افزایش درگیری ها در لیبی هم زمان با شیوع کرونا، صلح بانانی که با گسترش کووید-19 چمدان هایشان را بستند

به گزارش تیم علمی، درگیری حامیان حکومت وفاق ملی و ارتش ملی لیبی در حال افزایش و این در حالی است که صلح بانانی که نهادهای بین المللی در این کشور گماشته بودند، هم زمان با شیوع ویروس کرونا راهی اروپا شدند.

افزایش درگیری ها در لیبی هم زمان با شیوع کرونا، صلح بانانی که با گسترش کووید-19 چمدان هایشان را بستند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: تا به امروز 35 مورد ابتلا به کرونا در لیبی تقسیم شده میان حکومت وفاق ملی به ریاست فائز السراج و ارتش ملی به رهبری خلیفه حفتر ثبت شده است. با وجود این، دو طرف مشغول درگیری در نوار ساحلی واقع در غرب طرابلس هستند و برخلاف برخی توافقات مطرح شده در جلسات سرانجامی کنفرانس برلین، نیروهای وفاق ملی با حمایت ترکیه همچنان به مناطق تحت کنترل ارتش ملی در ساحل غربی حمله می کنند و آنجا را هدف قرار می دهند.

ارتش حفتر از پیشروی های جدید در لیبی خبر داد

طبق اعلام رسمی وزارت کشور حکومت وفاق ملی، از صبح روز گذشته تا به امروز نیروهای مهاجم توانستند بر چندین شهر مهم ازجمله صبراته، صرمان و زلیتن مسلط شوند و دامنه تسلط خود را تا نوار ساحلی از طرابلس تا مرزهای تونس بکشانند.

پیشروی اخیر حکومت وفاق ملی در طرابلس پس از آن انجام می شود که حدود یک ماه بود با قطع پل ارتباطی میان این حکومت و ترکیه، کمک های نظامی به نظامیان وفاق ملی نمی رسید و باعث شد تا نیروهای مبارز خود را از شمال سوریه به فرودگاه مصراته برسانند. اطلاعات میدانی نشان می دهد که پهپادهای ترکیه در حال پوشش هوایی مأموریت نیروهای حکومت وفاق ملی هستند که باعث شده است توازن نظامی به سود نیروهای وفاق ملی سنگینی کند و بتوانند بر نیروهای ارتش ملی غلبه یابند. در این میان نباید حمایت های مصر و امارات را از حکومت وفاق ملی نادیده گرفت.

نیروهای ارتش ملی لیبی

این روزنامه عرب زبان می نویسد: هم زمان با این تحولات امروز و به دنبال پیشروی نیروهای حکومت وفاق ملی 10 موشک به طرابلس اصابت کرد و باعث تخریب چندین منزل مسکونی در منطقه اطراف فرودگاه معیتیقه شد؛ تنها فرودگاهی که این روزها در پایتخت لیبی مشغول به فعالیت و جابه جایی مسافران است. به موازات این حمله موشکی چند مورد درگیری در نقاط مختلف به ویژه مناطق جنوبی لیبی میان حامیان حکومت وفاق ملی و حامیان ارتش ملی به وجود آمده است.

راه حل سیاسی

الاخبار در گزارش خود آورده است: در حالی که نیروهای وفاق ملی حمله نظامی را آغاز کردند و گفته می شود قصد دارند تمام مناطقی را که در یک سال گذشته از کنترلشان خارج شده بود، بار دیگر به کنترل خود درآورند، فتحی باشاغا وزیر کشور حکومت وفاق ملی گفت: پیروزی نظامی کامل در لیبی امکان پذیر نیست و نمی توان با وجود شخصی همچون خلیفه حفتر به راه حل سیاسی فکر کرد.

طبق این گزارش، در سایه درگیری های موجود در لیبی و با توجه به ماهیت حمایت های بین المللی ارائه شده به طرفهای درگیر به نظر می آید که نمی توان به افقی برای حل سیاسی درگیری ها در لیبی فکر کرد؛ چه اینکه کشورهای حامی به صورت جداگانه در حال کمک نظامی به دو طرف درگیر در لیبی هستند و نمی خواهند بنغازی یا طرابلس در این نبرد شکست بخورند و شاید ادامه درگیری در لیبی را به سود منافع خود می دانند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به راه حل سیاسی اعتقاد دارد و تأکید کرد که باید درگیری ها سرانجام یابد و راه حل جامع و دائمی شکل بگیرد. وی همچنین بر اهمیت تدابیر لازم برای جلوگیری از واردات سلاح به لیبی تاکید کرد.

گوترش معتقد است که پیدایش راه حل سیاسی می تواند به دولت لیبی در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور کمک فراوانی کند.

کروناویروس در لیبی جناح شرق و غرب نمی شناسد و موارد ابتلا به این بیماری در دو بخش تقسیم شده لیبی ثبت شده است. مرکز ملی مبارزه با بیماری ها که مسئول مبارزه با شیوع کرونا در طرابلس لیبی است، گفت تحریم ها مانع مبارزه کامل دستگاه بهداشتی این کشور با کروناست و طرف های بین المللی به جای حمایت از دولت وفاق ملی برای مبارزه با شیوع کرونا، در حال دامن زدن به درگیری ها هستند.

الاخبار نوشت: چین در ماه مارس پنج کارشناس خود را برای همکاری با مرکز ملی مبارزه با بیماری های لیبی به این کشور اعزام کرد و در حال تلاش برای تبادل اطلاعات با این کشور در زمینه مقابله با شیوع کروناست. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین تأکید کرد که کشورش حمایت های لازم را از لیبی انجام داده و در حال ارسال کمک های پزشکی به این کشور آفریقایی است.

اروپایی ها کجا هستند؟

این روزنامه عرب زبان می نویسد: مقامات اروپایی در بحبوحه شیوع کرونا در جهان درباره لیبی مطلب خاصی بیان نمی کنند و بی توجهی آنها تا جایی است که دولت مالت نامه ای به رئیس اتحادیه اروپا نوشت و در آن خواستار ارائه کمک های مالی به ارزش 100 میلیون یورو برای مقابله با فاجعه انسانی در میان آوارگان لیبی شد.

آوارگان لیبی

مالت ارزیابی کرد که بیش از 650 هزار نفر در انتظار ترک سواحل لیبی به سمت اروپا هستند و این میزان هم زمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در حال افزایش است و کشورهای اروپایی باید برای برطرف کردن نیازهای اساسی این افراد در کشورهای آفریقایی فکری کنند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پس از نامه ارسالی از سوی دولت مالت گفت: این اتحادیه در حال بررسی درخواست مطرح شده و پاسخ به آن است.

وی افزود: ما اوضاع خطرناک لیبی را درک می کنیم و در حال اتخاذ تدابیری برای حفظ امنیت اروپا در برابر انتقال آوارگان از کشورهای آفریقایی ازجمله لیبی هستیم.

این دیپلمات اروپایی تأکید کرد که از زمان آغاز شیوع کرونا در اروپا صلح بانان فعال در آفریقا ازجمله لیبی به کشورهای خود بازگشته اند و فعالیت ها در این زمینه به طور کلی متوقف شده است.

4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 991

به "افزایش درگیری ها در لیبی هم زمان با شیوع کرونا، صلح بانانی که با گسترش کووید-19 چمدان هایشان را بستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش درگیری ها در لیبی هم زمان با شیوع کرونا، صلح بانانی که با گسترش کووید-19 چمدان هایشان را بستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید