داشته باشد.

گرمابی اضافه نمود: باید توجه کرد که قطعه سازان برای پیشبرد بهتر برنامه ها و ارتقای فناوری فراوری به سرمایه و منابع مالی کافی احتیاج دارند، اما موانعی وجود دارد که این منابع مالی به حد کافی فراهم نگردد همین طور سرمایه گذاری در این بخش نیز با موانع و مسائلی روبرو است.

او گفت: به طور مثال واضح است که مهمترین نکته ای که سرمایه گذاران همیشه مدنظر خود قرار می دهند ثبات و پایداری برنامه ها و میزان فراوری بخشی است که آن را برای سرمایه گذاری ارزیابی می نمایند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان نمود: اینکه سرمایه گذار بتواند طی چند سال می تواند روی منافع و سود سرمایه گذاری خرد کند مسئله ای بسیار مهمی تلقی می گردد به طوری که در عین حال قانون سرمایه گذاری باید به گونه ای باشد که ضمانت های لازم را برای سرمایه گذاران ایجاد نمایند که آن ها بتوانند با خیال راحت ارزیابی نمایند که سرمایه ای که به میان می آورند تا چه مدت و تا چه منافعی برایشان سودآور خواهد بود.

گرمابی اظهار کرد: اگر این عوامل واضح و روشن باشد و ثبات و پایداری در تصمیم گیری وجود داشته باشد بی شک صنعت قطعه سازی برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است.

او گفت: باز هم از مسائل قطعه سازان در زمینه منابع مالی بدهی های بانکی آن ها است که یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکل پرداخت نشدن بدهی خودروسازان به این بخش است قسمت چشمگیری از این بدهی را باید دو خودروساز اصلی کشور پرداخت کند و تعهدات خود به قطعه سازان را به درستی انجام دهد که بخشی از مسائل قطعه سازان که آن را می توان از منظری یکی از موانع سرمایه گذاری در این بخش دانست رفع گردد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به نظر می رسد به جز این موارد مشکل دیگر این صنعت وجود قطعه سازان خرد است که همین مسئله امکان رقابت این فراوری نمایندگان را با قطعه سازان بین امللی کاهش می دهد.

گرمابی اضافه نمود: بنابراین تنها راه چاره این است که این قطعه سازان با یکدیگر شراکت داشته باشند و جوینت های بزرگتری ایجاد نمایند که به این ترتیب هم کیفیت و شمارگان فراوری بالا رود و هم امکان رقابت در بازار های جهانی برای آن ها ایجاد گردد.

او گفت: قطعا اولویت با سرمایه گذاران داخلی است، اما به نظر می رسد به دلیل مسائل مالی موجود ممکن است به اندازه کافی سرمایه گذار داخلی نداشته باشیم و آن وقت است که می توانیم سراغ سرمایه گذاران خارجی برویم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان نمود: در این راستا تعداد زیادی از سرمایه گذاران ایرانی که مقیم کشور های دیگر هم هستند نیز در صورتی که موقعیت و وضعیت سرمایه گذاری در این بخش مناسب باشد حتما جذب خواهند شد و تمایل به وارد کردن سرمایه خود به کشور ها را نشان می دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 585

به "ضمانت های لازم برای سرمایه گذاران باید در کشور ایجاد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضمانت های لازم برای سرمایه گذاران باید در کشور ایجاد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید