پایتخت تاریخی یونان و جاذبه هایی که دارد

به گزارش تیم علمی، ایسنا/ این خبر پیرامون پایتخت تاریخی یونان و جاذبه هایی که دارد برای شما نگارش شده است.

پایتخت تاریخی یونان و جاذبه هایی که دارد
بیشتر بخوانیدسفر به یونان | آشنایی با جاهای دیدنی یونان

داستان چیست؟

آتن در نزدیکی خلیج سالونیک، در محدوده دشت آتیک و در یک حوزه خشک و کوهستانی واقع شده است. این شهر بدلیل مساحت و گستردگی که دارد به عنوان خاستگاه بسیاری از هنرمندان، دانشمندان، فیلسوفان عظیم دنیا و همچنین هشتمین شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا شناخته می گردد.

نام این شهر برگرفته آتنا، الهه خرد، است که در افسانه های اساطیری یونان به عنوان دختر زئوس، خدای خدایان شناخته می گردد، همچنین آتنا وظیفه محافظت و نگهبانی از شهر را برعهده داشته است؛ به همین منظور معبد پارتنون را به او اختصاص داده اند.

بیشتر بخوانیدمعبد پارتنون؛ زیبایی باشکوه در قلب آتن

آتن به علت دارا بودن آب وهوای مدیترانه ای، تابستان های گرم و خشک و زمستان های پر بارش را تجربه می نماید و به طور معمول در ماه های نوامبر تا مارس، آب و هوای آتن بارانی است و به همین دلیل گردشگران بسیاری این زمان را برای بازدید از آتن انتخاب می نمایند.

این شهر به عنوان یکی از شهرهای باستانی و تاریخی دنیا، در طول تاریخ شاهد اتفاقات بسیاری بوده است. در سال 510 قبل از میلاد، پس از گذشت دوره حکومت های موروثی، سن و آدخون ها و جباران، آتن به صورت دموکراسی اداره شد. اما این خاتمه کار نبود و پس از آن، جذابیت های این شهر چشم طمع حاکمان زیادی از نقاط مختلف دنیا را به آتن خیره نموده بود و حکومت های عظیمی همچون اسکندر مقدونی، اشراف فرانسه، فلورانس و عثمانیان بر این شهر حکومت نموده اند. تا اینکه در نهایت و در طول تاریخ، یونان به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شد و آتن را به عنوان پایتخت خود برگزید که منجر به شکوفایی و رونق روزافزون این شهر شده است.

براساس مقاله پایتخت تاریخی یونان و جاذبه هایی که دارد باید بدانید که آتن بدلیل قدمت و تمدن غنی خود دارای بیش از 20 کتابخانه باستان شناسی و آزمایشگاه های تخصصی است. همچنین علاوه بر مراکز باستان شناسی ملی یونان حدود 17 موسسه باستان شناسی خارجی نیز از سراسر دنیا در شهر آتن فعالیت می نمایند.

منظره شهری آتن ترکیبی از سبک های معماری مختلف اعم از فرنگی، نئوکلاسیک و مدرن است که در این میان سبک های نئوکلاسیک و فرنگی سهم بیشتری دارند، اما بیشتر ساختمان های عمومی این شهر مانند آموزشگاه آتن، تالار شهر آتن، مجلس یونان و دانشگاه آتن به سبک نئوکلاسیک طراحی و ساخته شده اند. البته، باید گفت که از سال 1930 میلادی سبک های بین المللی و جنبش های حوزه معماری بسیاری از معماران یونان را تحت تأثیر قرار داد و منجر به ساخته شدن بیشتر ساختمان های خصوصی مثل آپارتمان ها، با الگوگیری از سبک های باهاوس و آرت دکو شد.

از سال 1950 تا 1960 میلادی، معماری مدرن در یونان بطور گسترده ای رونق گرفت تا جایی که در مرکز شهر چندین ساختمان کوچک و خصوصی که با الهام از سبک نئوکلاسیک ساخته شده بودند، تخریب و به جای آن ساختمان هایی با سبک معماری مدرن ساخته شد. از جمله عناصر اصلی سبک معماری مدرن در یونان می توان به شیشه، سنگر مرمر، آلومینیوم و مصالحی از این قبیل اشاره نمود که در معماری مدرن شهر آتن هم نمود و جلوه پررنگی دارد.

در آتن بیشتر خانه ها دارای بالکن های کوچکی هستند و ساکنین هر خانه، گلدان های شمعدانی کوچکی را روی بالکن خانه نگهداری می نمایند. خیابان های شهر آتن عمدتا با درخت های مرکبات و به خصوص درخت پرتقال تزئین شده اند. شهر آتن درحال حاضر دارای بیش از 50 منطقه شهرداری است و قدیمی ترین میدان آن، میدان امونویا نام دارد که اطراف آن را غذاخوری ها و هتل های بسیاری احاطه نموده اند. از این میدان معمولا برای برگزاری جشن های ملی و پیروزی های ورزشی استفاده می گردد.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این شهر در میان گردشگران تنوع غذاهایی است که در آتن وجود دارد و در رستوران های مجلل مدرن و یا غذاخوری های کوچک محلی، پخته می گردد. از جمله مهمترین غذاهای محلی آتن می توان به سالاد یونانی، فاوا، ساگاناکی، فریتر گوجه، اسپاناکوپیتا و راتاتویی اشاره نمود.

تاریخ فرهنگی آتن در طول سالیان درازی شکل گرفته است؛ بسیاری از هنرها و بطور ویژه هنر تئاتر، بسیار مورد توجه یونانیان بوده و دارای تاریخ و غنای بسیاری در میان مردم آتن است. این میراث فرهنگی به شکل گسترده ای آفریقای شمالی و خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده و یک ساختار بنیادی برای اروپا محسوب می گردد، به گونه ای که از آن تحت عنوان فرهنگ غربی یاد می نمایند.

قدمت تاریخی شهر آتن باعث شد تا از آن به عنوان موزه ای به وسعت یک شهر یاد نمایند؛ چراکه مکان ها و ساختمان های باستانی بسیاری را در دل خود جای داده است که می تواند برای هر بیننده ای، زیبایی های منحصر بفردی داشته باشد. اما در کنار ساختمان های باستانی آتن موقعیت جغرافیایی این شهر باعث ایجاد جاذبه های طبیعی و ساحل های زیبایی شده که چشم ها را خیره می نماید.

از جمله مناطق دیدنی شهر آتن می توان به معروف ترین آن ها، یعنی آکروپلیس اشاره کنیم که نماد تاریخ و تمدن در یونان است و از چندین ستون، برج و مجسمه تاریخی تشکیل شده است. همچنین موزه بیزانس، موزه ملی باستان شناسی، میدان سینتاگما، بقایای بازار باستانی آگورا، کلیسای حواریون مقدس، معبد زئوس، تئاتر دیونیسوس، سواحل و محله های باستانی آتن اشاره نمود.

بیشتر بخوانیدآکروپلیس آتن | بر فراز مرتفع ترین نقطه شهر آتن

شهر آتن به علت ویژگی های خاصی که دارد به عنوان یکی از ارزان ترین پایتخت های اروپایی برای سفر شناخته می گردد که قبل از شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، هرساله به عنوان مقصد محبوبی برای بسیاری از گردشگران در تمام نقاط دنیا شناخته شده است.

در ادامه بخوانیدبا شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی آتن آشنا شویممنبع: همگردی
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1639

به "پایتخت تاریخی یونان و جاذبه هایی که دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایتخت تاریخی یونان و جاذبه هایی که دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید