پیشنهاد نامگذاری 19 اسفند به نام روز رژیم درمانگر

به گزارش تیم علمی، رئیس انجمن تغذیه ایران از پیشنهاد نامگذاری 19 اسفند به نام روز رژیم درمانگر، همزمان با روز جهانی رژیم درمانگر (9 مارس) و اقدامات صورت گرفته در این زمینه اطلاع داد.

پیشنهاد نامگذاری 19 اسفند به نام روز رژیم درمانگر

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران از انجمن تغذیه ایران، جلال الدین میرزای رزاز در مورد اهمیت اختصاص یک روز به نام رژیم درمانگران در تقویم ملی گفت: در حال حاضر در سراسر کشور بیش از 9000 نفر فارغ التحصیل رشته علوم تغذیه در مقاطع گوناگون (از کارشناسی تا دکترای تخصصی) به خدمت رسانی مشغولند؛ همچنین حدود 5000 نفر دانشجو در مقاطع مختلف در حدود 20 مرکز دانشگاهی معتبر در سراسر کشور در حال تحصیل می باشند. با توجه به برجسته تر شدن صندلی جهانی و اهمیت تغذیه سالم و تاثیر آن در سلامتی و زندگی سالم تر در طول چند دهه اخیر، طی سال های گذشته این رویکرد در کشور عزیزمان نیز وجود داشته و مردم نسبت به بازبینی شرایط تغذیه و سلامتی خود توجه و حساسیت بیشتری نشان داده اند. همچنین سیاست های کلان وزارت بهداشت پس از گذر نسبی از بحث تحول در نظام سلامت، نگاهی به سطوح مراقبتی و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر نظیر سرطان، دیابت، فشار خون، چاقی، بیماری های قلب و عروق و... نیز داشته است که می تواند به کاهش بار بیماردهی تا حدود 80 درصد منجر گردد. با توجه به مطالب فوق، جامعه تغذیه دانان کشور که سال ها در بخش بهداشت و درمان کشور زحمات غیر قابل انکار و فراوانی را متحمل شده اند بار اصلی این فعالیت ها را بر دوش دارند و بسان سربازان پر کوشش و زحمت کش در سطوح مختلف بهداشت و درمان انجام وظیفه می نمایند، ولی کمتر نام و یادی از زحمات خالصانه این عزیزان برده می گردد. با این تفاسیر، انجمن تغذیه ایران (اتا) پیشنهاد نامگذاری یک روز خاص را در تقویم کشور در تاریخ 19 اسفند به نام روز رژیم درمانگر، همزمان با روز جهانی رژیم درمانگر (9 مارس) را دارد.

وی اضافه نمود: از اثرات مثبت این طرح می توان به تجلیل و تقدیر از نیروی کوششگر عرصه تغذیه کشور که اساسی ترین نقش در تربیت و پرورش انسان سالم به عنوان محور توسعه پایدارتر را بر عهده دارند، قرار دریافت در مدار برنامه های جامعه جهانی تغذیه دانان جهان در همان روز که بتوان به بهانه این روز از برنامه ها و دستاوردها و پیشرفت های این رشته در جهان آگاه شد، جلب توجه تمامی مردم کشور در یک روز خاص به مسئله بسیار مهم تغذیه و رژیم درمانی در قالب برنامه های ویژه صدا و سیما به همین مناسب، جهت بیان مسائل تغذیه ای به صورت سراسری و ویژه، توجه ویژه و سراسری در یک روز به تغذیه در گروه های مختلف نظیر مادران باردار، مادران شیرده و نوزادان، تغذیه بچه ها، تغذیه دوران بلوغ، تغذیه ورزشکاران، تغذیه سالمندان، توجه ویژه در این روز به تغذیه در بحران ها، حضور کارشناسان، متخصصان و تغذیه دانان در مدارس کشور جهت جلب توجه بیشتر و آموزش های فشرده چند ساعته به منظور بازنگری در شرایط تغذیه و سبک زندگی اشاره نمود.

رئیس انجمن تغذیه ایران (اتا) با بیان اینکه اولین بار ایده اصلی ثبت این روز در تقویم توسط انجمن تغذیه ایران کلید خورد اضافه نمود: ایده برگزاری عظیمداشت و برگزاری جشن رژیم درمانگر برای اولین بار حدود چهار سال پیش در انجمن تغذیه ایران شکل گرفت و پس از تهیه دستور العمل برگزاری جشن ها و هماهنگی با کوشش های سراسر کشور در اسفند ماه سال 1395 در تالار دانشکده داروسازی و پرستاری دانشگاه شهید بهشتی در تهران و همزمان در سراسر کشور توسط دفاتر انجمن برگزار شد که انعکاس بسیار وسیعی در نظام سلامت کشور و نیز جامعه عظیم تغذیه در پی داشت. در تهران این مراسم که برای اولین بار برگزار می شد با حضور رئیس کل وقت سازمان نظام پزشکی کشور جناب آقای دکتر زالی، تنی چند از نماینگان شاخص مجلس شورای اسلامی، میهمانانی از وزارت بهداشت، اساتید عظیم رشته تغذیه در کشور همانند استاد دکتر مظهری از شکوه خاصی برخوردار بود که طی آن از این روز رونمایی شده و از تغذیه دانان برتر کشور تجلیل شد. فارغ التحصیلان رشته تغذیه از این که می دیدند برای اولین بار به صورت خاص و ویژه از صندلی شغلی آن ها تجلیل می گردد، و این امر می تواند ضمن ارتقاء صندلی شغلی خبرنگارانن باعث معرفی رشته علوم تغذیه در کشور گردد، هر سال با مشارکت و همت خویش در برگزاری هرچه شکوهمندتر این جشن در سراسر کشور همت ورزیدند.

وی اذعان کرد: اساسا این روز مصادف با روز جهانی رژیم درمانگر است که ما با تغذیه دانان سراسر جهان این روز را گرامی می داریم. انجمن تغذیه ایران (اتا) عضو رسمی IUNS (International Union of Nutritional Sciences) به معنای اتحادیه رسمی و بین المللی علوم تغذیه در جهان می باشد، که مقر این اتحادیه در لندن است.

وی گفت: همچنین پس از رونمایی و برگزاری روز رژیم درمانگر در اسفند سال 1395، این جشن ها در سراسر کشور به تدریج سازمان یافته تر و منسجم تر با حضور روسای دانشگاه های علوم پزشکی، معاونین بهداشتی و درمان برگزار گشت. اسفند سال گذشته این روز به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و آخرین بار در سال پیش از آن (اسفند ماه 1397) در تهران از تمبر روز جهانی رژیم درمانگر توسط پست جمهوری اسلامی ایران رونمایی گشت. در طول تمامی این سالها به موضوع ثبت این روز در تقویم ملی کشور عزیزمان ایران فکر می کردیم. لذا از همان سال اول مکاتبات لازم با وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری جدی و مصمم برای این رخداد، رخ داد که سوابق آن موجود می باشد. ولی متاسفانه با آن مخالفت می گشت. تا اینکه در خرداد ماه امسال به وسیله انستیتوتحقیقات تغذیه کشور این موضوع برای شورا تشریح شد، که خوشبختانه این بار در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار داده شده است. گفتنی است که انجمن تغذیه ایران و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور برای رسیدن به این هدف ارزشمند، نهایت سعی و کوشش خود را به وسیله مکاتبه با مبادی ذیربط انجام خواهد داد، طبیعتا نتیجه نهایی منوط به رای مثبت مسئولین محترم شورای فرهنگ عمومی خواهد بود که در هر حال بنده اعلام می کنم در صورت عدم نتیجه مطلوب عقب نخواهیم نشست و قوی تر از گذشته مجدانه پیگیری خواهیم کرد.

رئیس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در سرانجام ضمن قدردانی از فعالیت کارشناسان تغذیه در بیمارستان ها اضافه نمود: می بایست هر چه بیشتر به فعالیت بیش از پیش کارشناسان تغذیه در زمینه مشاوره تغذیه بیماران در کشور تاکید نمود چرا که این امر موجب کوتاه تر شدن مدت زمان اقامت و بستری در بیمارستان و نهایتا ترخیص زودتر بیماران می گردد، همچنین افزایش کارآیی درمان و امکان استفاده از خدمات درمانی کشور برای سایر بیماران مبتلا را نیز فراهم می نماید.

4148

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1240

به "پیشنهاد نامگذاری 19 اسفند به نام روز رژیم درمانگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد نامگذاری 19 اسفند به نام روز رژیم درمانگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید