موارد مصرف گلیسیرین، منتول و روغن آرگان

به گزارش تیم علمی، گلیسیرین ، منتول ، روغن آرگان موادی با خواص بسیار قوی هستند که در بسیاری از صنایع مانند داروسازی ، آرایشی و بهداشتی ، غذایی و … مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب به آنالیز موارد مصرف آنها در این صنایع پرداخته خواهد شد.

موارد مصرف گلیسیرین، منتول و روغن آرگان

موارد مصرف گلیسیرین

در صنایع داروسازی ، گلیسیرین به عنوان یک ماده مرطوب کننده و ضدعفونی کننده استفاده می شود. این ماده در ترکیب بسیاری از داروهای شربتی ، قطره ، پماد ، کرم و لوسیون کاربرد دارد و به علت ویژگی های آبرسانی و مرطوب کنندگی قوی ، برترین مرطوب کننده برای پوست محسوب می شود.

در صنایع آرایشی و بهداشتی ، گلیسیرین به عنوان یک ماده مرطوب کننده و آبرسان به کار می رود. این ماده در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی مانند کرم های صورت ، لوسیون ها ، شامپو، کرم های دست و بدن و محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنایع غذایی ، گلیسیرین به عنوان یک ماده شیرین کننده و مرطوب کننده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در ترکیب بسیاری از محصولات غذایی مانند شیرینی ، شکلات ، آدامس ، نوشیدنی های مختلف و بسیاری دیگر از محصولات غذایی به کار می رود. بعلاوه ، به عنوان یک عامل خنک کننده در محصولات غذایی مانند آیس کرم ، ترشیجات و شیرینی های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف منتول

منتول یک ترکیب شیمیایی آلی بوده که از محصولات عصاره نعناع تقطیر شده است. این ترکیب به عنوان یک ماده شیمیایی با بوی مطبوع و احساس سردی استفاده می شود و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بعضی از موارد مصرف منتول اشاره خواهیم کرد ؛

صنایع آرایشی و بهداشتی- منتول به عنوان یک ماده مرطوب کننده و خنک کننده در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو ، لوسیون ، کرم های صورت و بدن ، اسپری های ضد بو و دهان شوی مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه، به عنوان یک عامل خنک کننده در محصولات آرایشی مانند رژ لب ، لاک ناخن و محصولات مراقبت از پوست کاربرد دارد.

صنایع داروسازی- منتول به عنوان یک ماده خنک کننده و روان کننده در ترکیب بسیاری از داروهای شربتی ، پماد ، ژل و قرص مانند داروهای تسکین دهنده درد ، داروهای تقویتی و داروهای ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع غذایی- منتول به عنوان یک ماده شیرین کننده و خنک کننده در ترکیب بسیاری از محصولات غذایی مانند شیرینی ، آدامس ، نوشیدنی های انرژی زا و بسیاری دیگر از محصولات غذایی استفاده می شود.

صنایع تنفسی- منتول به عنوان یک ماده خنک کننده و باز کننده برای مجاری تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از محصولات تنفسی مانند اسپری های بینی و محصولات تسکین دهنده سینه حاوی منتول هستند.

موارد مصرف روغن آرگان

روغن آرگان یکی از روغن های گیاهی با ارزش و با فواید زیاد است که از درخت آرگان به دست می آید. این روغن دارای اندازه زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین E بوده که به عنوان یک ماده غذایی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بعضی از موارد مصرف این روغن اشاره می کنیم ؛

مراقبت از پوست- روغن آرگان به عنوان یک ماده مرطوب کننده و ترمیم کننده پوست را نرم و لطیف نموده و به درمان بعضی از مسائل پوستی مانند خشکی ، التهاب ، جوش ، زگیل و عفونت های قارچی یاری می نماید.

مراقبت از مو- روغن آرگان به عنوان یک ماده تغذیه ای به موها یاری می نماید تا براق و نرم شوند و در درمان بعضی از مسائل مویی مانند شکنندگی و خشکی یاری می نماید.

درمان درد مفاصل- روغن آرگان به عنوان یک ماده ضد التهابی مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان بعضی از مسائل مفصلی مانند التهاب و درد مفاصل به کار می رود.

بهبود عملکرد قلبی- روغن آرگان دارای اندازه زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است که به بهبود عملکرد قلبی یاری نموده و به کاهش بعضی از علائم بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا یاری می نماید.

مراقبت از آرنج ها و زانوها- روغن آرگان به عنوان یک ماده ترمیم کننده برای آرنج ها و زانوها مورد استفاده قرار می گیرد.

مراقبت از ناخن ها- روغن آرگان به عنوان یک ماده تقویت کننده به تقویت ناخن ها و جلوگیری از شکنندگی و ترک در آنها یاری می نماید.

مراقبت از لب ها- روغن آرگان به جلوگیری از خشکی و ترک های لب ها یاری نموده و آنها را نرم و لطیف می سازد.

درمان زخم های پوستی- روغن آرگان به عنوان یک ماده ترمیم کننده برای زخم های پوستی مانند سوختگی ، بریدگی و زخم های قرمز مورد استفاده قرار می گیرد.

بهبود عملکرد گوارشی- روغن آرگان به بهبود عملکرد گوارشی و کاهش بعضی از علائم مربوط به مسائل گوارشی مانند درد شکم ، گازهای روده ای و دل درد یاری می نماید.

منبع: اتاق
انتشار: 1 تیر 1402 بروزرسانی: 1 تیر 1402 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2315

به "موارد مصرف گلیسیرین، منتول و روغن آرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد مصرف گلیسیرین، منتول و روغن آرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید