استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت برای اولین بار

به گزارش تیم علمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی راه آهن قزوین- رشت را یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونل های طویل و پل های خاص دانست و گفت: توپوگرافی خاص مسیر راه آهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسایل زیست محیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژه ای برای اولین بار در این مسیر ریلی صورت پذیرد.

استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت برای اولین بار

معاون وزیر راه و شهرسازی با این توضیح گفت: در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راه آهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکه های مختلف حمل و نقل منطقه است اجرای پل به عنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.

خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راه آهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و ادامه داد: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفید رود به وسیله پل بهترین انتخاب بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از خصوصیات این پل به طول 1435 متری آن اشاره و افزود: این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راه آهن قزوین- رشت محسوب می گردد که دارای دو قوس افقی به شعاع 500 متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایین تر از تونل آزادراه قزوین- رشت عبور می نماید.

وی اضافه نمود: در طراحی این پل علاوه بر اینکه عبور ایمن شبکه های مختلف حمل و نقل مدنظر قرار گرفته با ظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه انجام شده است.

وی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای اولین بار در کشور اطلاع داد وگفت: به دلیل شرایط خاص این پل و احتیاج به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداری های احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی به جای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا گردد.

خادمی اضافه نمود: ضرورت معین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبک سازی شبکه آرماتور بندی و افزایش مقاومت بتن از جمله ویژگی های دیگر این پل طویل و زیبا است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایه های 28 متری پل دانست و گفت: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصب گردیده است و عملیات اجرایی با درنظر دریافت مسایل فنی و تقاطع سیستم های مختلف حمل و نقل در دست اجرا واقع شده است.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 11 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 20

به "استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت برای اولین بار" امتیاز دهید

1 کاربر به "استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت برای اولین بار" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه آهن قزوین-رشت برای اولین بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید