سربازی فارغ التحصیلان دوره دکتری حذف می شود؟

به گزارش تیم علمی، وزارت علوم در تلاش است که خدمت سربازی برای فارغ التحصیلان دوره دکتری را حذف و طرح پسادکتری را جایگزین آن کند. البته وزیر علوم گفته که ستاد نیرو های مسلح هنوز موافقت خود را در این باره اعلام نکرده و اگر موافقتی صورت بگیرد، از سال آینده اجرایی می شود.

سربازی فارغ التحصیلان دوره دکتری حذف می شود؟

به گزارش خبرنگاران، در این طرح قرار است که فارغ التحصیلان طرحی در راستای نیاز های جامعه را ارائه دهند. اگر این طرح به تایید ستاد نیرو های مسلح برسد، هم به عنوان دوره پسادکتری در نظر گرفته می شود و هم به عنوان جایگزین دوره سربازی محسوب خواهد شد.

به زبان ساده تر فارغ التحصیلان دوره دکتری، پس از طی کردن دوره پسادکتری، دیگر نیازی به گذراندن دوره سربازی نخواهد داشت. بدین ترتیب سربازی به معنای دقیق کلمه برای آن ها حذف خواهد شد.

چنانچه این طرح به تصویب برسد 5 تا 6 هزار فارغ التحصیل دوره دکتری در کشور، این امکان را خواهند یافت که به جای سربازی، طرح تحقیقاتی و گذراندن دوره پسادکتری را انتخاب کنند.

نکته قابل توجه اینجاست که حقوق و مزایای این گروه، همچون دیگر فارغ التحصیلان مشمول خدمت سربازی نخواهد بود. طبق اعلام وزارت علوم قرار است که حقوق این افراد حدود یک سوم تا یک دوم پژوهشگران پسادکترای معمولی باشد.

ابهام همزمانی دوره پسادکتری و خدمت سربازی

وزارت علوم در حالی طرح حذف خدمت سربازی و جایگزینی دوره پسادکتری را تدارک می بیند، که تا پبش از این، دوره پسادکتری مشمول قوانین و روال مشخصی بوده است. در حال حاضر دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و موسسات وابسته به وزارت علوم نیروی انسانی پژوهشگر خود را به شکل محدود و از میان فارغ التحصیلان نخبه انتخاب می کنند.

بررسی ها نشان می دهد که اولویت پذیرش پژوهشگران دوره پسادکتری با اعضای بنیاد ملی نخبگان، برندگان جایزه خوارزمی، فارابی و رازی بوده است. اما حالا با این طرح محدودیت برداشته می شود و مشخص نیست که شرایط گذراندن دوره سربازی و پسادکتری در مراکز تراز اول با چه اولویت هایی انجام خواهد شد.

از طرفی با ورود این حجم از پژوهشگران دوره پسادکتری در طول سال، به نظر می رسد که موسسه ها دیگر علاقه ای به جذب پژوهشگران دوره پسادکتری پس از اتمام خدمت سربازی نداشته باشند.

علاوه بر این، سوابق گذشته نشان می دهد که در مواردی موسسه ها از پژوهشگران دوره پسادکتری به صورت غیر قانونی در پیشبرد امور اجرایی اداری بهره برده اند. چنین اتفاقی عملاً کارکرد طرح را زیر سوال خواهد برد.

همچنین هنوز مشخص نیست که وزارت علوم و ستاد نیرو های مسلح با چه ابزاری نظارت بر حجم 5 تا 6 هزار نفری پژوهشگران دوره پسادکتری را در موسسه های مدنظر مدیریت خواهند کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2025

به "سربازی فارغ التحصیلان دوره دکتری حذف می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سربازی فارغ التحصیلان دوره دکتری حذف می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید