از جشنواره های دیدنی تایلند بیشتر بدانید

به گزارش تیم علمی، جشنواره های زیادی در طول سال در تایلند برپا می گردد و فرصت خوبی برای آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ غنی و متنوع مردم تایلند فراهم می نماید.

از جشنواره های دیدنی تایلند بیشتر بدانید

با تور تایلند ارزان از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید.

تایلند، سرزمین لبخندها است و یکی از مقاصد گردشگری معروف در دنیا به حساب می آید. وجود سواحل زیبا، جزایر بهشتی، غذاهای فوق العاده و قطعا جشنواره های دیدنی می تواند دلیل خوبی برای استقبال گردشگران از این کشور آسیایی باشد. جشنواره های متعدد و زیادی در طول سال در تایلند برگزار می گردد چراکه تایلندی ها عاشق پایکوبی و آواز و هدیه دادن به افراد مورد علاقه شان هستند. با اینکه اکثر جشنواره ها، مذهبی هستند اما غیر بودایی ها نیز می توانند به راحتی در این مراسم ها شرکت نمایند. در آیین بودا، همه باورها اهمیت دارند و در نتیجه هر شخصی فارغ از نوع اعتقادات و مذهبش می تواند در آن ها حضور داشته باشد. فقط باید تابع قوانین آن جشن باشید تا همه چیز درست پیش برود.

جشن سونگکران تایلند

یکی از معروف ترین جشن های کشور تایلند، جشن سونگکران (Songkran) نام دارد که در 13 آوریل برگزار می گردد و به طور رسمی سه روز (24 الی 26 فروردین) است اما یک هفته طول می کشد. واژه Songkran در زبان تایلندی به معنی حرکت کردن و تغییر مکان است و علت نامگذاری آن حرکت خورشید در منطقه البروج است. این مراسم در واقع جشن سال نو تایلندی است و دور هم جمع شدن دوباره خانواده ها، بازدید از معابد، شستن مجسمه بودا و تمیز کردن سالانه خانه ها جزو آداب آن است؛ بسیاری از تایلندی ها نیز این تعطیلات را غنیمت شمرده و این زمان را کنار خانواده ها و دوستان خود سپری می نمایند. جشن سونگکران را به عنوان جشن آب نیز می شناسند که در واقع آغاز فصل باران است و به باور مردم تایلند، این آب بداقبالی را از آن ها شسته و دور می نماید. طبق سنت تایلندی ها به صورت مودبانه با کاسه آب روی اعضای خانواده، دوستان نزدیک و همسایه های خود آب می ریزند.

احتمالا بزرگ ترین و بیشترین جمعیت در بانکوک گرد هم می آیند. خیابانی به طول 5 کیلومتر که به پاتونگ شناخته می گردد، در هر دو طرف مملو از جوانان تایلندی است که همگی وسیله ای با خود به همراه دارند تا بتوانند با آن روی بقیه آب بپاشند. اما اگر می خواهید در نبردی هیجانی تر شرکت کنید، باید به خیابان خائو سان بروید. سراسر این خیابان به صحنه جنگ آبی تبدیل می گردد و به محض این که وارد خیابان شوید، همه جای بدن تان خیس می گردد.

روز پدر و روز مادر تایلند

روز پدر و روز مادر، دو جشن مهم در کشور تایلند به شمار می رود. پادشاه و ملکه دو شخصیت مهم در این کشور هستند و روز تولد آن ها هر سال به عنوان روز پدر و مادر برگزار می گردد. روز تولد ملکه، 12 آگوست است که مردم تایلند روز تولد مادر کشور و مادر خودشان را گرامی می دارند. این روز تعطیل رسمی است و بسیاری از مردم روز خود را در معابد می گذرانند. روزهای قبل از روز مادر نیز اهمیت زیادی دارد و مادرها به مدرسه بچه ها خود دعوت می شوند و دانش آموزان به افتخار آن ها، یک نوع پایکوبی تایلندی خاص اجرا می نمایند. این جشن به خوبی رابطه مردم تایلند با خانواده و کشورشان را نشان می دهد.

روز پدر نیز به همین شکل است. روز تولد پادشاه در 5 دسامبر جشن گرفته می گردد و همه مردم تایلند، سر در خانه های خود را با پرچم کشورشان و تصاویر پادشاه آذین می بخشند. مردم عاشق پادشاه خود هستند به حدی که اگر کسی حرف های بدی راجع به او بزند، به دردسر می افتد. مردم در این روز لباس زرد یا طلایی می پوشند و در بانکوک نیز به احترام پادشاه، آتش بازی برپا می گردد.

جشن لوی کراتونگ تایلند

جشن لوی کراتونگ (Loy Krathong) یا جشنواره نور، یک مراسم مذهبی است که تماشای آن خالی از لطف نیست. این جشن هر سال در دوازدهمین ماه تایلندی و زمانی که ماه کامل است (در ماه نوامبر)، برگزار می گردد و در نتیجه تاریخ آن متغیر است. لوی به معنای شناور کردن و کراتونگ به معنای کلکی به شکل نیلوفر آبی و ساخته شده از برگ موز است. در طی این مراسم قایق هایی که از گندم درست شده و برروی آنها شمع، عود و گل قرار داده شده است، روی رودخانه ها شناور می شوند. این مراسم در سراسر کشور و به طور خاص در شهر سوخوتای برگزار می گردد.

ریشه چنین باوری نیز در داستان ملکه سوخوتای است که کراتونگی را ساخت و برای تشکر از الهه آب ها به جریان آب یکی از کانال های قصر سپرد تا پادشاه هم آن را به نشانه علاقه او ببیند. پادشاه نیز از این شیوه ابراز علاقه بسیار خوشحال شد و آن را به عنوان رسمی نو در پادشاهی خود بیان کرد. به همین دلیل زوج های جوان بر این باورند که اگر کلک آنها تا زمانی که از نظر دور نشده بر روی آب بماند، عشق آنها نیز تا ابد دوام خواهد داشت. در این روز هزاران نفر از مردم و گردشگران در کنار رودخانه ها و کانال های آب جمع می شوند و با گذاشتن غذا و سکه در کراتونگ خود، آن را به آب می اندازند و به دعا می پردازند و امیدوارند که شمع شان خاموش نگردد. در چیانگ مای، کوم لوی (Khom Loy) نیز برگزار می گردد که شامل فانوس های شناور است و شرکت نمایندگان، فانوس ها را در آسمان رها می نمایند و زیبایی خیره نماینده ای به آسمان شهر می دهند. هدف از برگزاری جشن لوی کراتونگ، گرامی داشت بزرگ ترها و بودا است.

روز وای کرو تایلند

روز وای کرو (Wai Kru Day) یا همان روز معلم، جشنی است که در تمام مدارس سراسر کشور برگزار می گردد. در این روز دانش آموزان با اهدای گل و هدیه، به معلمان خود احترام می گذارند. مردم معتقدند که این روزی خوش یمن برای بودایی ها است چراکه بودا را به عنوان اولین معلم خود می دانند. این روز معمولا در ماه ژوئن یا اکتبر جشن گرفته می گردد و معلم ها جلوی سالن اجتماع صف می کشند و دانش آموزان یک به یک هدایای خود را تقدیم می نمایند. با اینکه این جشن شاید جزو جشنواره های مورد علاقه گردشگران نباشد، اما می توانند همین مراسم را در معابد نیز مشاهده نمایند و ببینند که احترام به بزرگ ترها تا چه اندازه برای مردم تایلند مهم است.

جشنواره خرید تایلند

در فاصله ماه های ماه ژوئن و آگوست، بهترین زمان برای سفر به بانکوک و شرکت در جشنواره خرید تایلند (Thailand Grand Sales) است چراکه می توانید لباس، جواهرات و وسایل الکتریکی را با تخفیف های عالی و خیلی ارزان تر از حد تصورتان خریداری کنید.

از مراکز خرید بانکوک تا مغازه های کوچک محلی در این جشنواره شرکت می نمایند، هرچند که میزان تخفیف شان از 10 تا 80 درصد متفاوت است. جالب است بدانید حتی اقامت در هتل ها، نرخ پروازها و سایر فعالیت های این شهر نیز شامل تخفیف می گردد و مسافران می توانند با خیال راحت خوش بگذرانند. منطقه سیام بانکوک که به دلیل مراکز خرید شگفت انگیز مشهور است، سردمدار این جشنواره است و با فروش های فوق العاده پذیرای بازدیدنمایندگان است. این جشن در سال 2018 از 15 ژوئن تا 15 آگوست برگزار گردید.

جشنواره موسیقی بیگ مونتین تایلند

جشنواره موسیقی بیگ مونتین (BIG MOUNTAIN MUSIC FESTIVAL)، یکی از بزرگ ترین و طولانی ترین جشن های تایلند است که دو روز تجربه فراموش نشدنی را پیشکش شرکت نمایندگان می نماید. این جشن شامل 9 استیج با نورپردازی فوق العاده است، آتش بازی، کارگاه های آموزشی، جشن و پایکوبی، دست فروش های غذای تایلند شمالی و حجم گسترده ای از موسیقی محلی و الکترونیکی و پایکوبی و غیره نیز اوقات خوشی را برای همگان رقم می زند. این جشن در اواخر دسامبر و در کلوپ Kaeng Krachan Country در پتچابوری برگزار می گردد.

جشنواره تتوی چیانگ مای تایلند

جشنواره تتوی چیانگ مای (CHIANG MAI TATTOO FEST)، یکی از بهترین جشنواره های تتوی دنیا به شمار می رود. از هنرمندان معرفی مثل گوی لی گرفته تا صدها هنرمند بین المللی و محلی ماهر در این مراسم شرکت می نمایند.

عملکرد آن ها از هنر فوق العاده شان حکایت دارد و کسانی که می خواهند هنرمند مورد علاقه شان را انتخاب نمایند باید از قبل جا رزرو نمایند. از دیگر برنامه های این مراسم می توان به مسابقات روزانه بهترین تتو، فروش غذا و نوشیدنی و همینطور حراجی هنری که درآمد حاصل از آن صرف خیریه می گردد، اشاره نمود. این جشنواره در اوایل ماه فوریه در چیانگ مای برگزار می گردد و هزینه ورودی آن 100 بات است.

جشنواره گل چیانگ مای

جشنواره گل چیانگ مای (Chiang Mai Flower Festival)، هرسال در اوایل فوریه در شهر چیانگ مای تایلند به مدت سه روز برگزار می گردد و یکی از بزرگ ترین جشنواره های گل دنیا به شمار می رود. نمایشگاه روباز، برنامه نمایشگاه های کشاورزی و مسابقات و فروش گل از جمله برنامه های این مراسم است. در این جشنواره با بیش از 3000 نوع گلی که در کل کشور تایلند وجود دارد، انواع مختلف مجسمه ها را می سازند و در طول شهر به حرکت درمی آورند.

بسیاری از دخترانی که روی صندلی های سیار و کالسکه های تزئین شده در شهر گردانده می شوند، نامزد کسب عنوان بانوی زیبای جشنواره گل چیانگ مای تایلند هستند که در مسابقه ای تحت همین عنوان شرکت می نمایند و در نهایت ملکه انتخاب می گردد. در کنار این کارناوال گل نیز مراسم پایکوبی سنتی تایلند به همراه موسیقی جریان دارد. محل برگزاری این جشن، پارک سوآن باک هاد (Suan Buak Haad city park) است که شامل باغ های زیبا، استخرها و پل های متعدد، منطقه بازی بچه ها، مکان های استراحت و... می گردد.

جشنواره فیلم بانکوک

جشنواره فیلم بانکوک (بانکوک Film Festival) هر سال در ماه های اکتبر و نوامبر برگزار می گردد و هدفش نمایش فیلم های مستقل و آثار نوین هنرمندان مستعد است. هر سال بیش از 80 فیلم بین المللی در این جشنواره به نمایش درمی آید و آثاری از جشنواره فیلم اتحادیه اروپا، آمریکای لاتین، آسیا و جنوب آسیا از فیلم های کوتاه و تجربی گرفته تا مستند و انیمیشن نیز در آن به چشم می خورد. جشنواره فیلم بانکوک پس از گذشت سال ها به یک جشنواره فیلم معتبر در جنوب آسیا تبدیل شده است و اکثر اهالی رسانه و صنعت فیلم از سراسر دنیا و همینطور کارگردانان و ستارگان حوزه فیلم در آن شرکت می نمایند.

منبع: کجارو
انتشار: 29 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 210

به "از جشنواره های دیدنی تایلند بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از جشنواره های دیدنی تایلند بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید