بازی های محلی میراث مشترک اقوام در کهگیلویه و بویراحمد هستند

به گزارش تیم علمی، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، بازی های محلی میراث مشترک اقوام در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

بازی های محلی میراث مشترک اقوام در کهگیلویه و بویراحمد هستند

بازی و گردآمدن کنار هم یکی از ویژگی های زندگی عشایری مردم کهگیلویه و بویراحمد در کنار کار و کوشش بوده است. بازی ها هرکدام به اقتضای زمان، مکان و احتیاج انسان ها شکل می گرفته و گاه احتیاج به کنجکاوی و شناخت محیط، گاه احتیاج به مصرف انرژی و گاه احتیاج به تمرین زندگی اجتماعی و در بعضی موارد نمودی از فرهنگ جامعه عشایری این منطقه بوده است.

یکی از میراث مشترک اقوام لر و ترک مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بازی محلی است. در این استان بیش از 60 نوع بازی محلی شناخته شده فردی و جمعی وجود دارد. فرهنگ استان دایره المعارف اصیل و پاکی از خرده فرهنگ هایی است که با ترتیبی زیبا و دلفریب این عناصر در کنار هم قرار گرفته اند.

بازی الختر

این بازی در فصل بهار بصورت گروهی صورت گرفته و در آن دو گروه برابر ازنظر تعداد با یک دست انگشت شست پا را می گیرند و با دست دیگر در حالت ایستاده افراد گروه مقابل را هل می دهند و فردی که دستش از پایش جدا گردد یا به زمین بیفتد بازنده است.

بازی خناتپک

این بازی همان قایم موشک بازی است که در این بازی افراد به صورت دو گروه مساوی تقسیم می شوند و برنده بازی تیمی است که افراد گروه مقابل را که مخفی شده اند، در زمان کمتری پیدا کند.

بازی گرنا

این بازی به نام شال کو یا گرنا دوال یکی از بازی های محبوب جوانان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. در این بازی دو گروه از مردان تقریباً هم قد و قواره در مقابل هم قرار می گیرند.

وسیله بازی یک طناب است و که طناب ها در وسط یک دایره قرار داده می گردد و یک گروه نیز در این دایره قرار می گیرند و باید از طنابهای خود محافظت می نمایند. گروه مقابل سعی دارد طناب های گروه داخل میدان را با زیرکی بر باید و افراد درون میدان با کفش خود به کفش افراد بیرون از دایره ضربه می زنند، برنده بازی تیمی است که فرد بیرون از میدان یا دایره را بزند در غیر این صورت گروه بیرون دایره با طناب هایی که ربوده اند می توانند کفش افراد درون دایره هدف قرار دهند.

بازی اسوم رأس

این بازی مانند قایم موشک است با این تفاوت که افراد جوینده چنانچه فردی از گروه مخفی شده را پیدا نمایند، یکی از آنان بر دوش شخص مخفی شده تا محل جایگاه داوری سوار می گردد و در غیر این صورت گروه مخفی شده که پیروز شده خود را به جایگاه داوری برساند و از سوی گروه مخالف پیدا شده اند، بر دوش افراد گروه جوینده سوارمی شوند و به سوی خانه راه می افتند. آنها از صاحب خانه می پرسند که سوار سواره؟ یا پیاده سواره؟ صاحب خانه محتمل است بگوید سوار سواره که در این صورت مجدداً تا محل داوری سوار بر گروه مخالف برمی گردند.

بازی بندپا

این بازی در بهار انجام می گردد و در آن ابتدا گودالی حفر می نمایند و یک نفر با طناب پای خود را می بندد و در گودال می نشیند و شخصی هم با طنابی که در دست دارد از نزدیک شدن سایر افراد نجات دهنده فرد نشسته جلوگیری می نماید. افراد برای نجات شخص درون گودال سعی می نمایند بند پای وی را بر یابند، چنانچه طناب نگهبان به یکی از آنان برخورد کرد آن شخص به جای فردی که در گودال مانده می نشیند.

چوب بازی یا ترکه بازی

این بازی از معدود بازی ها و رسومی است که هنوز هم در عروس ها صورت گرفته و هواداران زیادی دارد.

این بازی نوعی پایکوبی مردانه است و در مراسم عروسی و ختنه سور و جشن ها برگزار می گردد.

در این بازی که با ساز و نقاره محلی همراه است، نوازنده آهنگ رزم می نوازد و مردان در دایره ای گرد هم می آیند. سپس دو مرد به میدان رزم می آیند یکی چوب بلندی در دست داشته که باید با آن از وارد شده ضربه به پای خود جلوگیری نموده و دیگری چوب باریک و کوتاهی که باید با آن بر پای شخص مقابل به صورت نمادین چوب بزند.

بازی شروع می گردد و بازیگران میدان با ساز و نقاره می پایکوبیند و حرکت پاهای خود را تنظیم می نمایند. سپس شخصی که چوب کوچکتر را در دست گرفته سعی می نماید آن را به پای حریف خود بزند و حریف نیز با چوب بلندتری که در دست دارد، سعی می نماید مانع برخورد چوب به پای خود گردد. در این بازی برنده کسی است که چوب را به پای حریف بزند یا آن که مانع از چوب خوردن خود گردد.

کل کله بردی یا هفت سنگ

ابزار این بازی سنگ است و معمولاً دو گروه رقیب هرکدام تعداد هفت تخته سنگ را انتخاب و شش تخته سنگ را در یک ردیف و یکی را در جلو آنها بافاصله 20 متر از مقابل حریف قرار می دهند. رقبا سعی می نمایند که سنگهای حریف را با سنگهای کوچک و سنگ پرانی بزنند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2142

به "بازی های محلی میراث مشترک اقوام در کهگیلویه و بویراحمد هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های محلی میراث مشترک اقوام در کهگیلویه و بویراحمد هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید