موشک بزرگ چین تا چند ساعت آینده به زمین سقوط می نماید

به گزارش تیم علمی، بخش اصلی موشک غول پیکر لانگ مارچ 5بی چین که از کنترل خارج شده است، تا چند ساعت آینده به جو وارد می گردد و بقایای آن به زمین سقوط خواهد نمود اما محل کاملا دقیق آن هنوز معین نیست.

موشک بزرگ چین تا چند ساعت آینده به زمین سقوط می نماید

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در هفته گذشته بود در 29 آوریل (9 اردیبهشت) که موشک لانگ مارج 5بی (Long March 5B) چین بخش نخست ایستگاه فضایی تیان هه (Tianhe) چین را در مدار قرار داد. اما پس از آن موشک وارد مداری موقتی شد که دیگر تحت کنترل نبود.

این موشک قدرتمندترین پرتابگر چین است و از خانواده موشک های لانگ مارچ یا چانگ ژنگ (Chang Zheng) در زبان چینی، محسوب می گردد. طبق برآوردها طی چند ساعت آینده به جو زمین وارد می گردد و به احتمال زیاد در اقیانوس اطلس سقوط می نماید. وانگ ونبین (Wang Wenbin) سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره ای سقوط این موشک گفت: بیشتر بقایای موشک چینی هنگام ورود مجدد به جو می سوزد و به احتمال بسیار زیاد آسیبی در پی نخواهد داشت.

طبق آنالیز ها راستا فعلی این موشک 21 تنی نشان می دهد که پس از ورود به جو در آب های بین المللی فرود خواهد آمد. هرچند با توجه به سوختن در جو و پراکنده شدن قطعات گوناگون، معین دقیق محل سقوط سخت است و انتظار می رود که در 8 می منطقه زمانی شرقی (اوایل 19 اردیبهشت در ایران) به وارد گردد.

روز گذشته جیانلوکا ماسی (Gianluca Masi) اخترفیزیکدان ایتالیایی پروژه تلسکوپ مجازی، با استفاده از تلسکوپ رباتیک 17 اینچی النا (Elena) در پارامونت ایتالیا، تصویری از این راکت چینی ثبت کرد. به گفته او در شرایطی که خورشید تنها چند درجه زیر افق قرار داشت و آسمان هنوز روشن بوده چنین تصویری ثبت شده است.

مایک هووارد (Mike Howard) سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم با بیان اینکه نیروی فضایی این کشور در حال ردیابی این موشک چین است، عین حال تأکید کرد: دقیقا نمی توان نقطه ورود به جو را نمی توان تعیین کرد. با این وجود اسکادران هجدهم پایش فضای ارتش آمریکا به وسیله وب سایت اسپیس ترَک به روزرسانی های موقعیت موشک را ارائه می نماید.

با وجود غیرقابل پیش بینی بودن راستا دقیق موشک پس از ورود به جو، خبر خوب این است که با توجه به سطح گسترده زمین و اینکه بیش از 70 درصد آن را اقیانوس ها تشکیل می دهد، بقایای این موشک خطر بسیار کمی برای آسیب رساندن به افراد دارد.

جاناتان مک داول (Jonathan McDowell) اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد گفت: خطر ایجاد خسارت یا برخورد به اشخاص خیلی کم است، قابل چشم پوشی نیست و می تواند اتفاق بیفتد اما احتمال اینکه به شما آسیب برساند بسیار اندک است. بنابراین من نیازی نمی بینم از خوابم بزنم و نگران سقوط این موشک باشم!

طبق پیش بینی آژانس فضایی اروپا (ESA) بقایای موشک لانگ مارچ 5بی چین می تواند در هر جایی از یک منطقه خطر میان عرض های جغرافیایی 41.5 درجه شمالی تا 41.5 درجه جنوبی سقوط کند. منطقه ای که تقریبا شامل تمام قاره های آمریکای جنوبی، نیویورک، آفریقا و استرالیا و بخش هایی از آسیا و اروپا مانند ژاپن، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و یونان است.

چنین بازه گسترده ای ناشی از سرعت زیاد موشک است که باعث می گردد حتی تغییرات جزئی در شرایط، راستا آن را به شدت تغییر دهد. هم اکنون سرعت این جرم به 28 هزار کیلومتر بر ساعت رسیده و در ارتفاع حدود 160 کیلومتری سطح زمین واقع شده است و در حال کاهش ارتفاع مداری است. برای دیدن موقعیت این موشک می توانید به وب سایت Orbiting Now مراجعه کنید.

طبق آخرین برآورد شرکت هوافضا (The Aerospace Corporation) این موشک 8 می حدود ساعت 23:22 منطقه زمانی شرقی (ساعت 07:52 روز 19 اردیبهشت) با ضریب خطای 4 ساعت، جایی در اقیانوس اطلس و سواحل شرقی آمریکا سقوط خواهد نمود.

عکس کاور: موشک لانگ مارچ 5بی وای2 (Long March 5B Y2) در سکوی پرتاب پایگاه فضایی ونچانگ (Wenchang)

Credit: Visual China Group/Getty Images

منابع: CNN, The Aerospace Corp, Fox News

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1681

به "موشک بزرگ چین تا چند ساعت آینده به زمین سقوط می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک بزرگ چین تا چند ساعت آینده به زمین سقوط می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید