تشریح بحران فرونشست در ایران، ایجاد فروچاله در دشت کبودر آهنگ

به گزارش تیم علمی، معاون زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این که اگر منطقه ای چهار میلیمتر فرو نشست داشته باشد، با بحران فرو نشست روبرو است، گفت: این عدد در حالی است که 300 دشت ایران دچار فرونشست است و دشت مشهد با 25 سانتیمتر، دشت کرمان با 20 سانتیمتر، دشت ساوجبلاغ با 22 سانتیمتر و دشت تهران با 17 سانتیمتر فرونشست روبرو است.

تشریح بحران فرونشست در ایران، ایجاد فروچاله در دشت کبودر آهنگ

به گزارش خبرنگاران، دکتر شهیدی در نشست خبری امروز (سه شنبه) با اشاره به پدیده فرونشست در کشور، اظهار کرد: برداشت بی رویه آب نقش مهمی در ایجاد پدیده فرونشست زمین دارد، چرا که اگر برداشت آب های زیرزمینی به هر دلیلی بدون مدیریت صورت گیرد، به تدریج منافذ زمین که در زمانی آب وجود داشته است، خالی از آب به یکدیگر چسبیده می شوند و از این رو زمین به صورت عمودی به سمت پایین فرو می ریزد.

وی با اشاره به این که دشت رفسنجان یکی از قدیمی ترین دشت هایی است که با پدیده فرو نشست روبرو بوده است، اظهار کرد: دشت رفسنجان در سال 1346 به دلیل برداشت بی رویه آب های زیر زمینی و مصرف آن در بخش کشاورزی دچار فرو نشست شد.

شهیدی با تاکید بر این که در حال حاضر ایران در حوزه آب دچار بحران گردیده است، خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعه ما 17 استان کشور به دلیل برداشت بی رویه آب های زیرزمینی درگیر پدیده فرو نشست است.

به گفته وی دشت مشهد 25 سانتیمتر، دشت نیشابور 12 سانتیمتر، دشت کاشمر 30 سانتیمتر، دشت کرمان 20 سانتیمتر، دشت قزوین 24 سانتیمتر و دشت زرند کرمان 25 سانتیمتر فرو نشست داشته است.

وی با تاکید بر این که 300 دشت کشور با پدیده فرونشست روبرو است، بیان کرد: 609 محدوده مطالعاتی در سازمان زمین شناسی تعریف نموده ایم که با استفاده از فناوری هایی همچون داده های راداری و GPS مورد مطالعه قرار دادیم.

کرمان و فارس جزو استان های با بیشترین فرونشست

معاون زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به این که بر اساس تعاریف جهانی اگر منطقه ای بیش از چهار میلیمتر نشست داشته باشد، دچار بحران گردیده است، تاکید نمود: با این تعریف کشور با بحران فرو نشست روبرو است. بر اساس مطالعات ما دشت ساوجبلاغ 22 سانتیمتر و دشت تهران نیز 17 سانتیمتر فرو نشست دارند.

شهیدی با تاکید بر این که ایران علاوه بر فرونشست با فروچاله نیز روبرو است، خاطر نشان کرد: دو هفته قبل دشت کبودرآهنگ دچار فروچاله شد که این امر نیز به دلیل برداشت بی رویه آب های زیرزمینی بوده است.

به گفته این مقام مسئول، استان های کرمان و فارس بیشترین فرونشست را دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 50

به "تشریح بحران فرونشست در ایران، ایجاد فروچاله در دشت کبودر آهنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح بحران فرونشست در ایران، ایجاد فروچاله در دشت کبودر آهنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید