فیلم تصادف crash: آنالیز و تحلیل

به گزارش تیم علمی، دیروز فرصتی پیش آمد که فیلم تصادف (crash) را ببینم ، بعد از تماشا این فیلم می توانم بگویم که گرفتن جوایز برترین فیلم اسکار در کنار فیلمنامه اریجینال و بعلاوه تدوین واقعا حق این فیلم بوده است.

فیلم تصادف crash: آنالیز و تحلیل

همواره از فیلم هایی خوشم آمده که غیرقایل پیش بینی باشند ، سعی ننمایند از ایتدا تا انتهای خاتمه منظور خاصی را با انواع شیوه ها به بینندگانشان القا نمایند ، فیلم تصادف هم چنین فیلمی است.

کارگردان این فیلم - هگیس - نویسنده فیلمنامه عزیز میلیون دلاری کلینت ایستوود بوده است ، و در فیلم از بازیگران سرشناسی مانند ساندرا بولاک ، دان چیدل ، رایان فیلیپ و برایان فریزر استفاده نموده است.

در مصاحبه ای که پل هگیس انجام داده است ، در خصوص ایده این فیلم چنین گفته است :

ایده تصادف وقتی به ذهنم رسید که پانزده سال پیش اتوموبیلم را دزدیدند. مدام در فکر آن دو نوجوانی بودم که این عمل را انجام دادند. بعد از آنکه دو تا تهیه نماینده سفیدپوست را دیدم که با کارگردانی سیاهپوست یک شوخس نژادپرستانه کردند و کارگردان همه نیمچه لبخندی زد و رفت ، با خودم فکر کردم این آدم برای نگه داشتن کارش به چه تحقیری تن داده. اپیزود مربوط به مت دیلون (پلیس نژاد پرستی که پدری بیمار دارد) ، از آنجا ریشه گرفت که ای -میلی به دستم رسید تند و تیز که می گفت : چرا همواره سفیدپوست ها بد هستند و سیاهپوست ها قهرمان؟ پس بگذار داستان پدرم را برایت تعریف کنم.

فیلم شخصیتهای مختلفی دارد و نگاه اول به نظر نمی رسد ، از تقابل این شخصیتها داستانی واحد خلق گردد :

دو کاراگاه پلیس که عاشق همدیگرند، یک مغازه دار ایرانی عصبی ، یک زن خانه دار و همسرش که دادستان است، یک کارگردان سیاه پوست و همسرش، یک قفل ساز مکزیکی و دختر کوچکش، دو دزد سیاه پوست اتومبیل، یک زوج میان سال چینی و یک پلیس تازه کار و همکار نژاد پرستش.

موضوع اصلی فیلم چالشها فرهنگها ، نژادها و گروه های مختلف ساکن شهر لوس آنجلس بعد از 11 سپتامبر است.

شاید یکی از جذابیتهای فیلم برای ایرانیها ، وجود خانواده ای ایرانی در این فیلم باشد.در همان سکانسهای اولیه فیلم ، پدر و دختری ایرانی را می بینیم که به قصد خرید یک اسلحه برای محافظت از خود ، وارد یک اسلحه فروشی می شوند ، اما وقتی پدر با پاسخ توهین آمیز فروشنده و کنایه اش به ربط داشتن آنها با اسامه بن لادن روبرو می گردد ، برمی آشوبد و با صاحب مغازه درگیر می گردد. در قسمتی از فیلم هم آهنگ دختر بویراحمدی به گوش می رسد.

اگر بخواهم موضوعاتی را که این فیلم به آنها پرداخته خیلی خلاصه تقسیم بندی کنم ، به اینها باید اشاره کنم :

1- برخورد و چالش نژادهای مختلف با هم : برخورد سیاهان و سفیدپوستان در سراسر فیلم

2- درگیریها و اختلافات درون نژادی در برخورد با مسئله نژادپرستی : درگیری پلیس جوان با پلیس نژادپرست ، خیانت مرد چینی به هم نژادهایش ، قهر و آشتی زن سیاه پوست از شوهر کارگردانش در پی برخورد ناشایست پلیس با وی

3- پرداختن به ریشه مسئله نژادپرستی : صحبتهای پلیس نژادپرست با مأمور بیمه

4- غیرقایل پیش بینی بودن ذات آدمی در مسئله نژادپرستی : فداکاری پلیس نژادپرست هنگام نجات زن سیاه پوست از ماشین در حال انفجار - کشته شدن مرد سیاه پوست از طریق پلیس سفید باوجدان - سکانسی که خودبرتربینی زن ایرانی را - که خود به نوعی قربانی نژادپرستی شده - نسبت به نژاد عرب نشان می داد: از کی ایرانی ها عرب شده اند؟

یکی از سکانسهای زیبای فیلم ، سکانسی است که مرد ایرانی اشتباها به دختر خردسال مرد قفل ساز شلیک می نماید ،در حالی که از مشکی بودن گلوله هایش آگاه نیست. وقتی دختر سالم و زنده می ماند ، فریاد مرد قفل ساز و تحیر مرد ایرانی دیدنی است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 17 آذر 1401 بروزرسانی: 17 آذر 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2227

به "فیلم تصادف crash: آنالیز و تحلیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم تصادف crash: آنالیز و تحلیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید