قلعه آگرا، شاهکار دیدنی دیگری از هند

به گزارش تیم علمی، قلعه آگرا قلعه ای تاریخی در کشور هند است که به قلعه سرخ هم معروف است و از نظر اهمیت، هم سطح بنای باشکوه تاج محل در این کشور است. آگرا یکی از دیدنی های زیبای کشور اعجاب انگیز هند است، که رفتن به این کشور بدون بازدید از آن ناقص است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا از این قلعه تاریخی بیشتر بدانید.

قلعه آگرا، شاهکار دیدنی دیگری از هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

درباره قلعه آگرا در هند

آگرا یکی از مهم ترین و دیدنی ترین شهرهای هند، شهری تاریخی است که از اواسط قرن شانزدهم تا اواسط قرن هفدهم، خانه امپراطوری مغول بوده است. جالب است بدانید در زمان همین امپراطوری، 2 تا از باشکوه ترین و پر اهمیت ترین بناهای هند یعنی تاج محل و قلعه آگرا ساخته شدند. امروزه، هر دوی این بناها در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

در قرن شانزدهم، همینکه مغول ها آگرا را تصرف کردند، سعی کردند تا بنایی به اصطلاح در شان امپراطورشان یعنی شاه اکبر اول بسازند. بنابراین، قلعه ای قدیمی و ویران شده که چندین سال قبل در شهر بنا شده بود را انتخاب کردند.

تا سال 1571، این ساختمان مخروبه که دیگر به قلعه ای با عظمت و زیبا تبدیل شده بود، تماما با دیوارهایی قرمز رنگ احاطه شده بود. آنها بعدا، این قلعه زیبا را گسترش دادند و در آن از سنگ مرمر، طلا و سنگ های گران بها استفاده کردند.

در آن موقع، تعداد ساختمان هایی مثل کاخ ها، مساجد و بسیاری بناهای دیگر که داخل این دژ قرار داشته اند، به 500 عدد می رسیده است؛ این در حالی است که امروزه دیگر اثری از بیشتر این بناهای باشکوه باقی نمانده است و آنچه بیشتر مورد توجه است، خود قلعه است. در آن موقع، اول، شاه جهان مشهور که در سال 1627 به پادشاهی رسید، قسمتی از بناهای داخل قلعه را برای ایجاد مسیری به قصر مرمر سفید رنگش یعنی تاج محل، تخریب کرد.

اما در سال 1803، قلعه به دست نیروهای بریتانیایی افتاد و متاسفانه خیلی از بناهای مهم دیگر ویران و با انبارهای نظامی جایگزین شدند. علاوه بر این، سنگ های تزئینی دیوارهای این بناها هم به غارت رفتند.

وقایع مهمی که در قلعه آگرا رخ داد

فقط یک قرن از ساخت این قلعه گذشته بود که یکی از مهم ترین اتفاق های تاریخی (قیام هندی ها در برابر کارخانه بریتیش ایست ایندیا در سال 1857) در آن رخ داد. امروزه این بنا یکی از مهم ترین آثار تاریخی و معماری کشور زیبای هند است. اما متاسفانه، این قلعه خیلی مورد دسترس گردشگران و کسانی که دوست داشته باشند آن راببینند نیست و فقط بخش هایی از آن را می توان دید. اما همان بخش هایی از قلعه سرخ که در دسترس گردشگران واقع شده است هم آنقدر چشم نواز است که هر کسی را مسحور زیبایی اش می نماید.

جدای از این ها، موزه های دیدنی و جالبی هم در این قلعه وجود دارد. به علاوه، پنجره های برخی از ساختمان های قلعه، دید خوبی به شاهکار معماری جهان تاج محل دارند. تاج محل از قلعه آگرا فقط 2 کیلومتر فاصله دارد.

منبع: airpano.com

منبع: الی گشت
انتشار: 5 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 551

به "قلعه آگرا، شاهکار دیدنی دیگری از هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه آگرا، شاهکار دیدنی دیگری از هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید