قبرستان درخت آرایی شده تولکان

به گزارش تیم علمی، بسیاری از قبرستان های مشهور دنیا به دلیل مقبره های باشکوه و زیبا به معروفیت رسیده اند، اما دلیل معروفیت قبرستان شهر کوچک تولکان بوته هایی است که به شکل استادانه تراشیده شده اند. این قبرستان در سال 1984 به عنوان میراث فرهنگی کشور اکوادور شناخته شد. برای آشنایی بیشتر با این قبرستان با خبرنگاران همراه باشید.

قبرستان درخت آرایی شده تولکان

تولکان (Tulcan) مرکز استان کارچی (Carchi) در اکوادر، شهری با جمعیت 60 هزار نفر است که در مرز اکوادور و کلمبیا قرار گرفته است. تولکان برای بازدیدنمایندگان هیچ چیز قابل توجهی ندارد اما با توجه به نزدیکی آن به مرز، شهر پر رفت و آمدی است که روزانه داد و ستد فراوانی در آن انجام می گردد. با این حال قبرستان تولکان ارزش بازدید را دارد. در حالی که بسیاری از قبرستان های توریستی به خاطر مقبره های باشکوه و زیبا مشهور هستند، معروفیت قبرستان تولکان به دلیل بوته های سروی است که به شکل استادانه تراشیده شده اند.

قبرستان تولکان در سال 1932 به عنوان جانشینی برای قبرستان قدیمی شهر ساخته شد. قبرستان قدیمی بر روی تپه سانتیاگو قرار داشت و در زلزله سال 1923 به شدت آسیب دیده بود. قبرستان تولکان در 4 هکتار زمین در شمال شرقی شهر ساخته شد. انتخاب محل ساخت مطابق با قانونی بود که برای جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار، سازندگان قبرستان را ملزم به ساخت آن در خارج از محدوده شلوغ شهر می کرد. مهم ترین ویژگی زمینی که قبرستان در آن ساخته شد خاک آهکی آن بود که خاک بسیار مناسبی برای رشد سرو است.

خوزه ماریا فرانکو گوئررو (Jose Maria Franco Guerrero) که در آن موقع مدیر پارک های تولکان در شهرداری این شهر بود با کاشتن درختان سروی که در حال حاضر نیمی از قبرستان را پوشانده اند، آغاز به بهره برداری از خاک مناسب آن منطقه کرد. او دستور داد درختان را به شکل چهره های مختلف که تأثیر گرفته از توتم های پیش-کلمبیایی، آگوستینی و عربی بودند، هرس نمایند. برخی از آن ها چهره های اساطیری و برخی دیگر حیوانات و اشکال هندسی ساده بودند. در حال حاضر بیش از 300 درخت هرس شده در قبرستان وجود دارد.

اهمیت کار آقای گوئررو در سال 1984 مورد توجه واقع شد. در این سال قبرستان به وسیله سازمان میراث فرهنگی اکوادور به عنوان میراث فرهنگی کشور شناخته شد و وزارت جهانگردی، این قبرستان را به عنوان مکانی با اهمیت ملی معرفی کرد.

خوزه ماریا فرانکو گوئررو در سال 1985 درگذشت و طی مراسمی در قبرستان باشکوهی که خود آن را ساخته بود دفن شد. روی سنگ قبر او نوشته شده: در تولکان قبرستانی وجود دارد که زیبایی آن انسان را دعوت به مرگ می نماید. پنچ پسر او نگهداری از باغ-قبرستان شگفت انگیز تولکان را بر عهده دارند.

در سال 2005 نام قبرستان، به خوزه ماریا آزائل فرانکو تغییر یافت.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1988

به "قبرستان درخت آرایی شده تولکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبرستان درخت آرایی شده تولکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید