مرگ سرنوشت همه است! اما این وسط تکلیف میراث دیجیتال ما چه می شود؟

به گزارش تیم علمی، مرگ به همان میزان که غم انگیز است؛ اجتناب ناپذیر هم است. همان طور که داریم هر روز زندگی آنلاین بیشتری را تجربه می کنیم؛ باید زندگی دیجیتالی خود را برای پس از مرگ هم آماده کنیم.

مرگ سرنوشت همه است! اما این وسط تکلیف میراث دیجیتال ما چه می شود؟

کرونا باعث شد که خیلی ها از جوان ها هم به مرگ فکر کنند و با خودشان بگویند که بعد از مرگ احتمالی شان تکلیف گجت ها، حساب های کاربری شان که گاه پرطرفدار هست و حتی اموال دجیتیالشان چه می شود؟ یا اگر سایتی داشته باشند، چطور این سایت همچنان سرا باقی بماند و فوری نیست و نابود نشود.

البته چنان ه افتد و دانی مسئله برخی دیگر هم کاملا فرق دارد و دوست دارند که بعد مرگشان به هیچ نام سی نتواند محتوی داخل گوشی ها یا لپ تاپ و پی سی شان را کسی بتواند ببیند! اما در این پست منظور ما بیشتر حل مشکل کسانی است که به صورتی یک میراث دیجیتال باارزش دارند و نمی خواهند این میراث به خاطر نبود فیزیکی شان، نابود شود.

پس برای این دسته، چیزی که اهمیت دارد این است که بازماندگان ما به حساب های کاربری و رمزهای عبور دسترسی داشته باشد و دردسر کمتری سراغ آن ها بیاید. نباید مانند پسری باشیم که پس از مرگش، 250 میلیون دلار رمزارز او قفل شده و هیچ فردی به آن دسترسی نداشته باشد؛ چون فقط خودش رمزعبور را داشته است.

چندین روش وجود دارد که عزیزان شما پس از مرگ تان، به حساب های کاربری شما دسترسی داشته باشند و بتوانند بدون استرس کارهای لازم را انجام دهند. چندین سرویس آنلاین به شما کمک می کنند برخی مخاطبان قدیمی خود را تعیین کرده یا پس از یک دوره عدم فعالیت، اجازه دسترسی بدهید.

در اینجا همه چیز درباره اطمینان از مدیریت امور آنلاین شما پس از ترک زندگی از طریق عزیزان تان گفته شده است.

یک ابزار مدیریت رمزعبور اضطراری بسازید

نرم افزارهای مدیریت رمزعبور می توانند یک نسخه از تمام گذرواژه های حساب های کاربری دیجیتالی شما را نگهداری و مدیریت کنند. از جمله شماره های بانکی، شماره های کارت های اعتباری، اکانت های شبکه های مجازی و سایر اطلاعات مهم دیگری که لازم است از آن ها رمزعبور داشته باشید. این برنامه ها غالبا انتقال رمزعبور آن ها را به نزدیکان و عزیزان شما هم آسان می کنند.

برای مثال، برنامه 1Password در هنگام ثبت نام امکان ساخت یک Emergency Kit را می دهد که شامل تمام اطلاعاتی می شود که یک شخص برای ورود به حساب کاربری شما نیاز دارد. می توانید آن را چاپ کنید یا یک نسخه از آن را روی درایو USB بریزید و در جایی امن مانند گاوصندوق قرار دهید. مکانی که نزدیکان شما بتوانند پس از مرگ به آن دسترسی داشته باشند.

اگر از نرم افزار مدیریت رمزعبور Keeper استفاده می کنید؛ وقتی وارد بخش آنلاین حساب کاربری خود شدید؛ راستا Account > Manage Account Emergency Access را طی کنید. در اینجا می توانید حداکثر 5 آدرس ایمیل به نام مخاطبین اضطراری وارد کنید. همچنین، این سایت به شما اجازه می دهد یک دوره انتظار 7 روزه تنظیم کنید. بنابراین، اگر در دوره از حساب کاربری خود استفاده نکنید؛ مخاطبین شما مطلع شوند.

در نسخه دسکتاپ این برنامه می توانید با ورود به بخش Dashlane و رفتن به راستا Contacts > Emergency > Add New باز چند ایمیل آدرس از مخاطبین یا عزیزان خاص خود وارد کنید که در صورت لزوم بتوانند به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند. همیشه پیش از اینکه این مخاطبان بتوانند به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند؛ بهتر است یک بازه زمانی تعریف کنید تا در صورت عدم فعالیت شما در این بازه، دسترسی ها برای آن ها فعال شود.

اضافه کردن یک Legacy Contact به فیسبوک

اطمینان از اینکه عزیزان شما به اطلاعات مالی شما دسترسی پیدا کنند؛ مسئله مهمی است اما درباره شبکه های اجتماعی چه باید کرد؟ شاید برای شما پروفایل تان در شبکه های اجتماعی مهم نباشد ولی این روزها بخش بزرگی از زندگی ما در اینترنت است. بسکمک از علایق، عکس های خانواده گی، خاطرات، فیلم ها و یادگاری های دیگر ما روی شبکه های اجتماعی است که شاید در آینده برای فرزندان یا دیگر نزدیکان ما مهم باشند.

فیسبوک به شما اجازه می دهد یک Legacy Contact (مخاطب موروثی) به حساب کاربری خود اضافه کنید تا بتواند یک پروفایل مجزای خودش را پس از مرگ شما فعال نگه دارد. اصولا در دنیای دیجیتال Legacy Contact به مخاطبی گفته می شود که در صورت از یاد بردن اطلاعات حساب کاربری تان، می تواند به این اکانت دسترسی داشته باشد. وقتی به یک اکانت Legacy Contact را اضافه می کنید؛ می تواند پس از مرگ یا عدم دسترسی شما؛ درباره حساب کاربری شما تصمیم بگیرد.

مثلا، یک پست یا بنر فوت روی آن قرار دهد و به همه بگوید صاحب این پروفایل دنیا را ترک کرده است یا حساب کاربری شما را از نتایج جست وجو بیرون بکشد و یادآوری های خاطرات و تولد را خاموش کند. همین طور، می تواند اجازه دهد هنوز دوستان شما روی تایم لاین پست بگذارند.

برای تعریف یک Legacy Contact در فیسبوک، راستا Settings > General > Memorialization Settings > Edit را دنبال کنید. در کادری که ظاهر شده است؛ نام شخصی که می خواهید Legacy Contact شما باشد بنویسید و کلید Add را بزنید. این فرد باید مخاطبی باشد که قبلا با او در فیسبوک دوست هستید. شما می توانید به او هشدار دهید که به نام Legacy Contact انتخاب شده است یا خیر.

یک Legacy Contact می تواند درخواست های دوستی نو را بپذیرد، پروفایل یا عکس کاور استوری شما را تغییر دهد. پیام های پین شده یا یادآوری ها و خاطرات را مدیریت کند و غیره. برای یادگاری کردن یک اکانت باید به طور مستقیم به این حساب کاربری دسترسی داشت و سراغ آن در فیسبوک رفت. در حالی که هر فردی می تواند گزارش memorialize برای یک اکانت بدهد؛ فقط یک Legacy Contact می تواند به اکانت یادگاری دسترسی پیدا کند.

همچنین، می توانید اکانت خود را پس از مرگ غیرفعال کنید. در زیربخش Memorialization Settings صفحه را اسکرول کنید و روی گزینه Request that your account be deleted after you pass away بزنید و در پنجره پاپ آپ گزینه درست را انتخاب کنید.

در اینستاگرام که متعلق به فیسبوک است؛ نمی توانید Legacy Contact تعریف کنید یا یکی از دوستان و اعضای خانواده را دسترسی بدهید تا پس از مرگ شما، به اکانت شما رسیدگی کند. توییتر و لینکدین هم خدمات مشابهی ارائه می دهد.

تنظیم گوگل Inactive Account Manager

گوگل دارای قابلیتی به نام Inactive Account Manager است تا پس از یک دوره عدم فعالیت شما، کنترل حساب کاربری شما به شخص تعیین شده ای تحویل داده شود.

برای راه اندازی این قابلیت، به پایین این صفحه بروید و گزینه Start را بزنید. در مرحله بعد، تصمیم بگیرید گوگل چه مدت منتظر بماند تا حساب کاربری شما غیرفعال شود. به طور پیش فرض، این گزینه روی سه ماه تنظیم شده است. در زیر آن، شماره تلفن و ایمیل تماس یا ایمیل بازیابی خود را اضافه و تایید کنید.

گوگل پیش از اینکه حساب کاربری شما را به شخص دیگری واگذار کند؛ چندین بار از طریق این شماره تلفن موبایل و ایمیل با شما تماس می گیرد. پس از پایان این تنظیمات، روی گزینه Next بزنید.

در مرحله سوم، روی Add Person کلیک کنید و یک آدرس ایمیل از دوست یا نزدیکان خود وارد کنید که قرار است کنترل حساب کاربری شما را به دست بگیرد. دوباره Next کنید و سپس در کادر تعیین شده، روی هر سرویس گوگل که می خواهید داده ها را از آن دانلود کنید؛ تیک بزنید. می توانید به همه چیز دسترسی داشته باشید یا خدمات خاصی را انتخاب کنید. پس از پایان کار روی Next بزنید. می توانید شماره تلفن طرف دیگر را برای کمک به احرازهویت هم وارد کنید.

در زیر این بخش، روی گزینه Set Autoreply کلیک کنید. با این کار می توانید پیامی اتوماتیک تنظیم کنید که پس از غیرفعال شدن حساب کاربری شما، برای هر فردی که به شما ایمیل می زند؛ ارسال شود. بخش Subject و Message را با پیام هایی که می خواهید برای دیگران ایمیل شوند؛ پر کنید. همچنین، شما می توانید روی گزینه Only send a response to people in my Contacts بزنید و در پایان Save و بعد Next را بزنید.

گزینه آخر به شما اجازه می دهد پس از غیرفعال شدن حساب کاربری شما به مدت سه ماه، تمام آن پاک شود. گزینه های مختلف این مرحله را بررسی و گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

احراز هویت دو عاملی را از قلم نیاندازید

اگر سیستم احرازهویت دو عاملی را برای اکانت های خود فعال کرده باشید؛ عزیزان شما علاوه بر اینکه به نام کاربری و رمزعبورها دسترسی دارند؛ برای رهگیری کدهای ثانویه به تلفن همراه شما هم دسترسی دارند. یکی از گزینه ها می تواند افزودن اثر انگشت یا چهره شخص متعمد خود به تلفن همراه باشد.

افرادی که دارای آیفون مجهز به سیستم Touch ID هستند؛ می توانند یک اثر انگشت دیگر هم از طریق Settings > Touch ID & Passcode > Add a fingerprint به سیستم اضافه کنند. از آیفون X به بعد، سیستم تشخیص چهره Face ID هم در دسترس است.

توجه داشته باشید که حتی اگر Touch ID یا Face ID روی آیفون شما فعال باشد؛ در صورت راه اندازی مجدد گوشی یا بیش از 48 ساعت غیرفعال بودن؛ باید کد عبور تلفن همراه را وارد کنید. بنابراین شاید ایده خوبی باشد که رمزعبور آیفون خود را به شخص مورد نظرتان هم بدهید.

گزینه های استفاده از اثر انکشت یا تشخیص چهره در گوشی های اندرویدی بسیار فرق دارد ولی یک جست وجوی سریع در گوگل می تواند تنظیمات مورد نظر برای دستگاه خاص شما را در اختیارتان قرار دهد.

نگهداری فایل های پشتیبان شما

هنگامی که تمام مراحل بالا را انجام دادید؛ بخش قالب توجهی از داده ها و اکانت های شما به آسانی در دسترس عزیزان شما قرار می گیرند. با این حال، هر سرویسی به راحتی اجازه دسترسی به همه اطلاعات را نمی دهد.

از قلم نیاندازید که اطلاعات ورود به سرویس های پشتیبان گیری را در emergency kit وارد کنید. در غیر این صورت، بهتر است عادت کنید مرتبا از همه داده های خود یک نسخه پشتیبان روی هارددیسک اکسترنال داشته باشید تا عزیزان شما بتوانند به آسانی به آن ها دسترسی داشته باشند.

اگر از کامپیوتر ویندوزی استفاده می کنید؛ روش های متعددی برای پشتیبان گیری از فایل های خود دارید. برای تهیه نسخه پشتیبان اتوماتیک می توانید از ابزار File History در ویندوز یا Time Machine در مک استفاده کنید.

آیا به یک وصیت نامه آنلاین نیاز داریم؟

همه ما به وصیت نام نیاز داریم ولی می دانید به راحتی می توانید یک وصیت نامه آنلاین برای خودتان درست کنید؟

سرویس هایی مانند LegalZoom و Quicken WillMaker & Trust و مشابه این ها اجازه می دهند هر چیزی را پیش از اینکه دیر شود؛ نوشته و ثبت کنید. نوشتن یک وصیت نامه آنلاین هم قواعد و نکات خودش را دارد که دیگر نمی خواهیم در این مقاله به آن ها اشاره کنیم ولی در اینترنت راهنماهای بسیار خوبی برای آن وجود دارد.

شاید همه این اقدامات و تنظیمات بالا، زمان بر و طاقت فرسا باشند. باز در اینجا سرویس هایی مانند Cake داریم که همه چیز را برای شما مدیریت می کنند؛ از مراقبت های سلامتی و بهداشتی در اواخر زندگی تا سرویس های یادبود مجازی و افرادی که باید همه کارهای شما را پیش ببرند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1774

به "مرگ سرنوشت همه است! اما این وسط تکلیف میراث دیجیتال ما چه می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ سرنوشت همه است! اما این وسط تکلیف میراث دیجیتال ما چه می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید