حکومت نظامی دوفاکتو در هنگ کنگ؛ انتقاد کری لام از مداخلات خارجی

به گزارش تیم علمی، خبرنگاران آنلاین:شدیدتر شدن بحران در هنگ کنگ و بعضی اظهارنظرهای کشورهای دیگر انتقاد کری لام را در پی داشت.

حکومت نظامی دوفاکتو در هنگ کنگ؛ انتقاد کری لام از مداخلات خارجی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اعتراضات خشونت بار چهار ماه اخیر هنگ کنگ در اعتراض به تشدید سلطه چین بر این دولت شهر شکل دیگری به خود گرفته است. این ناآرامی ها شهر را به بدترین بحران از زمان تحویل این قلمرو به چین در سال 1997 و بزرگترین چالش برای شی جینپینگ، رئیس جمهور چین از زمان به قدرت رسیدن در سال 2012 تبدیل نموده است.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، کری لام، مدیر اجرایی هنگ کنگ سه شنبه 23 مهر گفت، تمامی راه ها برای تسکین اعتراضات مدنظر است اما امتیازدهی به معترضان در وضعیتی که خشونت ها شدیدتر می شوند، صرفا اوضاع را وخیم تر می نماید.

او اضافه نمود: بارها گفته ام این خشونت به راهکار ختم نمی گردد. خشونت فقط خشونت بیشتر به همراه دارد.

مدیر اجرایی هنگ کنگ همچنین از سخنان یک سناتور آمریکایی که گفته بود این شهر در حال نزدیک شدن به یک حکومت پلیسی است، انتقاد کرد.

کری لام در کنفرانس خبری خود تاکید نمود: بعضی از سیاستمداران خارجی، هنوز فکر می نمایند این ها یک اعتراض مسالمت آمیز است که برای حقوق بشر و آزادی می جنگند یا حتی می گویند که هیچ خشونتی نمی بینند. این نادیده دریافت کامل حقیقت است. قانونگذاران آمریکایی پیش فرض هایی درباره هنگ کنگ دارند. این که بگویند هنگ کنگ در حال تبدیل شدن به یک حکومت پلیسی است، کاملا غیر مسئولانه و بی اساس است.

با این حال جاش هالی، سناتور آمریکایی از میسوری از اظهاراتی که مطرح نموده بود، کوتاه نیامد.

او در پیامی توییتری نوشت: عمدا از کلمات حکومت پلیسی استفاده کردم چون این دقیقا اتفاقی است که برای هنگ کنگ می افتد. اگر کری لام می خواهد اعتراضات به گونه دیگری گردد، ایده ای دارم: استعفا بدهید.

پلیس هنگ کنگ گفته است که خشونت ها به سطح تهدید جانی رسیده است.

معاون کمیسیونر پلیس هنگ کنگ گفت: خشونت علیه پلیس به سطح تهدید جانی رسیده است. آنها معترض نیستند، شورشی و جنایتکارند. دلیل آنها برای مبارزه هر چه هست توجیه خشونت نمی گردد.

سامانه مترو هنگ کنگ که اصلی ترین وسیله جابه جایی میلیون ها تن است نیز عملا تعطیل شده و ساکنان این دولت شهر نمی دانند این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

به دنبال آشوب های بی سابقه شب چهارم اکتبر که حاصل اعلام ممنوعیت استفاده از ماسک برای معترضان بود و از سوی کری لام، مدیر اجرایی هنگ کنگ با استناد به اختیارات وضعیت فوق العاده 1967 اعلام شد، بسیاری از ایستگاه های خطوط مترو هنگ کنگ خدمات ارائه نکردند.

شرکت عامل ام تی آر (MTR) فعالیت مجموع این شبکه را برای یک روز کامل متوقف کرد که اولین بار از سال 2007 بود و بعد به تدریج ایستگاه های آسیب دیده بازگشایی شدند. گرچه شرکت ام تی آر تاکید دارد که به زمان بیشتری برای تعمیر ایستگاه ها احتیاج دارد اما معترضان می گویند مترو هنگ کنگ با محدود کردن خدمات رسانی به مردم در واقع به دولت کری لام یاری می نماید تا جلوی اعتراضات بیشتر را بگیرد.

پزشکی به نام وونگ که از مترو هنگ کنگ برای تردد از کولون سیتی تا تین شیو وای، در نزدیکی مرز چین استفاده می کرد، گفت روزانه 3 ساعت و نیم در راه است. این مسافر گفت: هنگ کنگ عملا در حکومت نظامی دوفاکتو به سر می برد. این قانونی نیست، بلکه انحصار در حمل و نقل است. اخلال در فعالیت ام تی آر زندگی در این قطب اقتصادی آسیا را تغییر می دهد.

از سوی دیگر شماری از برنامه ها، از کنفرانس های سرمایه گذاری گرفته تا کنسرت ها به علت اعتراضات مردمی لغو شده و ممکن است اقتصاد این منطقه به سمت رکود حرکت کند. احتمال می رود هنگ کنگ در آستانه سخنرانی روز چهارشنبه کری لام که محبوبیتش رو به روز کاهش می یابد، همچنان ملتهب بماند.

در همین حال ده ها هزار تن از معترضان دموکراسی خواه در هنگ کنگ از آمریکا خواسته اند قانون حقوق بشر هنگ کنگ را تصویب کند. معترضان از سناتورهای آمریکایی خواستند تا از قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ در 2019 حمایت کند. یکی از سخنگویان معترضان، این لایحه را قدرتمندترین سلاح خودشان توصیف کرد.

به گزارش رویترز، این لایحه از حقوق بشر در هنگ کنگ حفاظت نموده، اجازه بازنگری سالانه در اقتصاد آن را می دهد و آمریکا اجازه می یابد تا کشورهایی که استقلال آن را تهدید نمایند، تحریم کند.

چنین لایحه ای در دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا یا سنای آمریکا نیست. معترضان اما پرچم ها و علامت هایی با نوشته هنگ کنگ را دوباره با عظمت کنید در دست داشتند. یکی از معترضان گفت: تمامی مردم هنگ کنگ احساس می نمایند که این دولت صدای آن ها را نمی شنود، بنابراین ما به آمریکا احتیاج داریم تا یاری مان کند.

از دیگر تحولات هنگ کنگ می تواند به حفاظت از اعضای خانواده های پلیس در مقابل اعتراضات اشاره نمود. دادگاهی در هنگ کنگ دوشنبه حکم داد، هیچ فرد یا گروهی حق تعرض به حریم خانه های افسران پلیس و دیگر نیروها را ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 470

به "حکومت نظامی دوفاکتو در هنگ کنگ؛ انتقاد کری لام از مداخلات خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکومت نظامی دوفاکتو در هنگ کنگ؛ انتقاد کری لام از مداخلات خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید