پرسپولیس قهرمان آسیا می گردد یا اولسان؟ این آمار جواب را می دهد

به گزارش تیم علمی، تیم فوتبال پرسپولیس باید روز شنبه در دوحه ملاقات فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020 را مقابل اولسان هیوندای کره جنوبی برگزار کند و در خاتمه این ملاقات حساس و مهم، قهرمان این دوره از رقابت ها تعیین خواهد شد.

پرسپولیس قهرمان آسیا می گردد یا اولسان؟ این آمار جواب را می دهد

با وجود اینکه شرایط دو تیم خصوصاً پرسپولیس نسبت به آخرین بازی خود در این رقابت ها در نیمه نهایی با بازی روز شنبه متفاوت است، ولی با آنالیز عملکرد بازیکنان دو تیم در بازی های این مرحله می توان قیاسی آماری میان آن ها داشت که معین گردد هرکدام در چه شرایطی هستند. به همین دلیل با توجه به اطلاعات آماری سایت رسمی AFC شرایط بازیکنان دو تیم در هر پست را آنالیز کردیم.

دروازه بان ها

حامد لک که در فصل جاری جانشین بیرانوند در پرسپولیس شده آمار فوق العاده ای از خودش در رقابت های داخلی و لیگ قهرمانان آسیا به جا گذاشته است.

از سوی دیگر جو سو هاک، گلر هیوندای هم عملکرد خوبی داشته و یکی از نقاط قوت تیمش محسوب می گردد و نقش پررنگی در فینالیست شدن این تیم داشته است. هر دو گلر در بازی نیمه نهایی یک بار دروازه شان باز شد، ولی دروازه هاک بیشتر مورد تهدید نهاده شد و 5 مهار او در مقابل یک مهار حامد لک قرار می گیرد. پس اگر طبق آمار محاسبه کنیم گل زدن به هاک کار سخت تری به نظر می رسد هرچند که هر دو یک گل دریافت نموده اند.

خط دفاع

یکی از مسائل پرسپولیس همانطور که گفتیم فاصله زیاد بازی نیمه نهایی با فینال است که باعث شده یکی از نفرات کلیدی خود را در این فاصله از دست داده باشد. شجاع خلیل زاده که عنصر محوری خط دفاع سرخپوشان بود دیگر حضور ندارد و پرسپولیس از جلال حسینی ای استفاده می نماید که در نیمه نهایی حضور نداشت. در سمت راست هم معین نیست سیامک نعمتی بازی خواهد نمود یا مهدی شیری برای همین هر دو را که در نیمه نهایی حاضر بودند لحاظ کردیم.

در تکل پیروز پرسپولیسی ها عملکرد جالبی داشتند خصوصاً مدافعان کناری این تیم، ولی کنعانی زادگان که بیشتر روی بازی هوایی تخصص دارد تکلی نداشت. ولی در سوی دیگر کنعانی با 8 پاکسازی (دفع خطر) بین بازیکنان خط دفاعی تیمش سرآمد است و یک بار هم شوت حریف را بلوکه نموده است. کنعانی 3 بار هم توپ ربایی داشته و از این لحاظ سرآمد خط دفاع پرسپولیس است. بعد از کنعانی بهترین آمار دفاعی پرسپولیس در نیمه نهایی را سیامک نعمتی داشته که ممکن است در نبود امیری و پهلوان در فینال به خط جلو منتفل گردد.

سه عنصر دفاعی خط دفاع 4 نفره اولسان هرکدام یک تکل پیروز داشتند. کی کیی هی با 4 پاکسازی و داو بولتویز هم سه بار این کار را انجام داده است. شوت بلوکه شده در بازی اولسان - ویسل کوبه نداشتیم و در توپ ربایی از حریف هم هرکدام یک بار این کار را انجام دادند، ولی داو بولتویز 2 بار این آیتم را به ثبت رسانده است.

این موضوع نشان می دهد خط دفاع پرسپولیس بیش از خط دفاع اولسان در مرحله نیمه نهایی تحت فشار نهاده شده است، ولی عملکرد پیروز تری هم داشته چرا که فقط 2 توپ به سمت حامد لک رفته که یکی از آن ها گل شده و دیگری مهار شده است. اگرچه گلر اولسان عملکرد آماری بهتری از لک داشت، ولی مطمئن تر بودن خط دفاع پرسپولیس هم آیتم مثبتی است. در اینجا باید خروج شجاع خلیل زاده و اضافه شدن سیدجلال حسینی به ترکیب را در نظر گرفت که باید دید این تغییر در فینال چه نتیجه ای به همراه دارد.

خط هافبک

آنالیز شرایط خط دفاع دو تیم کار دشوارتری از پست های دیگر است چرا که گستردگی وظایف بازیکنان در این پست بیشتر از 3 پست دیگر خواهد بود. پرسپولیس در این ملاقات وحید امیری و احسان پهلوان را در اختیار ندارد و معین نیست سیامک نعمتی را به خط هافبک منتقل کند یا نه. این تیم 3 هافبک دفاعی دارد که معمولا 2 نفر از آن ها در ترکیب اصلی خواهند بود، ولی هر سه نفر دقایقی در نیمه نهایی بازی کردند. در اینجا ما سه هافبک دفاعی پرسپولیس در کنار بشار رسن را مورد آنالیز قرار دادیم. آمار پاس بازیکنان دو تیم نزدیک به هم است و در دقت پاس هم می توان گفت عملکرد مشابهی دارند و این پست نقطه قوت هر دو تیم است. در پرسپولیس کامیابی نیا با 93 درصد پاس صحیح بهترین عملکرد را داشته که نقطه مقابل یون بیت گارام از هیوندای است که 95 درصد پاس صحیح داشته است. از سوی دیگر هیچ هافبک پرسپولیس آمار زیر 80 درصد نداشته که در اولسان یک این سونگ با 79 درصد ضعیف تر از همه بازیکنان خط هافبم پرسپولیس است.

آمار پاس های بلند و کوتاه دو تیم نشان می دهد پرسپولیس تمایل بیشتری به پاس کوتاه دارد، ولی اولسان با رعایت توازن در پاس بلند بیشتر از پرسپولیس پاسکاری داشته و در پاس کوتاه کمتر و این خودش نکته آماری قابل آنالیز است که از سبک بازی دو تیم گرفته می گردد.

در نبرد های تن به تن تقریبا آمار مشابهی بین هافبک های پرسپولیس و اولسان مشاهده می کنیم با این تفاوت که در پرسپولیس بشار رسن آماری به مراتب بالاتر از سایرین داشته است و با 10 پیروزی در نبرد ها تقریبا 2 برابر بهتر از بهترین بازیکن اولسان از این نظر عمل نموده است. البته بشار با 7 شکست در نبرد ها هم بهترین آمار را دارد و این موضوع نشان از فیزیکی تر بودن بازی ها در منطقه غرب نسبت به شرق دارد پس در بازی فیزیکی پرسپولیس بهتر از اولسان می تواند عمل کند.

در نبرد های هوایی آمار فزونی دو تیم یکسان بوده، ولی اولسانی ها شکست بیشتری خورده اند که این نشان از ضعف خط هافبک این تیم روی هوا دارد و این موضوعی است که پرسپولیس می تواند از آن استفاده کند.

خط حمله

در خط حمله هم اوضاع پرسپولیس آشفته به نظر می رسد چرا که وحید امیری و عیسی آل کثیر محروم هستند و آرمان رمضانی هم در نیمه نهایی دقایق زیادی بازی نکرد و ما فقط مهدی عبدی را برای سنجش داریم. از سوی دیگر ستاره اولسان هم در خط حمله این تیم مشغول است که جونیور نگرائو نام دارد. شیری و نگرائو هر کدام یک گل در نیمه نهایی برای تیمشان زدند. نگرائو به جز گلی که زد 2 ضربه در چهارچوب دیگر هم داشت که این امار شاید بیشتر از عبدی باشد، ولی نرخ تبدیل به گل عبدی را بالاتر قرار می دهد. البته 3 ضربه خارج چهارچوب عبدی مقابل دو ضربه نگرائو هم آمار قابل تاملی است. یک ضربه نگرائو هم بلوکه شده است. عبدی یک بار برای هم تیمی های خود شانس گلزنی ساخته که بهتر از نگرائو عمل نموده و در مقابل 2 بار قرار داشتن نگرائو در افساید تنها یک بار در این تله گیر نموده است.

نتیجه گیری

دو تیم در آیتم های زیادی عملکرد مشابهی داشتند و بعضاً پرسپولیس در بعضی آیتم ها بهتر و در بعضی دیگر ضعیف تر عمل نموده است، ولی اختلاف فاحشی میان دو تیم دیده نمی گردد که بتوان قدرت فزونی مطلق در فینال را در اختیارش قرار داد. تغییرات نسبتاً زیاد پرسپولیس و نبود چند بازیکن کلیدی هم آنالیز در این مورد را سخت تر نموده است و البته تفاوت شرایط دو بازی و کیفیت حریفان دو تیم هم نکته ای است که تفاوت را در این قیاس رقم می زند. به هر جهت پرسپولیس با توجه به آمار ارائه شده و انالیز های دقیق می تواند نقاط ضعف اولسان را هدف قرار بگیرد و شانس خودش را برای قهرمانی و کسب پیروزی بالا ببرد.

منبع:ایلنا

منبع: فرارو
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1452

به "پرسپولیس قهرمان آسیا می گردد یا اولسان؟ این آمار جواب را می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسپولیس قهرمان آسیا می گردد یا اولسان؟ این آمار جواب را می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید