کشف گونه ای از قهوه که تصور می شد منقرض شده

به گزارش تیم علمی، خبرگزاری خبرنگاران- بحران تغییرات جوی تاثیر مخربی بر روی دما و الگوهای بارشی در سراسر دنیا گذاشته است. یکی از بی شمار محصولاتی که در معرض خطر است قهوه است که برای بشریت بسیار گرانبهاست.

کشف گونه ای از قهوه که تصور می شد منقرض شده

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از آلرت، اکنون دانشمندان گیاه قهوه ای را یافته اند که در برابر تغییرات آب وهوایی شدید ناشی از تغییر فصول مقاوم تر است. این گیاه که قهوه استنوفیلیا(Coffea stenophylla) نام دارد گونه ای وحشی و نسبتا کمیاب در آفریقای غربی است و در مقایسه با گیاه قهوه ای که معمولا استفاده می کنیم در برابر تغییرات جوی مقاوم تر است.

علاوه بر این، این گیاه طعمی مشابه قهوه با کیفیت عربیکا(Arabica) دارد که از گیاه عربیکا ساخته می گردد. بنابراین می تواند افرادی که نوشیدنی های گرم را به خوبی می شناسند را نیز راضی کند.

قهوه عربیکا که در حال حاضر 75 درصد بازار را از آن خود نموده جزو گونه های در خطر است زیرا گیاه آن برای رشد احتیاج به شرایط ویژه ای دارد.

محققان در این مقاله نوشتند: این گونه خاص، شرایط قابل کشت قهوه را افزایش می دهد و منبعی مهم برای ایجاد گیاهان قهوه سازگار با شرایط جوی مختلف است.

گیاه استنوفیلیا در حقیقت در حال احیای مجدد است. پیش از این تصور می شد که این گیاه از بین رفته است و تنها جایی که می توان آن را یافت ساحل عاج است و طی دهه ها اطلاعات کمی از آن در دست بود اما به تازگی این گیاه در شهر سیرالئون(Sierra Leone) در آفریقای غربی یافت شده است.

دانشمندان نمونه هایی از آن را برای آنالیز طعم آزمایش کردند و مدل سازی هایی انجام دادند تا متوجه شوند این گیاه در چه شرایطی رشد می نماید. استنوفیلیا می تواند دماهای 24.9 درجه سانتی گراد را تحمل کند که از میزان تحمل گیاهان عربیکا و کنفورا(C. canephora) که ما آن را به اسم قهوه روبوستا(robusta) می شناسیم بیشتر است.

تحقیقات پیشین نشان می دهد که این گیاه می تواند در دوره های خشکسالی زنده بماند و تا حدودی در برابر زنگ زدگی برگ ها نیز مقاوم است. بنابراین می توان آن را به عنوان گزینه ای برای پرورش قهوه در شرایط محیطی سخت در نظر گرفت. البته اگر بتوانیم میزان کافی از آن را پرورش دهیم.

محققان در مقاله شان نوشتند: پرورش ضعیف استنوفیلیا علت اصلی عدم پیروزیت آن در تبدیل شدن به محصولی جهانی است، اگرچه رقابت با قهوه روبوستا که همزمان با کاهش فراوری گیاه استنوفیلیا تبدیل به کالایی جهانی شد نیز از عوامل اصلی این موضوع است.

قهوه استنوفیلیا طی یک سال گذشته در آزمایش های طعم و مزه پیروز بوده است. همچنین این گیاه را می توان به گیاهان دیگر پیوند زد تا باعث ایجاد مقاومت در برابر شرایط جوی سخت سایر گیاهان گردد.

تغییر گونه ها و حرکت به سمت گونه های مقاوم تر تنها راه چارهی است که این صنعت دارد. جابه جایی مزارع کشت قهوه نیز جزو گزینه هایی است که مورد آنالیز قرار می گیرد. البته برطرف این مشکل به صورت ریشه ای بهترین راه چاره است یعنی حل مشکل تغییرات اقلیمی.

محققان اکنون در حال کاشت نهال های استنوفیلیا هستند تا این گیاه را به عنوان یک منبع با کیفیت برای فراوری قهوه آنالیز نمایند. با این حال زمانی طول می کشد تا افرادی غیر از محققان و متخصصین طعم آن را بچشند.

آرون دیویس(Aaron Davis) رئیس تحقیقات گیاهان قهوه در باغ گیاه شناسی رویال انگلستان می گوید: این قهوه طی یک یا دو سال آینده در کافه ها نخواهد بود اما من فکر می کنم پنج تا هفت سال دیگر شاهد ورود آن به بازار جهانی به عنوان قهوه ای با طعم قوی و ارزشمند خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1685

به "کشف گونه ای از قهوه که تصور می شد منقرض شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گونه ای از قهوه که تصور می شد منقرض شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید