تبدیل دو خانه تاریخی سمنان به مرکز اقامتی و سفره خانه سنتی

به گزارش تیم علمی، دو خانه تاریخی کلانتر و طاهری استان سمنان به ترتیب به سفره خانه سنتی و مرکز اقامتی تغییر کاربری می دهند.

تبدیل دو خانه تاریخی سمنان به مرکز اقامتی و سفره خانه سنتی

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حمیدرضا دوست محمدی - سرپرست اداره کل این استان - در بازدید فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان سمنان از فرایند مرمت خانه های تاریخی کلانتر و طاهری سمنان از کاربری جدید این خانه ها پس از اتمام مرمت شان اطلاع داد و گفت: با اجرای طرح واگذاری خانه های تاریخی به سرمایه گذار بخش خصوصی و انجام مرمت و احیای این بناها، این خانه ها با کاربری جدید به زودی آماده بهره برداری می شوند.

او با اشاره به خانه تاریخی کلانتر (رجبی) ادامه داد: کاربری جدید این خانه تاریخی، سفره خانه سنتی و فروشگاه صنایع دستی است که تا پیش از نوروز 96 آماده بهره برداری می گردد.

دوست محمدی اضافه نمود: خانه تاریخی طاهری که سبک و سـیاق معماری اش یادآور اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است، نیز در سال آینده و با کاربری مرکز اقامتی به بهره برداری می رسد.

فرماندار سمنان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سرپرست بانک ملی و مدیرعامل بانک توسعه تعاون استان سمنان و کارشناسان فرمانداری و اداره کل میراث فرهنگی در این بازدید از فرایند مرمت خانه طاهری و خانه کلانتر سمنان بازدید کردند و مسائل سرمایه گذار بخش خصوصی در اجرای پروژه های مرمت و احیای این خانه ها را مورد آنالیز قرار دادند.

بنابر این گزارش، خانه کلانتر در اواسط دوره قاجار بنا شده و در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) واقع شده است. این بنا متعلق به خانواده رجبی (کلانتر وقت سمنان) بوده و دارای یک حیاط مرکزی و باغچه و فضاهایی از جمله راهرو، اتاق های تابستانی و زمستانی، بادگیر است. که یک بادگیر بلند و منحصر به فرد نیز روی قسمت جنوبی وجود دارد که از سقف قسمت تابستان نشین بیرون آمده است. خانه کلانتر به شماره 1787 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه طاهری نیز در محله اسفنجان که در جنوب غربی شهر سمنان واقع شده است، در سال 1346 هـجری قـمری ساخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 756

به "تبدیل دو خانه تاریخی سمنان به مرکز اقامتی و سفره خانه سنتی" امتیاز دهید

1 کاربر به "تبدیل دو خانه تاریخی سمنان به مرکز اقامتی و سفره خانه سنتی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل دو خانه تاریخی سمنان به مرکز اقامتی و سفره خانه سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید