تور ارزان هلند: شعری از شفیعی کدکنی روی دیوار شهر لیدن هلند!

به گزارش تیم علمی، ثبت شعری از شفیعی کدکنی روی دیوار شهر لیدن

شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر گران قدر معاصر ایرانی بر روی دیوار شهر لیدن، هلند نیز به ثبت رسید. شعر به کجا چنین شتابان که در حال حاضر مانند یک ضرب المثل بین عموم مردم نقل قول می گردد نیز در لیدن هم یادگار نوشته شده و بعلاوه قرار است تا ترجمه انگلیسی این اثر هم در کنار شعر وی بر روی دیوار لیدن نوشته بگردد؛ به گفته خود کدکنی بیش از سی اثر موسیقایی روی این شعر آفریده شده است. خبرنگاران را در ادامه مطلب شعری از شفیعی کدکنی روی دیوار شهر لیدن همراهی کنید.

تور ارزان هلند: شعری از شفیعی کدکنی روی دیوار شهر لیدن هلند!

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

به منظور ثبت شعر به کجا چنین شتابان به زبان فارسی بر دیوارهای شهر (لیدن) هلند با حضور خود شفیعی کدکنی مراسمی در شهر لیدن برگزار شد، بعلاوه این شاعر گران قدر پس از ثبت شعرش بر روی دیوار لیدن امضایی به پای این شعر بر روی دیوار زد. ایده برگزاری چنین مراسمی به وسیله اصغر سید قراب، استاد دانشگاه علوم انسانی و رئیس بخش فارسی دانشگاه لیدن داده شده بود؛ در این مراسم موسیقی اصیل ایرانی به وسیله دو هنرمند ایرانی که از ساکنین هلند بودند نیز پخش شد و بسیار مورد پسند همگان نهاده شد.

البته این برای اولین بار نیست که بر روی دیوارهای شهر لیدن هلند شعرهایی از بزرگان و نویسندگان سراسر جهان نوشته شده است و (سفر به خیر) شفیعی کدکنی، شعر شماره صد و یازدهم این شهر است.

زندگی نامه شفیعی کدکنی

محمدرضا شفیعی کدکنی در نوزدهم مهرماه 1318 در کدکن نیشابور در خراسان به جهان آمد. شفیعی کدکنی هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از شروع کودکی نزد پدر خود و محمدتقی ادیب نیشابوری (ادیب نیشابوری دوم) به فراگیری زبان و ادبیات عرب مشغول بود و در هفت سالگی توانست تمام الفیه را حفظ کند بعلاوه علاوه بر ادبیات فارسی و ادبیات عربی او به یادگیری علوم فقه، کلام و هم می پرداخت. کدکنی به پیشنهاد دکتر علی اکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد نام نویسی کرد و در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکدهٔ ادبیات رفت و مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی، و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت. شفیعی کدکنی از سال 1348 تا به امروز (1395)، استاد دانشگاه تهران است.

بدیع الزمان فروزانفر زیر برگهٔ پیشنهاد استخدام وی نوشته بود احترامی است به فضیلت او. شفیعی از جمله دوستان نزدیک مهدی اخوان ثالث، شاعر خراسانی، به شمار می رود و دلبستگی خود را به اشعار وی پنهان نمی کرد.

محمدرضا شفیعی کدکنی روز پنجشنبه 5 شهریور 1388 تهران را به مقصد آمریکا ترک کرد. این سفر بازتاب وسیعی در مطبوعات ایران داشت. او برای استفاده از یک فرصت مطالعاتی به موسسه مطالعات پیشرفته پرینستون رفت تا در باب تاریخ و تطور فرقه کَرامیه تحقیق کند، و پس از 9 ماه دوری از وطن، به ایران بازگشت و پس از بازگشت به ایران بر سر کرسی تدریس خود در دانشگاه تهران حاضر شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2054

به "تور ارزان هلند: شعری از شفیعی کدکنی روی دیوار شهر لیدن هلند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان هلند: شعری از شفیعی کدکنی روی دیوار شهر لیدن هلند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید