چگونه از گیاهان در برابر گرما محافظت کنیم؟

به گزارش تیم علمی، در ادامه خواهیم دید که چگونه می توان گیاهان را در برابر گرمای تابستان حفظ کرد و گیاهان گرمازده را نجات داد؟ همه ما این تجربه را داشته ایم که دمای بالاتر از میانگین معمولی تابستان، به راحتی همه ما را در خانه جمع می نماید، اما در خصوص گیاهان موجود در باغچه های ما چه می توان گفت؟ گیاهان بیرون از خانه در برابر گرما فشار زیادی را تحمل می نمایند، مگر اینکه آنها در گلدان و داخل خانه نگهداری شوند.

چگونه از گیاهان در برابر گرما محافظت کنیم؟

بیشتر تابستان ها، دارای دوره زمانی با درجه حرارتی به طور غیر طبیعی بالا هستند که می تواند برای گیاهان بسیار آسیب زا باشد و در نتیجه پژمردگی، آفتاب سوختگی و حتی مرگ آن ها را در پی داشته باشد. خوشبختانه روش هایی وجود دارد که می توانیم از آنها برای تعدیل اثرات مخرب گرما استفاده کنیم.

با پنج روش می توان به نگهداری گیاهان در تابستان یاری کرد و شاهد این بود که چگونه یک گیاه گرمازده احیا خواهد شد.

امواج گرما میهمان سرزده نیستند. فن آوری امروزی درباره آب و هوا، پیش بینی چندین روز آینده را در اختیار ما قرار می دهد که بتوانیم گیاهان را در برابر حمله گرمای جهنمی آماده کنیم. تعاریف مختلفی از آنچه موج گرما نامیده می گردد و عمدتا با بیان دوره گرمای غیر طبیعی هر منطقه خاص وجود دارد. بعضی تصریح می نمایند که یک موج گرما حداقل دو روز طول می کشد، در حالی که بعضی دیگر معتقدند این دوره از پنج روز آغاز می گردد. تعریف دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه موج گرما زمانی ست که دما 9 درجه فارنهایت بالاتر از حد متوسط باشد. گیاهان درون یک محفظه در معرض گرمای شدیدتری قرار دارند، تا جایی که دمای هوا می تواند ریشه و همچنین ساقه آن ها را بپزد. گیاهان دارای ریشه های کم عمق در برابر اثرات موج گرما حساس ترند، در حالی که بیشتر گیاهان گوشتی دارای مقاومت بیشتری هستند.

بیایید با مهمترین نکته آغاز کنیم…

1. نگهداری گیاهان در تابستان: به گیاهان خود آب اضافی بدهید.

درجه حرارت بالا، میزان از دست رفتن آب از برگ های گیاه را در جو افزایش می دهد و در نتیجه باعث پژمردگی و آفتاب سوختگی می گردد. شما باید مقدار آبیاری تکمیلی را افزایش دهید. بهتر است این کار را یک روز قبل از رسیدن موج گرما انجام دهید. زمان آبیاری گیاهان نیز مهم است. آبیاری آنها در وسط یک روز گرم مؤثر نیست، زیرا درختچه ها و گیاهان چند ساله شما به جای مصرف آب تمام انرژی خود را برای مقابله با گرما حفظ می نمایند. بهترین زمان آب دادن گیاهان اوایل صبح است که درجه حرارت پایین تر است و به حفظ آب در طول روز یاری خواهد نمود. از آبیاری بیش از حد جلوگیری کنید چرا که برای گیاهان نیز مضر است. اگر خاک خیس است، از آبیاری اضافی صرف نظر کنید، زیرا این امر آسیب بیشتری را به همراه دارد.

2. نگهداری گیاهان در تابستان: سایه موقت بسازید.

در یک روز گرم تابستان، همه ما به دنبال یک نقطه سایه دار هستیم که دمای آن چند درجه پایین تر باشد. متأسفانه، گیاهان نمی توانند به سمت سایه حرکت نمایند، اما ما می توانیم برایشان سایه فراهم کنیم. گلخانه ها دارای پارچه های سایبانی هستند که می توانند در بالای گیاهان قرار بگیرند تا آنها را از خورشید در امان نگه دارند. سایر روش های موقت سایه اندازی شامل استفاده از سایبان قابل حمل برای محافظت از فضای باغچه دربرابر خورشید است. حتی یک جایگاه در باغچه می تواند از گیاه کم رشد محافظت کند. اگر گیاهانی درون محفظه دارید، آنها را روی غلطک ها قرار دهید تا بتوانید آنها را در صورت لزوم به یک منطقه سایه دار منتقل کنید.

3. نگهداری گیاهان در تابستان با کود گیاهی (لاش برگ)

درجه حرارت گرم فقط روی قسمت هایی از گیاه که بالای سطح زمین است تأثیر نمی گذارد. بلکه روی ریشه آن ها نیز تأثیر می گذارد. برای نگهداری گیاهان در تابستان، اضافه کردن لایه ای از لاش برگ در اطراف درختان، درختچه ها و باعث می گردد خاک چندین درجه خنک تر گردد در حالی که از خشک شدن آن هم جلوگیری می نماید. لاش برگ را در حدود 3 اینچ ضخیم در اطراف گیاهان خود بمالید، آن را به خطی (که در آن شاخه ها گسترش یافته اند) پخش کنید و مراقب باشید که خط مذکور 6 اینچ از تنه درختان فاصله داشته باشد.

4- نگهداری گیاهان در تابستان: از هرس کردن خودداری کنید.

هرس کردن شاخ و برگ آفتاب سوخته وسوسه انگیز است، زیرا این شاخه ها جذاب نیستند، اما هرس را کنار بگذارید. اگرچه ممکن است شاخ و برگ بیرونی آسیب دیده باشد، اما با ایجاد سایه، از شاخه های داخلی گیاه محافظت می نمایند. صبر کنید تا درجه حرارت به حالت عادی برگردد سپس بخش های آسیب دیده را جدا کنید. برای احتیاط بیشتر و امکان رسیدن موج گرمای دیگر، منتظر بمانید تا تابستان تقریباً تمام گردد.

5- نگهداری گیاهان در تابستان با تعویق کوددهی

همانطور که قبلاً در خصوص آن صحبت کردیم، گیاهان تمام منابع خود را برای زنده ماندن از یک موج گرما اختصاص می دهند. به همین دلیل، آنها نمی توانند انرژی لازم را برای برداشت کودهایی که در خاک باقی مانده اند و می توانند گیاه را بسوزانند، هدر بدهند. برای نگهداری گیاهان در تابستان پس از کم شدن هوای سوزان، برنامه کوددهی منظم خود را از سر بگیرید.

آیا گیاه شما مرده یا زنده است؟

اثرات مخرب موج گرما می تواند شما را با گیاه سرخ شده روبرو کند. بنابراین، چگونه می توانید بگویید که آیا مرده است یا می توان آن را زنده کرد؟

پژمردگی: این نشان می دهد که یک گیاه قادر به جذب آب به اندازه کافی نیست تا بتواند آنچه که برگهایش از دست می دهند را جایگزین کند و این یک اتفاق معمول در هوای غیر طبیعی و گرم است. این که آیا گیاه می تواند بازیابی گردد یا نه، توسط نقطه پژمرده دائمی از نوع خاص آن گیاه مشخص می گردد. اگر از آن نقطه گذشته باشد، دیگر هیچ مقدار آب آن را بر نمی گرداند. با این حال، اگر برگها پس از آب دادن عمیق آغاز به جمع شدن کردند، گیاه باید خوب گردد.

برگ مرکبات آسیب ناشی از آفتاب سوختگی موج گرما را نشان می دهد.

برگهای آفتاب زده: این نشانه دیگری از آسیب گرما است. هنگامی که این اتفاق می افتد، آنالیز کنید که آیا ساقه ها سبز یا قابل انعطاف هستند. اگر چنین باشد، گیاه هنوز زنده است. علاوه بر این، اگر هنوز برگهای سبز وجود دارند، گیاه قابل نجات است. تا زمانی که موج گرما به سرانجام نرسد، از برداشتن برگهای آفتاب زده خودداری کنید، زیرا آنها از برگهای سالم محافظت می نمایند. اگر بخش عمده گیاه دچار آفتاب سوختگی شده، اجازه دهید هر برگ که بخش های سبزی دارد باقی بماند، زیرا آن قسمت سبز هنوز فتوسنتز می نماید تا به گیاه در رشد برگهای جدید یاری کند.

درخواست انواع خدمات باغبانی از متخصصین کارگشا

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1035

به "چگونه از گیاهان در برابر گرما محافظت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از گیاهان در برابر گرما محافظت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید