باورهای غلطی که درباره هواپیماها وجود دارد

به گزارش تیم علمی، بسیاری از مسافران، باورهای اشتباهی درباره هواپیماها و سفرهای هوایی دارند که بیشتر آن ها به خاطر نداشتن اطلاعات کافی و حدس و گمان است.

باورهای غلطی که درباره هواپیماها وجود دارد

معمولا بیشتر مردم، سفر هوایی را دوست دارند. از زمانی که برادران رایت نخستین سفر هوایی دنیا را در سال 1903 تجربه کردند، صنعت هوانوردی پیشرفت زیادی کرده است و هواپیماها بسیار امن تر شده اند.

البته هنوز افراد زیادی هستند که به دلیل نداشتن اطلاعات فنی درست درمورد هواپیما، باورهای غلطی دارند که بعضی از آن ها باعث می شود نسبت به سفرهای هوایی وحشت داشته باشند و این سفرها به مسئله ای آزاردهنده برای آن ها تبدیل شود.

در این مقاله از خبرنگاران قصد داریم بعضی از این باورهای غلط را بیان کنیم تا ترس ناشی از آن ها در وجودتان از بین برود.

در ضمنً اگر قصد سفر هوایی دارید، می توانید ارزان ترین فروشنده بلیط هواپیما به تمام مقاصد دنیا را از طریق موتور جستجوی پرواز خبرنگاران بیابید.

1. پرت شدن به بیرون، پس از باز شدن در هواپیما

حتی اگر عمدا بخواهید در خروج هواپیما را باز و خودتان را به بیرون پرت کنید، امکان پذیر نیست؛ زیرا اصلا بازکردن در هواپیما در حین پرواز غیرممکن است.

فشار هوای داخل هواپیما، بسیار بیشتر از هوای بیرون است. در صورتی که ارتفاع در خروجی 1.8 متر و عرض آن یک متر باشد، برای بازکردن در باید با فشار حدودی 11 تُن مقابله و در را باز کنید که چنین کاری شدنی نیست. حتی اگر فردی با قدرت افسانه ای هالک قهرمان در هواپیما حضور داشته باشد، باز هم این کار تقریبا غیرممکن است! زیرا تا زمانی که هواپیما فرود نیاید، درهای خروج محکم بسته می شوند.

2. عبورنکردن هواپیما بر فراز مثلث برمودا

اگرچه افسانه ها و رازهای ترسناکی درمورد مثلث برمودا وجود دارد که باعث وحشت مردم شده اند؛ اما در واقع هچ یک از آن ها حقیقت ندارند و خلبان ها در بیشتر مواقع بدون هیچ مسئله ای از فراز این منطقه عبور می کنند. مثلث برمودا که حدود جغرافیایی اش مشخص نیست و در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، بین پورتوریکو، فلوریدا و برمودا واقع شده است و چنانچه جهتی که از فراز این منطقه می گذرد، مستقیم ترین و سریع ترین جهت باشد، خلبان بدون نگرانی از آن عبور خواهد کرد.

البته ممکن است هواپیماها در این منطقه سقوط کنند یا ناپدید شوند؛ اما دلیل چنین حوادثی مسائل ناشی از آب و هوای گرجهتی است و از نظر فنی، امکان وقوع آن در هر منطقه دیگری نیز وجود دارد.

3. آسیب به هواپیما در اثر رعدوبرق

هنگام پرواز در هوای طوفانی ممکن است رعدوبرق به هواپیما برخورد کند و اصلا متوجه آن نشوید. بال ها و دم هواپیما به گونه ای طراحی شده اند که می توانند الکتریسیته را دفع کنند و این ویژگی می تواند عبور از طوفان های دارای رعدوبرق را بی خطر کند. اگرچه پرواز در آب وهوای بد، کمی مخاطره آمیز است؛ اما به تنهایی باعث سقوط هواپیما نمی شود.

4. از پنجره به بیرون پرت شدن

پنجره های هواپیما در حالت عادی هرگز نمی شکنند؛ زیرا از سه لایه تشکیل شده اند و در یکی از آن ها سوراخ هایی وجود دارد که از شکسته شدن پنجره به دلیل افت فشار جو جلوگیری می کند. حتی اگر فردی به پنجره ها شلیک کند؛ باز هم به بیرون کشیده نمی شوید. در صورت شکسته شدن پنجره ها بر اثر اصابت گلوله، هوای زیادی به سرعت وارد کابین می شود که کاهش محسوس دمای کابین را در پی دارد و مسافران باید از ماسک های اکسیژن استفاده کنند.

5. خطرناک بودن هواپیماهای کوچک

بعضی از افراد تصور می کنند که هواپیماهای کوچک، خطرناک هستند؛ اما چنین تصوری درست نیست. معمولا هواپیماهای کوچک، بیشتر از هواپیماهای مسافربری بزرگ دچار سانحه می شوند؛ هرچند در بیشتر موارد، این اتفاق به خود هواپیما ارتباطی ندارد و مقصر اصلی خلبان های آن ها هستند؛ زیرا معمولا خلبان های کم تجربه و مبتدی، هدایت این هواپیما را برعهده می گیرند و معمولا این افراد در شرایط حساس و خطرناک نمی توانند تصمیم درستی بگیرند و کنترل هواپیما را از دست می دهند. بنابراین درصورتی که هواپیمایتان را به دست خلبان ماهری سپرده اید، اصلا نباید نگران باشید.

6. بی مصرف بودن ماسک های اکسیژن

بسکمک از افراد فکر می کنند که ماسک های اکسیژن، فاقد اکسیژن هستند و نمی توان از آن ها استفاده کرد و صرفا جهت حفظ روحیه مسافران، در هواپیما تعبیه شده اند.

اگرچه این ماسک ها واقعا فاقد اکسیژن هستند؛ اما با ترکیب شدن چند ماده شیمیایی در آن ها، اکسیژن موردنیاز افراد به مدت 15 دقیقه تأمین می شود و خلبان در این مدت فرصت دارد ارتفاع هواپیما را کاهش دهد. استفاده از ماسک اکسیژن برای جلوگیری از غش کردن ناگهانی ناشی از تغییر سریع فشار هوای داخل کابین ضروری است.

7. اختلال در عملکرد سیستم ناوبری هواپیما به دلیل استفاده از موبایل

اگرچه استفاده از گوشی در حین پرواز می تواند خطرناک باشد؛ اما باعث سقوط هواپیما نمی شود. مهم ترین نکته ای که باید در سفرهای هوایی مدنظر داشته باشیم، توجه به اتفاق های اطرافمان در زمان صعود یا فرود هواپیما است. بدون تردید استفاده از تلفن همراه در شرایط حساس، هیچ سودی ندارد و در چنین شرایطی باید کارهای لازم را سریع و بدون تعلل انجام دهیم.

8. تخلیه فضولات دستشویی در حین پرواز

هواپیماهای قدیمی، لوله کشی ابتدایی و ساده ای داشتند و ممکن بود میزانی از فضولات به بیرون نشت کند؛ اما در هواپیماهای مدرن امروزی فضولات دفع نمی شوند.

سیستم امروزی دستشویی هواپیما که در سال 1975 اختراع شد، به گونه ای است که فضولات بلافاصله کشیده شده و تا زمان فرود هواپیما در داخل محفظه ای مهرو موم شده نگهداری می شوند. پس از فرود هواپیما، یک خودرو، فضولات را تخلیه می کند و آن ها را به شبکه فاضلاب انتقال می دهد.

9. کشیدن سیفون و مکش به داخل توالت

بسکمک از افراد تصور می کنند اگر زمانی که روی دستشویی فرنگی نشسته اند، سیفون را بکشند، از داخل دستشویی به سمت بیرون کشیده می شوند! قطعا در دستشویی هواپیما چنین اتفاقی رخ نمی دهد و تنها ممکن است در آن حبس شوید!

10. رشد میکروب ها به دلیل تصفیه هوا

یکی از بررسی های شرکت هانی ول که در زمینه هوافضا فعالیت دارد، نشان می دهد که به باور نیمی از مسافران، محیط هواپیما به دلیل تصفیه هوا، محل مناسبی برای رشد میکروب ها است.

در واقع هوای داخل هواپیما هر یک تا سه دقیقه تغییر می کند و 60 درصد از هوای داخل کابین با کمک فیلترهای بیمارستانی که 95 درصد از میکروب ها و باکتری ها را از بین می برند، پاک و بهداشتی می شود؛ بنابراین در صورتی که در سفرهای هوایی بیمار شوید، ممکن است دلیل بیماری تان نزدیک بودن به افراد غریبه، تماس دست هایتان با دستگیره درها و دسته ی جایگاه ها (که یکی از منابع اصلی آلودگی و تجمع میکروب ها هستند) و تمیزنکردن دست ها با مواد پاک کننده باشد. به همین دلیل بهتر است در سفرهای هوایی یا سایر سفرها همیشه دستمالهای ضدعفونی کننده، همراهتان داشته باشید.

11. امکان استفاده خلبان ها از چتر نجات

بسکمک از افراد تصور می کنند که خلبان ها، چتر نجات دارند؛ اما این چنین نیست. خلبان ها اجازه ندارند در شرایط اضطراری با چتر نجات، هواپیما را ترک کنند و تا جای ممکن باید محافظ جان مسافران باشند.

12. هدایت هواپیما از طریق یک خلبان

عده ای از افراد فکر می کنند تنها خلبان اصلی، هواپیما را هدایت می کند و کمک خلبان، کار خاصی انجام نمی دهد؛ اما باید بدانید که کمک خلبان هم فرد ماهری است و در صورتی که خلبان اصلی نتواند به کارش ادامه دهد، کمک خلبان موظف است به خلبان اصلی کمک کند یا هواپیما را به تنهایی به مقصد اصلی برساند.

به همین دلیل خلبان و کمک خلبان هیچ وقت یک نوع غذا نمی خورند و دو غذای متفاوت برای آن ها سرو می کنند تا اگر یکی از آن ها دچار مسمومیت غذایی یا مسائل گوارشی شد، فرد دیگر بدون هیچ مسئله ای بتواند هدایت هواپیما را به دست بگیرد.

13. هدایت کامل هواپیما با سیستم کنترل اتوماتیک

سیستم کنترل اتوماتیک یا اتوپایلت نیز مانند سامانه بازدارنده سرعت خودرو، تنها برای کمک به خلبان ها طراحی شده است و نمی توان آن را جایگزین خلبان کرد.

اتوپایلت هواپیما، سیستمی پیشرفته مبتنی بر GPS است که متناسب با موقعیت و جهت های مختلف هواپیما، اطلاعاتی را در اختیار خلبان ها قرار می دهد تا به تصمیم گیری بهتر آن ها کمک کند؛ بنابراین وجود خلبان ها نیز برای هدایت و کنترل هواپیما نیز کاملا ضروری است.

14. تمایل خدمه پرواز به خوابیدن مسافران

بسکمک از افراد تصور می کنند که خدمه پرواز، اکسیژن داخل کابین را عمدا کاهش می دهند تا به نوعی مسافران را وادار به خواب کنند و کارشان راحت تر شود؛ اما چنین تصوری از پایه و اساس نادرست است؛ زیرا در صورتی که خدمه، میزان اکسیژن هواپیما را کم کنند، خود آن ها هم خواب شان می برد یا خواب آلوده می شوند و این اتفاق می تواند زمینه ساز حادثه مرگباری شود.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، می توانید از طریق موتور جستجوی پرواز خبرنگاران بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر تهیه کنید. استفاده از خبرنگاران باعث می شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن بهترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را بررسی کنید و آخرین قیمت ها از آژانس های سرشناس را یک جا مشاهده کنید.

منبع: کجارو / cheatsheet.com
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2029

به "باورهای غلطی که درباره هواپیماها وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای غلطی که درباره هواپیماها وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید