گرافیک های سری RTX 40 انویدیا سال آینده با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC عرضه می شوند

به گزارش تیم علمی، این طور که به نظر می رسد، انویدیا میخواهد سال آینده از گرافیک های سری RTX 40 خود با نام Ada Lovelace و لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC رونمایی کند.

گرافیک های سری RTX 40 انویدیا سال آینده با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC عرضه می شوند

انویدیا در حال حاضر بزرگ ترین شرکت فراورینماینده گرافیک مخصوص سیستم های رومیزی به شمار میرود که محصولات فوق العاده مجذوب نماینده و قدرتمندی هم در بازار دارد. البته AMD دقیقا همان سیاستی را که در بخش پردازنده های مرکزی در پیش گرفته بود، در فراوری کارت گرافیک هم در پیش گرفت و محصولاتی را با قیمت مناسب ولی عملکرد فوق العاده عالی راهی بازار کرد. اما همواره این انویدیا بود که محبوبیت زیادتری در بین کاربران داشت و اگرچه بسیاری ها پردازنده های AMD را به اینتل ترجیح دادند اما این اتفاق هیچوقت در تعداد زیاد برای گرافیک های این شرکت رخ نداد.

انویدیا با سری RTX 30 خود پیروز شد نظر مثبت بسیاری از گیمرهای دنیا را به خود جلب کند چرا که عملکرد این کارت ها حیرت انگیز بود. طوری که شرکت تصمیم گرفت به مرور از نسخه های مقرون به صرفه قیمت تر این سری هم رونمایی کند تا کاربرانی با بودجه محدود هم بتوانند آن ها را خریداری نمایند. از جمله این گرافیک ها می توان به RTX 3060، مدل تایتان از همین سری و احتمالا RTX 3050 اشاره نمود که گفته می گردد در دست ساخت واقع شده است.

البته مسائلی همانند ماینینگ باعث شد این کارت ها نه تنها بسیار کمیاب باشند بلکه قیمت آن ها هم سر به فلک بکشد. متأسفانه این روزها دسترسی به کارت های گرافیک تا حدودی سخت و برای بعضی از کاربران غیرممکن شده است چرا که برای یک کارت مثلا 400 دلاری باید هزینه ای حدود 6 یا 7 برابر پرداخت نمایند. این اتفاق به نظر می رسد به سری RTX 40 هم رخ خواهد داد؛ گرافیک هایی که گفته می گردد در سال 2022 راهی بازار می شوند.

به گزارش وب سایت DigiTimes، شرکای تجاری انویدیا که مهم ترین آن ها شرکت سازنده تراشه یعنی TSMC، بزرگ ترین شرکت فراورینماینده تراشه در دنیا واقع شده است، در حال آماده سازی شرایط برای پذیرش سفارشات انویدیا برای سال آینده میلادی است تا بتواند تراشه 5 نانومتری لازم برای گرافیک های قدرتمند انویدیا را فراوری کند.

پیش از این هم خبرهای زیادی منتشر شد مبنی بر اینکه انویدیا شاید در گرافیک های سری RTX 40 خود از تراشه های ساخت TSMC با لیتوگرافی 5 نانومتری استفاده کند. در این خبرها از این کارت گرافیک ها تحت عنوان سری Ada Lovelace یاد می شد و حتی یک افشاگر بسیار معروف هم سر همین نام با خبرگزاری های یادشده اتفاق نظر داشت. البته خبری که اکنون در اختیار داریم شایعه نیست و از زبان هیچ افشاگری هم خارج نشده است، بلکه از خود شرکت سازنده تراشه در تایوان می آید.

طبق گفته های یکی از کاربرانی که پیروز شد به اطلاعات منتشر شده در وب سایت DigiTimes دسترسی داشته باشد، به نظر می رسد گرافیک های نو انویدیا سال 2022 و با تمرکز بر متاورس و گیمینگ راهی بازار شوند. گرافیک هایی با تراشه H100، مبتنی بر معماری Hopper با لیتوگرافی 5 نانومتری CoWoS شرکت TSMC که بیشتر، چیزهایی نظیر پایگاه های داده، هوش مصنوعی و گیمینگ را هدف قرار خواهند داد. گرافیک های سری RTX 40 هم که مبتنی بر معماری Ada Lovelace هستند، با فناوری ساخت 5 نانومتری TSMC فراوری خواهند شد.

طبق گفته های این وب سایت، تراشه های Ada Lovelace قرار است قلب تپنده گرافیک های سری RTX 40 باشند. گرافیک هایی که انتظار می رود مستقیما سری RDNA 3 شرکت AMD را که شامل کارت های سری RX 7000 می شوند را هدف قرار دهند. علاوه بر این ها، شرکت انویدیا گرافیک هایی با تراشه Hopper را هم به بازار عرضه خواهد نمود که این کارت ها بیشتر برای انجام کارهای مربوط به پایگاه داده و هوش مصنوعی مناسب هستند و در آن ها از فناوری ساخت پیشرفته MCM CoWoS استفاده خواهد شد. از این فناوری ساخت در فراوری تراشه های به کار رفته در سری RTX 40 استفاده نخواهد شد چرا که این کارت ها بیشتر برای مصارف گیمینگ راهی بازار می شوند و احتیاجی به چنین فناوری هایی که مناسب قابلیت های یاد شده در بالاست ندارند. البته شاید این فناوری ها در سری Ada Lovelace به کار نرفته باشد اما گفته می گردد انویدیا یک سری نوآوری های کلیدی را به این گرافیک ها خواهد آورد که بهبود محسوس آن ها به نسبت نسل قبل را به همراه دارد. حال این فناوری ها در چه بخش هایی به کار گرفته می شوند هنوز معین نیست.

گرافیک انویدیا RTX 4090 - با معماری Ada Lovelace و تراشه های AD102

همان طور که گفته شد، انویدیا برای ساخت گرافیک های سری RTX 40 قطعا از فناوری ساخت 5 نانومتری TSMC استفاده خواهد نمود که شامل SKU های AD102 هم می شوند که طراحی کاملا یکپارچه ای خواهد داشت. در آخرین خبری که در رابطه با این گرافیک ها در اختیار داریم که به صورت تخصصی هم به پیکربندی آن ها پرداخته شده است، گویا تراشه AD102 از سرعت پردازشی 2.5 گیگاهرتز بهره خواهد برد که این میزان به صورت میانه روی 2.3 گیگاهرتز قرار می گیرد. با در نظر گرفتن آنچه تا به امروز پیرامون این گرافیک ها منتشر شده است، می توان تا حدودی حدس زد که تراشه AD102 تا چه میزان قدرتمند خواهد بود.

این طور که به نظر می رسد، گرافیک مجهز به تراشه AD102 ظاهرا 18432 هسته پردازشی کودا خواهد داشت که فوق العاده زیاد به نظر می رسد. این میزان تقریبا دو برابر تعداد هسته هایی است که در گرافیک های نسل گذشته یعنی Ampere به کار رفته است که خود این سری هم به نسبت نسل گذشته یعنی Turing پیشرفت چشمگیری داشت. سرعت پردازشی 2.3 تا 2.5 گیگاهرتز هم باید به این پردازشگر گرافیکی، قدرتی معادل 85 تا 92 ترافلاپس بدهد که بیش از دو برابر قدرتی است که در RTX 3090، قدرتمندترین کارت کنونی انویدیا از سری RTX 30 شاهد هستیم (36 ترافلاپس).

اگر بخواهیم به صورت درصدی به فرق بین نسل کنونی و آینده نگاه کنیم، می بینیم که 150 درصد فرق وجود دارد. این پیشرفت در حالی است که انویدیا با معرفی گرافیک های سری امپر، به خودی خود پیشرفت بسیار زیادی را به نسبت قبل داشت. برای مثال GA102 که همان RTX 3090 است، 36 ترافلاپس قدرت داشت در حالی که قدرت TU102 (همان RTX 2080 Ti) به 13 ترافلاپس محدود می شد. فرق بین این دو نسل هم حدود 150 درصد بود اما نکته ای در این بین وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

در دنیای واقعی، همواره فاصله عملکرد بین دو نسل از آنچه معینات و اعداد و ارقام روی کاغذ نشان می دهد کمتر است. مثلا در انجام بازی های سنگین، فرق بین RTX 3090 و RTX 2080 Ti حدود 50 یا نهایتا 60 درصد بود که اگرچه فوق العاده زیاد به نظر می رسد اما حداقل 150 درصد یا حتی نزدیک به این میزان هم نیست. این یعنی ترافلاپس دیگر نمایانگر قدرت کارت های گرافیک نیست. علاوه بر این ها، نمی دانیم فرکانس 2.3 یا 2.5 گیگاهرتز میزان میانه فرکانس بوده یا نهایت فرکانسی که این تراشه می تواند به آن دست پیدا کند. چرا که اگر روی 2.3 گیگاهرتز باشد، به نظر می رسد 2.5 گیگاهرتز نهایت توان این پردازنده باشد ولی اگر فرکانس میانه آن روی 2.5 گیگاهرتز تنظیم شده باشد، این یعنی پتانسیل RTX 4090 بیشتر از چیزی است که انتظار داریم.

علاوه بر این ها یکی از افشاگران مدعی شد که پرچم داران سری انویدیا RTX 40 همچنان با رابط 384 بیتی راهی بازار می شوند، مشابه آنچه در RTX 3090 شاهد بودیم. بعلاوه باید به یک نکته هم در رابطه با فناوری حافظه این گرافیک ها اشاره کنیم. افشاگر یادشده از عنوان G6X برای اشاره به نوع حافظه این کارت ها استفاده کرد و این یعنی انویدیا قصد ندارد در سری Ada Lovelace از فناوری نوی نظیر GDDR7 استفاده کند که البته با در نظر گرفتن پیشرفتی که به نسبت قبل داشته است، خیلی هم مهم به نظر نمی رسد. این کارت گرافیک به احتمال بسیار فراوان 24 گیگابایت حافظه داخلی خواهد داشت که با رابط 384 بیتی، قطعا نتیجه شگفت انگیزی را رقم خواهد زد.

در جدول زیر می توانید تفاوتی که بین سه نسل مختلف از تراشه های گرافیکی انویدیا وجود دارد را مشاهده کنید. TU102 در واقع همان RTX 20080Ti است که دسه سال قبل راهی بازار شد. GA102 به عنوان تراشه گرافیکی RTX 3090 در دسترس نهاده شد و AD102 هم به احتمال بسیار فراوان، RTX 4090 خواهد بود. توجه داشته باشید که اعداد و ارقام ثبت شده برای این گرافیک به علت منتشر نشدن خبر رسمی در رابطه با معینات فنی آن، در حد شایعه هستند و هنوز رسما تأیید نشده اند.

نام پردازنده گرافیکیTU102GA102AD102
معماری تراشهTuringAmpereAda Lovelace
فرایند ساخت12 نانومتری NFF شرکت TSMC8 نانومتری سامسونگ5 نانومتری TSMC
تعداد واحد پردازش گرافیکی6712
تعداد واحد پردازش بافت364272
تعداد هسته های کودا46081075218432
توان گرافیک (ترافلاپس)16.1 ترافلاپس37.6 ترافلاپساحتمالا حدود 90 ترافلاپس
نوع حافظهGDDR6GDDR6XGDDR6X
رابط حافظه384 بیتی384 بیتی384 بیتی
ظرفیت حافظه11 گیگابایت24 گیگابایت24 گیگابایت
نام گرافیکRTX 2080 TiRTX 3090RTX 4090
توان مورد احتیاج250 وات350 وات450 - 650 وات (احتمالا)
تاریخ عرضهسپتامبر 2018سپتامبر 2020احتمالا سپتامبر 2022

اگر این اعداد و ارقام درست از آب در بیایند، قطعا شاهد انقلابی دیگر از سوی انویدیا در زمینه ساخت پردازشگر گرافیکی خواهیم بود و باز هم بعید به نظر می رسد AMD بتواند با این شرکت در بازار رقابت کند. مگر اینکه یک مشکل باعث گردد AMD در نظر کاربران، گزینه بهتری به حساب بیاید. در حال حاضر AMD با کنترل هزینه محصولات خود توانسته محبوبیت خوبی در بازار کسب کند اما انویدیا به پشتوانه عملکرد بی نظیرش همچنان در صدر واقع شده است. حال باید دید این رجحان با عرضه سری RTX 40 تا چه میزان حفظ می گردد یا حتی افزایش پیدا می نماید. امیدواریم باز هم به خاطر مسائلی چون ماینینگ، قیمت این کارت ها سر به فلک نکشد تا کاربران بیشتری توان خرید آن ها را داشته باشند.

منبع: Wccftech

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2146

به "گرافیک های سری RTX 40 انویدیا سال آینده با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC عرضه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرافیک های سری RTX 40 انویدیا سال آینده با لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC عرضه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید