معرفی زیباترین جاذبه های طبیعی یزد

به گزارش تیم علمی، معرفی زیباترین جاذبه های طبیعی یزد

جاذبه های طبیعی یزد بسیار زیاد می باشند. این شهر به علت پیشینه تاریخی که دارد، بسیاری از آثار تاریخی ایران و دنیا را در خود جای داده است. شهر یزد به شهر بادگیرها و بعلاوه شهر آتش و آفتاب مشهور می باشد. یزد عنوان اولین شهر خشتی دنیا را دارا می باشد. سالانه شمار زیادی دنیاگرد از ایران و نقاط مختلف دنیا برای بازدید از جاذبه های طبیعی یزد به این شهر سفر می نمایند. در اینجا تعدادی از جاذبه های طبیعی یزد را معرفی می کنیم.

معرفی زیباترین جاذبه های طبیعی یزد

معرفی شهر یزد

استان یزد یکی از شهرهای تاریخی جهان است. بسیاری از میراث فرهنگی ایران در استان یزد وجود دارد. در استان یزد مجموعه زیادی از آب انبار، مسجد، حسینیه، آرامگاه، قلعه، کاروانسرا، اماکن مقدس تاریخی، سرداب، کاریز و بازار وجود دارد. استان یزد در بخش مرکزی فلات ایران واقع شده است.

کثرت جاذبه های طبیعی یزد ، آثار تاریخی یزد، معماری و آثار فرهنگی و اجتماعی بسیار، این شهر را تبدیل به یکی از مکان های پرطرفدار و توریستی ایران و جهان کرده است. به علت اینکه کویر لوت و دشت کویر از یک سو و دریاچه نمک قم از سوی دیگر در اطراف یزد قرار گرفته اند، بعلاوه به علت بارش اندک این استان از استان های خشک ایران به شمار می آید.

جاذبه های طبیعی یزد دارای معروفیت بسیاری در جهان هستند. این شهر را اولین شهر زیبای خشتی جهان نامیده اند. به شهر یزد شهر بادگیرها، شهر آتش و آفتاب، شهر قنات و قنوت و قناعت نیز می گویند. طبیعت این شهر با داشتن ویژگی های متنوع مکان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی است. طبیعت متفاوت این شهر سبب شده است تا مسافران از بازدید در این شهر لذت ببرند.

غار شگفت یزدان از جمله مکان های تماشای یزد

یکی از جاذبه های طبیعی یزد که دارای پیشینه ای تاریخی است، غار شگفت یزدان می باشد. این غار در نزدیکی عقدا واقع شده است که جزو غارهای مقدس زرتشتیان به شمار می آید. جهت ورودی غار بسیار صعب و سخت می باشند.

درون غار دارای فضای عظیمی است و دارای هزاران نفر گنجایش می باشد. حوض های مختلفی در غار وجود دارد. وجود خاکستر بسیار در غار نشان دهنده این است که سال های زیادی آتش مقدس در غار را نگهداری کرده اند. اثراتی از ساختمان نیز در این غار دیده می شود.

پارک کوهستان یزد

از جمله جاذبه های طبیعی یزد پارک کوهستان این شهر می باشد. این پارک از بهترین فضای سبز شهری در یزد به شمار می آید. فاز دوم این پارک در حال ساخت می باشد. پارک کوهستان در جهت جاده تفت به یزد واقع شده است.

حوض بزرگی در میانه این پارک وجود دارد. این پارک زیبا با وسعت زیادی که دارد از بهترین جاذبه های طبیعی یزد به شمار می آید. وسایل مختلف بازی و یک آب نمای بسیار زیبا در پارک وجود دارد. در فصل تابستان مسافران زیادی برای استراحت به این پارک می آیند.

یخچال خشتی میبد یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی یزد

یکی از جاذبه های طبیعی یزد که بسیار جالب و شگفت انگیز است، یخچال خشتی میبد می باشد. این یخچال دارای پیشینه ای تاریخی است. ساخت این یخچال به قبل از دوره قاجار مربوط می شود. این یخچال از جمله یخچال هایی است که در شهر یزد به جای مانده است. یخچال خشتی میبد از طریق گل و خشت ساخته شده است.

از قسمت های مهم این بنا می توان دیوارهای سایه انداز، یخ بند مخزن یخچال و گنبدهای آن را نام برد. وجود دیوارهای شرقی و غربی این یخچال سبب شده است تا در زمستان یک سایه سار سرد در قسمت شمالی یخچال به وجود آید.

بنابراین با آب قناتی که شب های چله در حوض آن نزدیکی می ریخته اند قطعات یخ به وجود می آمده است، سپس با شکستن یخ ها آنها را به مخزن یخ در زیر گنبد انتقال داده اند. این گنبد خشتی یخ های انباشته شده را برای فصل تابستان جهت استفاده مردم و کاروان ها نگهداری می کرده است. امروزه این یخچال خشتی، جزو تماشای ترین جاذبه های طبیعی یزد به شمار می آید.

آتشکده (آتش ورهرام)

یکی از بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی یزد که بسیار تماشای می باشد، آتشکده این شهر است. ساختمان این آتشکده با یاری های زرتشتیان در سال 1313 خورشیدی ساخته شده است.

معماری بسیار زیبای به کار رفته در ساختمان این آتشکده از روی هنر معماری دوره هخامنشیان برگرفته شده است. ساختمان آتشکده در وسط حیاط سرسبز و بزرگ قرار گرفته است. نقش فروهر روی بلندی این عمارت قرار گرفته است. بازدید از این مکان بین جاذبه های طبیعی یزد به گردشگران توصیه می شود.

باغ دولت آباد یزد یکی از باغ های قدیمی در کشور ایران است. این باغ قدیمی که به چهار منار معروف می باشد در سال 1346 به ثبت رسیده است و هم اکنون به عنوان یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود. علاوه بر این جالب است بدانید باغ دولت آباد یزد در سال 1390 از طریق یونسکو به ثبت جهانی نیز رسیده است.

هر ساله گردشگران و مسافران بسیاری برای تماشا این باغ تاریخی راهی سفر به یزد می شوند و از تماشا این مکان طبیعی و تاریخی نهایت لذت را می برند.

تاریخچه باغ دولت آباد یزد

احداث و ساخت باغ دولت آباد یزد به اواخر دوران افشاریه بر می شود. این باغ به دست فردی به نام محمد تقی خان بافقی که در آن دوران سرسلسله خاندان خوانین یزد بوده است، ساخته شده است.

قناتی که آب این باغ را تامین می کرده است بیش از 200 سال قدمت دارد که در واقع از ساخت 5 قنات دیگر تشکیل شده است و آب را از مهریز از فاصله ای 50 کیلومتری به این باغ انتقال می داده است. ضروری است بدانید محمد تقی خان در ابتدا این قنات را احداث نمود و سپس به ساخت دارالحکومه خود در این باغ پرداخته است. لازم به ذکر است که کریم خان زند نیز مدتی در این باغ سکونت داشته است.

جاذبه های طبیعی یزد: باغ دولت آباد یزد

این باغ 70.000 متر مربع مساحت دارد که علاوه بر باغ هایی با گل های زیبا، طبیعتی تماشای از درختان انار و انگور دارد و ساختمان های قدیمی و باشکوهی را در خود جای داده است. در این میان وجود حوض ها و آبنماهای متعدد در باغ دولت آباد یزد فضای آن را بسیار زیباتر و دلنشین تر جلوه می دهد. یکی از موارد جالب و شگفت انگیز در این باغ نحوه کاشت هندسی شکل درختان است که بسیار منظم و زیبا به نظر می رسد.

هر چند در قدیم آب این باغ از قنات 65 کیلومتری که محمدتقی خان آن را ساخته بود تامین می شد اما امروزه آب مورد احتیاج برای باغ از طریق چاهی در مجاورت آن به دست می آید. علاوه بر زیبایی های این باغ در طول روز، زیبایی آن در شب نیز ستودنی است. روشنایی باغ با استفاده از لامپ هایی که در فانوس های بسیار زیبا قرار داده شده اند، منظره بسیار دلنشینی را در باغ ایجاد کرده اند.

جاذبه های طبیعی یزد: بخش های مختلف باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد شامل دو بخش اندرونی و بیرونی بوده است. در واقع این باغ به عنوان محلی برای سکونت و بعلاوه حکومت در نظر گرفته شده است. بخش اندرونی یا داخلی باغ که همان ساختمان های بنا شده در آن بوده اند، مکانی برای زندگی و سکونت حاکم و خانواده اش بوده است. این ساختمان ها شامل ساختمان هشتی، حرمسرا، برج دیدبانی، آب انبار، بهشت آیین، مطبخ و بعلاوه اصطبل بوده است.

اما بخش بیرونی باغ دولت آباد یزد برای رسیدگی به امور حکومتی و استقرار کاروان ها تعبیه شده بود. این بخش ها نیز شامل جلوخان، عمارت تهرانی، تالار آینه و دو بازارچه می باشد. باغ دولت آباد یزد دارای بلندترین بادگیر جهان است که از نظر معماری بسیار ارزشمند است.

جاذبه های طبیعی یزد: معماری باغ دولت آباد یزد

معماری این باغ بر اساس سبک ایرانی می باشد و از بخش های متعددی تشکیل شده است که در قسمت پیشین به معرفی آن ها پرداختیم. هنر معماری در این بنا برای ساخت اتاق های تابستانه مانند ساختمان هشتی و اتاق های زمستانه مانند بهشت آیین نیز کاربرد فراوانی داشته است. یکی از مهمترین مصالحی که در این بنا به کار رفته است، سنگ مرمر می باشد.

معروف ترین هنر معماری در این باغ، بادگیر آن است که به شکل منشوری و با ارتفاع 33 متر و 80 سانتی متر ساخته شده است. این بادگیر نقش خنک کننده ای بسیار عالی را برای عمارت داشته است و در آن موقع به عنوان بلندترین بادگیر شهر برای خنک کردن عمارت ها ساخته شده است. البته وجود حوضچه های متعدد در اتاق های عمارت سبب تلفیق باد و آب در اتاق ها می شد و یک هوای بسیار خنک و تازه را ایجاد می کرد. درهای این بنا از چوب ساخته شده که بر روی آنها نقش و نگارهای بسیار زیبایی از طریق هنرمندان و نجاران آن دوره ایجاد شده است.

موقعیت جغرافیایی باغ دولت آباد یزد

اگر برای تماشا باغ دولت آباد یزد راهی این استان می شوید، باید برای رفتن به این باغ تاریخی و تماشای به خیابان رجایی در شهر یزد بروید. این باغ همه روزه از ساعت 8 صبح تا 9 شب باز است و امکان تماشا آن برای اتباع ایرانی و خارجی وجود دارد.

جهت بازدید بهترین خدمات خبرنگاران به لینکهای زیر مراجعه نمایید:

  • تور پاتایا
  • تور ارمنستان مقرون به صرفه
منبع: دلتابان
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1955

به "معرفی زیباترین جاذبه های طبیعی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی زیباترین جاذبه های طبیعی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید