ایلان ماسک؛ رویای شکستن مرز های زمان و مکان

به گزارش تیم علمی، مجله دیجی کالا - علیرضا برادران: روزی نیست که به رسانه ها سری بزنید و خبری در خصوص ایلان ماسک (Elon Musk) نشنوید. او همه جا حضور دارد. ماسک از یک سو با اسپیس ایکس (SpaceX) رویای تسخیر فضا را در سر می پروراند و از سوی دیگر با تسلا موتورز (Tesla Motors) می خواهد انقلابی در صنعت خودروسازی راه بیندازد.

ایلان ماسک؛ رویای شکستن مرز های زمان و مکان

زندگی ایلان ماسک در یک نگاه

ایلان ماسک در سال 1971 در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او در سن 28 سالگی با فروش استارتاپ کوچک Zip2 به شرکت کامپک (Compaq) میلیونر شد. ایلان ماسک در سال 1999 شرکت X.com را راه انداخت؛ سال 2002 نوبت به Space X رسید؛ سال 2003 هم او مدیرعامل تسلا موتورز شد.

سال 2012 ایلان ماسک اولین فضاپیمای تجاری را به ایستگاه بین الملی فضایی فرستاد. جاه طلبی های ایلان به این چند مورد محدود نیست. ایلان رویای شکستن مرز های زمان و مکان را در سر دارد. در ادامه به جزییات بیشتری در خصوص زندگی شخصی و حرفه ای او می پردازیم.

ایلان ماسک چگونه ایلان ماسک شد؟

ایلان ماسک متولد شهر پرتوریای آفریقای جنوبی است. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در این کشور سپری کرد. ایلان در 10 سالگی صاحب یک دستگاه کامپیوتر شد و وقتی 12 سالش شد توانست اولین بازی کامپیوتری خود را بسازد. این بازی، بلستر (Blaster) نام داشت.

جالب اینجا است که مجله PC and Office Technology این بازی را با قیمت 500 دلار از او خرید. ایلان در 19 سالگی، برای تحصیل به کانادا مهاجرت کرد. پس از گذراندن دو سال در دانشگاه کویینز، در سال 1991 این دانشگاه را رها کرد و به دانشگاه پنسیلوانیا رفت. او در آنجا در رشته های کسب وکار و فیزیک، دو مدرک لیسانس گرفت. سپس برای ادامه تحصیل در دکترای رشته فیزیک انرژی به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رفت. اما ایلان، تنها دو روز آنجا دوام آورد.

ایلان ماسک در کنار همسر و فرزندانش

ورود او به دانشگاه استنفورد هم زمان بود با اوج گیری شرکت های اینترنتی نوپا. او هم برای این که از قافله عقب نماند، به این موج پیوست و اولین شرکت خود را با نام Zip2 راه انداخت.

اولین گام برای ساخت یک امپراتوری

Zip2 یک راهنمای شهری آنلاین بود که محتوای لازم برای سایت هایی مثل نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون را تامین می کرد. در سال 1999، شرکت کامپیوتری کامپک (Compaq)، شرکت Zip2 را با قیمت 307 میلیون دلار نقد و 34 میلیون دلار سهام خرید. شخص ایلان ماسک، از این معامله تاریخ ساز، 22 میلیون دلار به جیب زد. اما این تازه اول راه ایلان جوان بود. قدم بعدی ایلان ماسک، دنیای پرداخت های مالی را دگرگون کرد.

دومین گام ایلان ماسک

ایلان ماسک در سال 1999، شرکت X.Com را تاسیس کرد. این شرکت در زمینه خدمات مالی آنلاین فعالیت می کرد. یک سال بعد، این شرکت با کانفینیتی (Confinity) ادغام و سرویس معروف پی پال (PayPal) به دنیا آمد. در سال 2002 هم فروشگاه اینترنتی eBay شرکت PayPal را با قیمت 1.5 میلیارد دلار تصاحب کرد. در آن هنگام 11 درصد سهام PayPal به ایلان ماسک تعلق داشت.

ایلان رویای تسخیر فضا را در سر دارد

سال 2002، ایلان ماسک سراغ علاقه مندی دیگرش یعنی فضا رفت و SpaceX را راه انداخت. او با جاه طلبی تمام می خواست سفر های فضایی را وارد مرحله جدیدی کند.

او قدم به قدم پیش رفت، تا این که در سال 2008 توانست اعتماد ناسا را هم جلب کند. در این سال، ناسا قراردادی با SpaceX بست که بر اساس آن این شرکت وظیفه انتقال محموله به ایستگاه بین المللی فضایی را برعهده می گرفت.

سال 2012 ماسک با SpaceX تاریخ ساز شد. آن ها در این سال توانستند موشک فالکن 9 (Falcon 9) را همراه 1000 پاوند محموله به ایستگاه بین المللی فضایی بفرستند. SpaceX اولین شرکت خصوصی بود که توانست این کار را بکند.

سال 2013 هم این شرکت موفقیت دیگری کسب کرد و توانست به وسیله فالکن 9، ماهواره ای را به مدار ماهواره های زمین ثابت ارسال کند. این همان مداری است که در آن ماهواره های تلویزیونی قرار می گیرند.

در سال 2015 هم فالکن 9 ماهواره ای موسوم به DSCOVR را روی مدار قرار داد. وظیفه این ماهواره، سنجش تاثیر تشعشعات خورشید روی شبکه های برق و ارتباطات روی زمین است.

لحظه پرتاب موشک فالکن 9

به تدریج، دو موضوع تسخیر فضا و نجات آینده نسل بشر به علایق اصلی ایلان ماسک تبدیل شدند. از همین رو، جهت زندگی حرفه ای او به دنیای جذاب حمل و نقل هم کشیده شد.

ایلان به سوخت های فسیلی اعتقادی ندارد

تسلا موتورز، ماجراجویی جدید ایلان ماسک بود. این شرکت در سال 2003 تاسیس شد. ایلان ماسک یکی از بنیان گذاران اصلی این شرکت بود. او هم اکنون به عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیات مدیره تسلا موتورز فعالیت می نماید. تسلا موتورز روی طراحی و فراوری خودرو های الکتریکی مقرون به صرفه تمرکز دارد.

در سال 2008 این شرکت رودستر (Roadster) را معرفی کرد. خودرویی اسپورت که در 3.7 ثانیه سرعت آن از صفر به 97 کیلومتر بر ساعت می رسد. این خودروی تمام برقی با یک بار شارژ تا حدود 393 کیلومتر مسافت را طی می نماید.

ایلان ماسک در کنار خودروی تسلا مدل S

مدل اس (Model S) اولین خودروی سدان الکتریکی تسلا بود. این خودرو هم موفقیت های زیادی را برای تسلا موتورز به ارمغان آورد. Model S در سال 2013 به عنوان خودروی سال مجله Motor Trend انتخاب شد. تسلا مدل ایکس (Model X) سومین خودروی شرکت 12 ساله تسلا است. یکی از جالب ترین ویژگی های مدل X، در های عقب آن است که مثل دو بال باز می شوند.

ایلان ماسک در حال معرفی خودروی تسلا مدل X

ایلان می خواهد تاریخ را بسازد.

اما به نظر می رسد بلندپروازی های ایلان ماسک حد و مرزی ندارد. او در سال 2013 یک طرح مفهومی انقلابی را منتشر کرد؛ طرحی که می تواند صنعت حمل و نقل را به کلی متحول کند. او از این ایده با نام هایپرلوپ (Hyperloop) یاد می نماید. این اختراع می تواند سرعت جابه جایی بین نقاط جغرافیایی مختلف را به شکل محسوسی افزایش دهد.

هایپرلوپ انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر دریافت می نماید. در این سیستم افراد داخل کپسول های مخصوصی می نشینند و با سرعت باورنکردنی 962 تا 1220 کیلومتر بر ساعت جابه جا می شوند. باوجود تمام انتقادها، ایلان ماسک سرسختانه روی این پروژه انقلابی کار می نماید.

اگر موضوعی به اندازه کافی مهم است، باید آن را امتحان کنید، حتی اگر نتیجه احتمالی شکست باشد.

البته ایده پردازی های ماسک تنها به پروژه هایپر لوپ ختم نمی گردد. فهرست شرکت هایی که او در حوزه های مختلف، خود راه انداخته یا در راه اندازی شان سهیم بوده بلند است. گویی در ذهنش آینده ای را ترسیم نموده و هر یک از این شرکت ها تکه ای از جورچین آن آینده اند.

نمی گردد آینده دنیا را زیبا تصویر کنید و به انرژی های پایدار و تجدیدپذیر توجه نداشته باشید. ماسک خیلی وقت پیش در سال 2006 به پسر خاله هایش، لیندن و پیتر یاری نموده بود تا شرکت سولارسیتی را در زمینه انرژی خورشیدی راه بیندازند.

بعد ها در آگوست 2016 تصمیم گرفت حضور پررنگ تری در این حوزه داشته باشد و به وسیله شرکت تسلا، سولارسیتی را تصاحب کرد تا زنجیره تامین تسلا را کامل کند. ماسک در این باره گفته: انرژی خورشیدی و ذخیره سازی انرژی در کنار هم بهتر کار می نمایند.

تسلا (بخش ذخیره) و سولارسیتی (فراوری انرژی خورشیدی) با هم می توانند هم از نظر فناوری و هم مالی بهترین عمل کرد را داشته باشند، تا در نهایت فرآیند فراوری، ذخیره و مصرف انرژی بهبود یابد.

ماسک به هدف توسعه ایده هایی مشابه هایپرلوپ، شرکت بورینگ را تاسیس کرد تا به قول خودش رفت وآمد شهری را از شکل دوبعدی فعلی به تودرتویی سه بعدی تبدیل کند. او معتقد است شلوغی آمدوشد خودرو ها در شهر ها را می توان با حفر تونل های ویژه ای در شهر ها به حداقل رساند. فاز آزمایشی این تونل ها در محوطه شرکت اسپیس ایکس حفر و آزمایش شد.

آینده ایلان ماسک بدون هوش مصنوعی و افزایش توانایی مغز انسان تحقق نمی یابد. دو شرکت اُپن اِی آی (OpenAI) و نرولینک (NeuroLink) برای همین تاسیس شدند.

ماسک اغلب در مصاحبه هایش از آینده هوش مصنوعی خیلی خوب تعریف نمی نماید و مانند استیو هاوکینگ نگران از کنترل خارج شدن آن است. هدف شرکت OpenAI این است که در کنار توسعه هوش مصنوعی از خدمت گزاری دائمی آن به بشر مطمئن گردد.

شرکت نرولینک در شروع بیماری ها و آسیب های مغزی را هدف گرفته تا درمانشان کند و در ادامه با شناخت دقیق تر مغز بتواند با افزودن بخش هایی به آن توانایی هایش را افزایش دهد. احتمالاً نیت ناگفته ماسک این است که به نوعی انسان با سایبورگ شدن بتواند همیشه از هوش مصنوعی جلوتر باشد.

ایلان ماسک و دنیای سیاست

بعد از انتخاب شدن دونالد ترامپ به رییس جمهوری آمریکا انتقاد های زیادی به او و تیمش به خاطر دوری از شرکت های فناوری شد. ترامپ در نهایت عده ای از نام داران این حوزه را به عنوان مشاور خود بر گزید که نام ایلان ماسک هم در آن میان بود.

خیلی ها ماسک را به خاطر پذیرش همکاری با ترامپ شماتت کردند. او در پاسخ به انتقاد ها گفت: هدف من سرعت بخشیدن به فرآیند گذار دنیا به انرژی های پایدار و چند-سیاره ای شدن تمدن بشری است تا اشتغال افزایش یابد و آینده برای همه بهتر گردد [و در این راستا از هر وسیله ای استفاده می کنم]..

اما در نهایت با کنار گذاشتن پیمان زیست محیطی پاریس توسط ترامپ، که درست عکس توصیه ها و هدف های ماسک بود، ماسک همکاری با دولت ترامپ را انتها داد.

منبع: برترین ها
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 626

به "ایلان ماسک؛ رویای شکستن مرز های زمان و مکان" امتیاز دهید

2 کاربر به "ایلان ماسک؛ رویای شکستن مرز های زمان و مکان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایلان ماسک؛ رویای شکستن مرز های زمان و مکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید