استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت برای اولین بار
به گزارش تیم علمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی راه آهن قزوین- رشت را یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونل های طویل و پل های خاص دانست و گفت: توپوگرافی خاص مسیر راه آهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسایل زیست محیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژه ای برای اولین بار در این مسیر ریلی صورت پذیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با این توضیح گفت: در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راه آهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکه های مختلف حمل و نقل منطقه است اجرای پل به عنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.
خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راه آهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و ادامه داد: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفید رود به وسیله پل بهترین انتخاب بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از خصوصیات این پل به طول 1435 متری آن اشاره و افزود: این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راه آهن قزوین- رشت محسوب می گردد که دارای دو قوس افقی به شعاع 500 متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایین تر از تونل آزادراه قزوین- رشت عبور می نماید.
وی اضافه نمود: در طراحی این پل علاوه بر اینکه عبور ایمن شبکه های مختلف حمل و نقل مدنظر قرار گرفته با ظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه انجام شده است.
وی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای اولین بار در کشور اطلاع داد وگفت: به دلیل شرایط خاص این پل و احتیاج به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداری های احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی به جای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا گردد.
خادمی اضافه نمود: ضرورت معین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبک سازی شبکه آرماتور بندی و افزایش مقاومت بتن از جمله ویژگی های دیگر این پل طویل و زیبا است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایه های 28 متری پل دانست و گفت: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصب گردیده است و عملیات اجرایی با درنظر دریافت مسایل فنی و تقاطع سیستم های مختلف حمل و نقل در دست اجرا واقع شده است.
منبع: mehrnews.com