تاریخچه شرکت پژو؛ خودروسازی به سبک فرانسوی

به گزارش تیم علمی، اگر به تاریخچه شرکت پژو نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که پژو از آن برندهایی است که برای ما ایرانی ها بسیار آشناست. سال هاست محصولات این کارخانه معظم اتومبیل سازی در خیابان های شهرهای مختلف کشورمان به وفور دیده می گردد.

تاریخچه شرکت پژو؛ خودروسازی به سبک فرانسوی

حتماً می دانید که چند کشور از کشورهای پیشرفتهٔ دنیا در زمینهٔ مهندسی و به خصوص صنعت خودروسازی یک یا چند نام مطرح در دنیا دارند که نه تنها بخاطر فراوری خودرو، که به نوعی به علت اینکه بعد از گذر این همه سال حالا معرف کشورشان هم هستند، شهره شده اند. برندهایی مثل فیات و مازراتی از ایتالیا، تویوتا از ژاپن، فورد آمریکا، فولکس واگن و بی ام و در آلمان بدون شک از این نوع هستند که امروزه بیشتر از اینکه بخواهند یک خودروساز معروف باشند، نماد دانش و قدرت کشورشان شده اند.

میان این موارد یک سرزمین دیگر هم وجود دارد که از دیرباز هم در دنیا و هم خصوصاً در ایران به برندی پیروز در سطح دنیا تبدیل شده و با محصولات مختلفش خیلی از مشتریان و هوادارانش را راضی نموده است. کمپانی پژو در فرانسه که یکی از مهمترین ها در تاریخ این گروه شناخته می گردد.

تاریخچه تاسیس شرکت پژو

تاریخچه شرکت پژو هم در نوع خودش داستان جالبی دارد. وقتی اعضای خانواده ای در فرانسه به سال 1810 شرکت پژو را تاسیس کردند و نام آن را از نام فامیلی خود برداشتند، هدف شان به هیچ عنوان فراوری خودرو نبود. آن ها ابتدا شروع به فراوری ارّه و چند ابزار دستی دیگر کردند و حدود 30 سال به همین کار ادامه دادند.

بعدها فراوری آسیاب قهوه و فلفل به محصولاتشان اضافه شد تا اینکه سال 1880 تازه شروع به فراوری بخش هایی از یک دوچرخه مثل چرخ ها و میله هایش کردند؛ تا سال 1882 که آرماند پژو اولین دوچرخه های تمام ساخت پژو را فراوری کرد.

تغییر لوگو پژو در گذر زمان

اگر برایتان سوال شده که چرا نشان تجاری پژو شیر است، باید گفت که آرم شیر پژو نیز در آن موقع به هدف نشان دادن تیزی تیغه های ارّه آن ها انتخاب شد. البته سال ها بعد گروه های فراوری خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه از هم جدا شدند، اما خانواده پژو در طول قرن 20 به فراوری دوچرخه ادامه دادند.

بعلاوه، گروه بعدها مستقل شده طعم پژو به فراوری آسیاب و میز و لوازم آشپزخانه ادامه داد. ضمن اینکه تیم فراوری موتورسیکلت این برند قدیمی ترین فراوریکننده این رسته در دنیا است.

پژو و ورود به خودروسازی

آرماند به عنوان موسس پژو در همان اوایل کار به ساختن ماشین علاقمند بود و بعد از صحبت و دیدار با دایملر معتقد شد که می تواند این کار را انجام دهد و در سال 1889 اولین خودروی پژو که از نوع سه چرخ بود طراحی و تنها چهار دستگاه از آن ساخته شد.

بزرگترین ایراد آن این بود که با قدرت بخار کار می کرد و نیاز به گرم شدن زیاد داشت. سال 1890 این مدل به هدف طراحی و ساخت یک چهارچرخ با موتور بنزینی رها شد و خودروی تازه زیر نظر دایملر ساخته شد. این محصول با سیستم دنده کشویی و تعلیق سه نقطه ای از بسیاری از کوشش های هم نسلان خود جلوتر بود و حتی نمونه ای از آن به برزیل هم صادر شد.

در پی این پیروزیت مدل های دیگری ساخته شد که همه برای شناسایی شدن از طرف پژو با یک عدد سه رقمی معرفی می شدند؛ مدل هایی مثل پژو 29، 40، 72 و 156.

اگر تاریخچه شرکت پژو و البته تاریخچه خودروسازی دنیا را بخوانیم، می یابیم که پژو اولین برندی است که از چرخ های لاستیکی به جای فلزی و چوبی در فراوریات اولیه اش استفاده کرد. آرماند در پی اختلافی خانوادگی، گروه مستقل ساخت خودروهای پژو را در سال 1896 تاسیس کرد؛ هر چند که این گروه بعدها دوباره در سال 1920 به خانواده پژو و با دو گروه موتورسیکلت و دوچرخه ادغام شد.

آرماند پژو؛ موسس خودروسازی پژو

در همان سال اول تاسیس، اولین موتورهای پژو مستقل از دایملر ساخته و فراوری شدند. در تاریخچه پژو آمده که این گروه اولین خودروسازی بود که موتور محصولاتش را به جای گذاشتن زیر بدنه، به جلوی ماشین و زیر پوششی از فلز آورد.

آن ها بعلاوه جزو پیشگامان مسابقات اتومبیلرانی بودند و اولین مسابقه ماشین سواری تاریخ دنیا با قهرمانی خودروی ساخت پژو به اتمام رسید؛ هر چند که ظاهر تمامی خودروها در آن سال ها همچنان بیشتر شبیه به کالسکه های بدون اسب بودند.

در سال 1899 سهم فروش گروه خودروی پژو به وسیله مدیریت آرماند یک چهارم کل خودروهای فرانسه و به تعداد 300 دستگاه بود و این میزان در سال 1903 به نیمی از فراوریات کل کشور رسید.

مدل Bebe یا کودک در همان سال ها فراوری شد و در آن موقع به یکی از محصولات خوب و پرفروش پژو تبدیل شد.

در سال 1907 گروه پژو اولین موتور 6 سیلندر خود را معرفی کرد و بعد از توسعه خط فراوری خود، 3 سال بعد در شهر سوشو کارخانه ای افتتاح کرد که بعدها و در سال 1928 به کارخانه اصلی کمپانی تبدیل شد.

پژو همچنان بعد از پیروزیت در اولین دوره مسابقات اتومبیلرانی در تمام این سال هایی که می گذشت به پیشرفت در این حرفه هم ادامه می داد و طی سالهای 1912 تا 1915 که با مرگ آرماند هم همراه بود توانست با افزایش کیفیت فراوریات خود مقام هایی در این بازی ها کسب کند.

در طول جنگ دنیای اول، اما مشابه خیلی از کارخانه های فراوری خودرو در دنیا، پژو هم به ساخت اسلحه و وسایل نقلیه زرهی و نظامی روی آورد.

پژو Bebe؛ یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین محصولات پژو در اروپا

دوران پس از جنگ دنیای اول و دوم

در تاریخچه شرکت پژو آمده که بعد از اتمام جنگ کار فراوری خودرو به جدیت از سر گرفته شد و مسابقات اتومبیلرانی هم ادامه یافت. در سال 1926 پژو از مدل تازه و بزرگتری برگرفته از تیپ 153 رونمایی کرد که نوعی سایکل کار بود.

سال 1929 و کمی بعد از معرفی مدل پژو 201 صنعت خودروسازی در فرانسه دچار رکود شد. 201 ارزانترین خودروی فرانسه در آن موقع بود و اولین محصولی شد که آرم تجاری فعلی و امروزی پژو را بر روی خود دید. با وجود بحران در خودروسازان فرانسه، پژو زنده ماند و در همان سال سیستم نامگذاری سه رقمی خود را معرفی کرد. رقم اول نشان دهنده سایز خودرو و رقم سوم به معنی نسل فراوریی آن است.

پژو 153

سال 1933 شرکت پژو شیوه آیرودینامیکی تازهی را به فراوریات خود اضافه کردند و در این دهه مدل های 202، 302 و 402 به علاوه اولین خودروی کروک پژو هم فراوری شد. این سه مدل اولین فراوریاتی بودند که به چراغ های جلوی محافظ دار و چراغ عقب مجهز شده بودند و مدل 202 توانست تا سال 1939 به رکورد فروش حدود 53 هزار دستگاه برسد.

بعد از اتمام جنگ دنیای دوم تاریخچه شرکت پژو وارد فاز جدی می گردد و در سال 1946 فراوری تیپ 202 دوباره شروع شد و یک سال بعد مدل 203 با فرمان دنده ای و ترمز هیدرولیکی معرفی گردید.

پژو 203

در سال 1955 مدل محبوب و آشنای پژو 403 معرفی گردید و تا سال 1962 یک میلیون نسخه از آن فروخته شد. نسل بعدی آن یعنی 404 نیز اولین خودرویی بود که پژو در سال 1958 شروع به فروش در آمریکا کرد و همین مدل توانست 4 بار قهرمان رالی آفریقای شرقی گردد.

معرفی مدل ها و سرمایه گذاری های بیشتر و پیروز تر

اما در سال 1968 یکی از معروف ترین ساخته های پژو که به ویژه در کشور ما معروف است، یعنی پژو 504 معرفی و ساخته شد. خودرویی کم قیمت و مناسب و با استحکام و بعلاوه دارای اتاقک بزرگ و کابین جادار که مناسب خانواده ها بود.

طراح 504 جایی اعلام نموده بود شکل چراغ های جلو خودرو را با الهام از چشم های سوفیا لورن طراحی نموده است. این مدل جای هم خانواده قبلی یعنی مدل 404 را در ایران به خوبی پر کرد و در بین رانندگان قدیمی همچنان به عنوان یکی از برترین ماشین ها یاد می گردد.

پژو 504 که در ایران هم فروش خوبی را تجربه کرد

پژو 404

قبلی 1 از 2 بعدی

آگهی های خرید و فروش پژو 504

پژو در ادامه شروع به همکاری با سایر شرکت های سازنده خودرو کرد و در سال 1966 با رنو و 1972 با ولوو قرارداد بست. سال 1974 ابتدا 30 درصد از سهم سیتروئن و یک سال بعد کل آن را خریداری کرد؛ هر چند که گروه PSA که مدیریت و مالکیت کلی پژو را در اختیار دارد کوشش کرد هویت فراوریات پژو و سیتروئن را بطور مستقل حفظ کند. آن ها در یک بازه زمانی نیز مالکیت بخش اروپایی گروه کرایسلر را خریداری و بر عهده داشتند که بعدها آن را به تالبوت فروختند.

پژو در دههٔ 80 و 90 میلادی

در سال 1983 مدل سوپرمینی پژو 205 معرفی گردید که به یکی از پرفروشترین ها در تاریخ این شرکت چه در سطح کشور و چه در اروپا تبدیل شد و تا سال 1998 و تا قبل از معرفی و غلبه مدل 206، در بازارها همچنان موجود و محبوب بود. در سال 1985 اولین خط فراوری پژو در مدل های 504 و 505 در چین شروع به کار کرد و دو سال بعد، این اتفاق برای فراوری مدل 309 در بریتانیا هم افتاد.

مدل بعدی متمایز و معروف این گروه، اما پژو 405 بود که در سال 1987 و برای رقابت با فورد سیه را ساخته شد. فروش این مدل و محبوبیت آن آنقدر زیاد شد و بین ساکنان اروپا و آسیا شدت گرفت که حتی معرفی نسل بعدی آن یعنی 406 هم نتوانست از میزان تقاضای آن کم کند.

پژو 205؛ خودرویی محبوب در اروپا

همانطور که خواندید و شاید باورتان نگردد، این ماشین که همچنان و هنوز به عنوان یک گزینه در بین موارد خرید در داخل کشور وجود دارد در سال 1987 معرفی گردیده است. خودرویی که هر چند در فراوریات تازهترش بهبود یافت، اما سال هاست دیگر نه در فرانسه و نه هیچ جای دیگری فراوری نمی گردد و با اینکه بیشتر از 30 سال از معرفی آن گذشته، همچنان در ایران فراوری می گردد! و جالب تر اینکه علی رغم پیروزیت 405 در اروپا و آسیا، این خودرو به هیچ وجه نتوانست در بازار آمریکا تجربه فروش خوبی کسب کند.

از آنجایی که برخلاف پیروزیت در بازارهای نزدیک تر، پژو نتوانست در آمریکا به پیروزیت خوبی برسد و کل فروش سال 1990 کمپانی به 5 هزار دستگاه هم نرسید، آن ها بعد از 33 سال، حضور خود در آمریکا و کانادا را متوقف کردند.

پژو 206 (دو در)؛ پرفروشترین محصول پژو

اما در تاریخچه شرکت پژو به سال 1998 و رونمایی پژو 206 می رسیم. این مدل پژو که جرارد ولتر آن را طراحی کرد امروز به عنوان پرفروش ترین محصول تاریخ این کمپانی با فروش تعدادی در حدود 850 هزار دستگاه یاد می گردد. البته معروفیت این محصول نه فقط در تعداد فروش که در راه اندازی خط فراوری آن در کشورهای مختلف است.

آگهی های خرید و فروش پژو 206

هاچ بک شیک و جمع جور با شتاب مطلوب و جوان پسند که مثل مدل 405 همچنان به وسیله فراوریکننده ایرانی، یعنی ایران خودرو، در داخل ساخته می گردد. از این مدل بعد از معرفی و پیروزیتش چند فیس لیفیت و بازطراحی در مدل های 207 و البته کلاس های کوپه و کروک هم ساخته شد، اما هیچکدام نتوانست جای پژو 206 اصلی را بگیرد. نوع رسمی سدان آن نیز با نام تجاری SD در ایران طراحی و ساخته شد که همچنان فروخته می گردد.

سال 2000 به بعد؛ دوران سخت پژو

در اواخر سال 2006 پژو خط فراوریی خود در کاونتری انگلستان را بست. در سال 2008 هدف فروش 4 میلیون دستگاه در هر سال را برای خود مشخص کردند، اما در سال اول تنها به نیمی از این میزان رسیدند. پس از این عدم پیروزیت و تغییر در سطح مدیریتی، کمپانی پژو در این چند سال سعی کرد با اخذ سیاست های خُرد به بازارهای متعددی مثل روسیه و چین و خیلی کشورهای دیگر برگردد.

این اتفاق در سال 2011 و 2012 در هند و فیلیپین محقق شد. در مارس همان سال جنرال موتورز 7 درصد از سهام پژو را به قیمت 320 میلیون یورو خرید، اما حدود یک سال بعد با 70 میلیون یورو ضرر کل آن را فروخت.

در اکتبر 2013 پژو شعبه ای از کارخانه فراوریی خود در شمال شرقی پاریس را به علت کم کردن هزینه ها تعطیل کرد. در همان روزها زمزمه های ورود سرمایه داران چینی به کمپانی شنیده می شد و حدود یک سال بعد گروه خانوادگی پژو موافقت کردند سهم خود را از 25 درصد به 14 درصد کاهش دهند.

پژو 308؛ یکی از تازهترین محصولات پژو

ب ه همین منظور و با امضای توافقنامه ای سه طرفه، دولت فرانسه و بعلاوه گروه خودروسازی چینی دانگ فنگ هر کدام با خرید 14 درصد سهم به صورت مشترک با خانواده پژو صاحب کمپانی شدند که حق رای برابر هم دارند. حاصل مشارکت با گروه چینی فراوری سالانه 750 هزار دستگاه خودرو در چین شد و آن ها در سال 2014 گفتند کارخانه چهارم با هدف ساخت 300 هزار دستگاه دیگر هم افتتاح می گردد.

سال بعد گروه بزرگ فراوریی هندی ماهیندرا و ماهیندرا 51 درصد از سهم گروه موتورسیکلت پژو را به ارزش 28 میلیون یورو خریداری کرد و این آخرین برگ از تاریخچه شرکت پژو بود؛ شرکتی که زمانی برای خودش از بزرگان خودروسازی دنیا به حساب می آمد.

تاریخچه پژو در ایران

از سال 1369، مونتاژ و فراوری انواع مدل های پژو در ایران، به وسیله شرکت ایران خودرو، شروع شد؛ البته که ایرانی ها پیش از آن هم با خودروهایی نظیر پژو 404 و پژو 504 با این خودروساز فرانسوی آشنا بودند.

در تاریخچه شرکت پژو آمده است که از سال 1373 ساخت داخلی قطعات خودروی پژو به وسیله شرکت ساپکو در دستور کار نهاده شد. در حقیقت، خودروسازی کشور ما تا حدود زیادی به پژو وابسته است چرا که پژو به نوعی بنیان گذار روش های تازه فراوری خودرو در ایران به شمار می آمد و حتی محصولاتش همچنان در ایران فراوری و عرضه می شوند.

آگهی های خرید و فروش پژو 405

پژو 405؛ خودرویی که در بدو ورودش به عنوان برترین خودروی سال اروپا معرفی گردید

حضور پژو زمانی در ایران پررنگ تر شد که پیکان از خط فراوری ایران خودرو خارج شد. در اینجا بود که پژو به یکی از ستون های اصلی صنعت خودروی کشورمان تبدیل شد. البته بی رقیب بودن پژو در بازار ایران هم چندان در پیروزیتش بی تاثیر نبود.

متاسفانه به علت بازگشت تحریم ها، پژو هم مجبور شد که ارسال قطعاتش به ایران را به حالت تعویق درآورد. در اواخر سال 1391 بود که شرکت پژو به علت فشار تحریم ها و البته تهدید های دولت فرانسه، مجبور به خداحافظی از بازار ایران شد.

از محبوب ترین مدل های پژو در ایران می توان به پژو 405، 206، 207، 2008 و پژو پارس اشاره نمود.

آگهی های خرید و فروش پژو 207

آگهی های خرید و فروش پژو پارس

سخن آخر؛ این بود تاریخچه شرکت پژو

در سال 2019 پژو گفت در طول سال 2021 میخواهد به بازار آمریکا برگردد. همینطور در ژانویه همین سال در معامله ای از قبل هماهنگ شده، قرارداد ادغام گروه PSA و فیات کرایسلر اتومبیلز با رای موافق مدیران، نهایی و ثبت شد و اعلام شد این گروه با عنوان رسمی Stellantis کار خواهند کرد.

استلانتیس صاحب چندین زیرمجموعه و برند و مارک معروف ماشین از جمله پژو، جیپ، مازراتی و… خواهند بود. انتظار می رود این قرارداد باعث سهولت در حضور پژو در آمریکا گردد.

امیدواریم که مطالعه تاریخچه شرکت پژو برایتان مجذوب کننده بوده باشد. نظر شما درباره این خودروساز فرانسوی چیست؟ آیا شما تجربه سواری با خودروهای پژو را داشته اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

منبع: دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2158

به "تاریخچه شرکت پژو؛ خودروسازی به سبک فرانسوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه شرکت پژو؛ خودروسازی به سبک فرانسوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید