صفر تا صد سفر به ایروان، تصاویر

به گزارش تیم علمی، به طوری که پیش از آن که سفر آغاز گردد، بدانید ایروان چه طور شهری است، معروف ترین دیدنی هایش کجاست، با چه عباراتی می توان با بومی ها ارتباط برقرار کرد و برای گشت و گذار در شهر از چه وسایلی بهره ببرید.

صفر تا صد سفر به ایروان، تصاویر

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

معرفی شهر ایروان

ایروان، یکی از مهم ترین و پربازدیدترین نقاط توریستی کشور ارمنستان به شمار می رود. شهری که با خودنمایی کوه های آرارات در پس زمینه اش شهرت دارد. البته از جمله دلایلی که بسیاری از ایرانی ها را وسوسه می نماید تا از این شهر بازدید نمایند، دسترسی آسان و هزینه های مناسب سفر است. چرا که ارمنستان، این کشور آسیایی از همسایه های شمالی کشور ماست و با یک سفر زمینی و کوتاه هم می توان به ایروان رسید.

با این همه نزدیکی جغرافیایی و هزینه های پایین تنها انگیزه برای سفر به ارمنستان نیستند و بازدید از جاذبه های تاریخی شهر، شرکت در جشن های مختلف مسیحیان و البته بازدید از طبیعت اطراف پایتخت، از دیگر دلایل بازدید از ایروان محسوب می شوند.

بد نیست بدانید ایروان در مقایسه با پایتخت سایر کشورها شهر چندان بزرگی نیست؛ وسعتش در حدود 223 کیلومتر مربع است و تعداد ساکنانش به 1075800 نفر می رسد.

دانستنی های کاربردی

ویزا: نمی خواهد

واحد پول: درام ارمنستان (AZN)

زمان محلی: 4+GMT

زبان رسمی: ارمنی

دین اکثریت مردم: مسیحیت

بهترین فصل سفر: بهار و پاییز

سبک تفریحات: بازدید از جاذبه های تاریخی، شهرگردی،

نوع برق شهری: 230 ولت / 50 هرتز

سوغاتی ها: جواهرات دست ساز، ظروف سنگی، میوه خشک شده، لواشک، گلیم و قالیچه و ...

بهترین جا برای اقامت: مرکز شهر در اطراف میدان های جمهوری و آزادی، اطراف ساختمان کاسکاد

شماره های ضروری

کد تلفن آذربایجان: 374+

کد تلفن ایروان: 1

اورژانس عمومی: 911 یا 112

آتش نشانی: 101

پلیس: 102

آمبولانس: 103

عبارات ضروری

راه های دسترسی به ایروان

سفر به ایروان می تواند به سادگی خرید بلیط تهران به ایروان باشد و یا شکل متفاوتی به خود بگیرد. اگر اهل سفر زمینی هستید و یا ترجیح می دهید در هزینه ها صرفه جویی کنید، دو راه دیگر هم هست. می توانید بلیط اتوبوس تهران به ایروان را بخرید و در یک سفر یک روزه به پایتخت ارمنستان برسید. راه دیگری هم هست، آن که ابتدا با ماشین شخصی یا هر وسیله دیگری تا مرز مشترک ایران و ارمنستان یعنی نوردوز بروید. سپس آن سوی مرز، سوار ون های موجود بشوید و خود را به ایروان برسانید.

راه های دسترسی از فرودگاه ایروان به مرکز شهر

اگر بلیط هواپیما خریدید و هوایی راهی ارمنستان شدید، اطلاعاتی درباره فرودگاه پایتخت و راه های دسترسی به مرکز شهر ایروان برای شما کارآمد خواهد بود. زوارتنوتس، نام فرودگاه بین المللی ایروان است که فاصله ای 15 کیلومتری با شهر دارد. پس از پیاده شدن از هواپیما، می توانید با اتوبوس فرودگاه یا تاکسی فرودگاه به اقامتگاه خود بروید.

اتوبوس فرودگاه: این اتوبوس که با نام اکسپرس فرودگاه هم شناخته می گردد، هر 30 تا 40 دقیقه از فرودگاه زوارتنوتس حرکت می نماید و شما را تا نزدیکی مرکز شهر ایروان می برد. بد نیست بدانید این اتوبوس ها از ساعت 7 صبح تا 10 شب فعالیت دارند. کرایه این اتوبوس ها برابر با 300 درام است.

تاکسی های فرودگاه: هزینه کرایه تاکسی های فرودگاه بسته به مسافتی که طی می کنید متفاوت است. کرایه این تاکسی ها از فرودگاه تا مرکز شهر در حدود 6000 درام خواهد شد.

دیدنی های معروف ایروان

گرچه ایروان شهر کوچکی است اما باز هم دیدنی های خاص خودش را دارد که نباید از دستشان بدهید.

میدان جمهوری: این میدان که در مرکز شهر واقع شده است، محل تجمعات و برگزاری جشن های مختلف است و مکان جذابی برای پیاده روی و شب گردی محسوب می گردد. در وسط این میدان یک آبنمای رقصان به چشم می خورد که هر روز پس از غروب، دو ساعت اجرا دارد.

موزه ماتناداران: یکی از معروف ترین موزه ها و دیدنی های ایروان، موزه ماتناداران یا نسخ خطی است. در این موزه می توانید مجموعه نفیسی از کتاب های تاریخی و قدیمی با موضوعات طب، ادبیات، الهیات، فلسفه و ... را از نزدیک ببینید.

مجموعه کاسکاد یا آبشار: مجموعه کاسکاد یا آبشار، ساختمانی بلند و پلکانی در مرکز شهر ایروان است که از یک پارک وسیع و گالری هنری تشکیل شده است. در این مجموعه می توان پیاده روی کرد، از پله ها بالا رفت و شهر را از ارتفاع تماشا کرد و یا زمانی را در فضای هنری و فرهنگی گالری گذراند.

بازار ورنیساژ: ورنیساژ بازار معروف ایروان است که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را گیر می آورید! وقتی به این بازار پا بگذارید، با انواعی از صنایع دستی بومی، لباس های سنتی، نقاشی های هنری، وسایل عتیقه، خوراکی های خانگی، قالی و قالیچه، حیوانات خانگی و ... روبرو خواهید شد.

دریاچه سوان: دریاچه معروف سوان اگرچه درون ایروان قرار ندارد اما فاصله کمی با پایتخت دارد و یک ساعته می توانید به آن برسید. سوان بزرگترین دریاچه کشور ارمنستان است و از طبیعت و تفریحات هیجان انگیزی برخوردار است.

حمل و نقل عمومی ایروان

گزینه های حمل و نقل عمومی ایروان خیلی متنوع نیستند اما باز هم روش مناسب و ارزانی برای گشت و گذار در شهر اند. خوب است بدانید به غیر از مترو، هیچ نوع بلیت الکترونیک یا کاغذی وجود ندارد و شما تمام هزینه ها را با پول نقد می پردازید.

مارشروتکا: پرکاربردترین وسیله برای رفت و آمد مارشروتکاست که شبیه ون های خودمان است. مارشروتکاها مسیرهای بسیار متنوعی دارند و کرایه آن ها در حدود 50 درام است.

اتوبوس: ایروان شبکه ای کارآمد از اتوبوس های عادی و برقی دارد که دسترسی افراد به نقاط مختلف شهر را راحت می نماید و در کنار مارشروتکا بهترین وسایل حمل و نقل عمومی شهر محسوب می شوند. ساعت کار اتوبوس های درون شهری از 7 صبح تا 11 شب است و هزینه اتوبوس سواری 100 درام خواهد شد.

مترو: متروی ایروان کلا یک خط دارد اما در مقابل سریع ترین روش برای جا به جایی در اطراف شهر است. قطارهای مترو هر 5 دقیقه از راه می رسند و در حد فاصل ساعت 6:30 صبح تا 11 شب فعالیت دارند. هزینه مترو سواری برابر با 100 درام است.

تاکسی عمومی: ورودی تاکسی های عمومی ایروان 600 درام است و به ازای هر یک کیلومتر حدود 100 درام به کرایه شما اضافه می گردد. هنگام سوار شدن تاکسی دقت کنید که راننده تاکسی متر را روشن نموده باشد وگرنه از او بخواهید که حتما این کار را انجام دهد در غیر این صورت در انتهای تاکسی سواری ممکن است با کرایه غیرمعقولی روبرو شوید.

تاکسی آنلاین: از جمله اپلیکیشن های تاکسی آنلاین ایروان یاندکس (Yandex)، موبی تاکسی (Mobitaxi) و جی جی (GG) هستند.

سیمکارت های ارمنستان

چندین اپراتور تلفن همراه در ارمنستان خدمات ارائه می دهند که از آن جمله می توان به بی لاین (Beeline)، آرنج یا یوکام (UCOM - Orange)، ویواسل یا ام تی اس (VivaCell - MTS) و آرمنتل یا وئون (Armentel - Veon) اشاره نمود. خوب است بدانید تمامی این اپراتورها آنتن دهی خوبی در شهر ایروان دارند. برای خرید سیمکارت، کافیست پاسپورت و پول نقد همراه داشته باشید.

غذاهای معروف ارمنستان

فرهنگ غذایی ارمنستان برگرفته از تاریخ دو هزار ساله این سرزمین است که البته از غذاهای عربی و اروپایی هم تاثیر گرفته است. از معروف ترین و محبوب ترین غذاهای این کشور می توان دلمه، خورواتس (نوعی گوشت بره کبابی)، قاپاما (دلمه کدو)، خاش (کله پاچه)، هریسه (غذایی مشابه حلیم) و مانتی (Manti) را نام برد.

امنیت در ایروان

ایروان از جمله مقاصد امن سفر محسوب می گردد با این حال منطقی است که نکات ایمنی را در سفر رعایت کنید. از پیاده روی به تنهایی در شب ها، به خصوص در نقاط غیر توریستی شهر خودداری کنید. به افراد غریبه اطمینان نکنید. وسایل ارزشمندتان را در معرض دید قرار ندهید و شماره های ضروری کشور ارمنستان مانند پلیس و اورژانس را در گوشی خود ذخیره داشته باشید.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1255

به "صفر تا صد سفر به ایروان، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر تا صد سفر به ایروان، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید