تخریب 200 خانه تاریخی شیراز و ساخت مجتمع تجاری کذب است

به گزارش تیم علمی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تخریب 200 خانه تاریخی شیراز و ساخت مجتمع تجاری کذب است.

تخریب 200 خانه تاریخی شیراز و ساخت مجتمع تجاری کذب است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که پیشتر مدیر میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس بود و همزمان با دوره مدیریتی او تخریب بخشی از بافت تاریخی شیراز رخ داد، گفت: برخلاف آنچه در فضای مجازی و بعضی رسانه ها منعکس شده، براساس طرح ساماندهی و اتصال دو حرم، نه قرار است 200 خانه تاریخی در شیراز تخریب و نه مجتمع تجاری بجای آن ساخته گردد.

این نخستین واکنش رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به طرح موسوم به توسعه 57 هکتاری شاهچراغ، پس از ماهها نامه نگاری و مطالبه مردمی، جامعه متخصصان و دانشگاهیان از مسئولان و مقامات کشور است.

مصیب امیری که حدود هشت سال مدیریت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس را به عهده داشت و از اردیبهشت سال 1400 ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را به عهده گرفته، اینک درباره طرحی که قرار است در بافت تاریخی فرهنگی شیراز اجرا گردد و واکنش های گسترده ای را بدنبال داشته، گفت: این طرح در خرداد سال جاری از سوی وزارت راه و شهرسازی با عنوان ساماندهی و اتصال دو حرم حضرت شاهچراغ و علی بن حمزه به مشاور واگذار شد. طرح مزبور همچنان در مراحل کارشناسی است و طی این مدت آنالیز های مختلفی انجام و در هر یک از این آنالیز ها چندین گزینه پیشنهاد شده که هر یک چگونگی اتصال این دو حرم را تعیین می نماید.

او با اشاره به اخبار مربوط به تخریب 200 خانه تاریخی و ساخت مجتمع تجاری بجای آن اظهار کرد: آنچه در فضای مجازی و بعضی رسانه ها منعکس شده با عنوان اینکه بیش از 200 خانه تاریخی در این طرح مورد تخریب قرار گرفته و مجتمع های تجاری در آن ساخته می گردد، صحت ندارد. اصلا نه 200 خانه خراب خواهد شد و نه اینکه قرار است مجتمع تجاری بجای آن ساخته گردد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اضافه نمود: آنچه از این طرح برمی آید و البته هنوز مراحل نهایی را طی نکرده است، بیشتر بحث بازسازی، بازسازی و جداره سازی و حتی فضاهایی که در گذشته تخریب شده و بعلاوه ساماندهی راستا به شکلی است که رفت و آمد بین این دو راستا تسهیل گردد. ضمناً، محدودیت ارتفاعی نیز همانند کل بافت تاریخی شیراز در این محور هم وجود دارد اما این به معنای ساخت مجتمع تجاری در این راستا نیست.

امیری با بیان اینکه این طرح هنوز در مراحل اولیه و کارشناسی قرار گرفته است و مراحل تصویب استانی را نیز طی نکرده است، گفت: این طرح بعد از تصویب استانی به وزارت راه و شهرسازی خواهد رسید و باید منتظر بمانیم که مشاور نظر نهایی را بدهد. میراث فرهنگی نیز براساس کارشناسی های اجرا شده در گذشته و حال نظر خود را اعلام خواهد نمود.

پیشتر در نامه های جداگانه از رئیس جمهور، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار فارس و چهره های دینی شیراز درخواست شد اجرای این طرح که به گفته منتقدان یادآور و در ادامه تخریب بافت تاریخی شیراز در دهه های 70، 80 و 90 است، متوقف گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2095

به "تخریب 200 خانه تاریخی شیراز و ساخت مجتمع تجاری کذب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب 200 خانه تاریخی شیراز و ساخت مجتمع تجاری کذب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید