روایت روزنامه حامی دولت از علت مهاجرت ایرانی ها

به گزارش تیم علمی، روزنامه خراسان نوشت: مهاجرت به معنای رایج آن، تغییر محل زندگی به کشوری دیگر برای مدت زمانی موقت یا دایم است. پیامد های گوناگونی که این پدیده در پی دارد، سبب شده است که به عنوان یکی از موضوعات مهم، مورد توجه سیاست گذاران و دانشمندان علوم اجتماعی قرار گیرد.

روایت روزنامه حامی دولت از علت مهاجرت ایرانی ها

تمایل به مهاجرت حاکی از شرایطی است که فرد مایل است در صورت مهیا بودن شرایط به صورت دایم یا موقت کشور دیگری را برای زندگی انتخاب کند. میل به مهاجرت با انگیزه های مختلف پدید آمده و در عموم کشور های دنیا به مقدار کم یا زیادی وجود دارد. پژوهش های معتبر نشان می دهند که میل به مهاجرت در سطح دنیای رو به افزایش است. به طوری که در سال 2018، حدود 750 میلیون نفر از مردم دنیا تمایل به مهاجرت و تغییر محل زندگی خود داشته اند.

موضوع مهاجرت همیشه یکی از دغدغه های مسئولان و تصمیم سازان کشور بوده است و البته در این میان مهاجرت نخبگان از اهمیت بیشتری برخورد اراست. تا جایی که اخیرا رهبر معظم انقلاب نیز در ملاقات با دست اندکاران و نخبگان علمی کشور در تاریخ 26 ابان 1400 به طور صریح به موضوع مهاجرت نخبگان به عنوان یک تهدید ورود کردند؛ لذا بران شدیم تا با انجام یک نظر سنجی در سطح ملی داده های دقیق تری نسبت به موضوع مهاجرت با رویکرد شناسایی عوامل، دلایل و کم و کیف این اسیب تهیه کنیم که می تواند در اتخاذ راهبرد ها و تصمیمات مراکز مختلف از جمله نهاد های تقنینی و اجرایی و بعلاوه پژ وهشی موثر باشد. بعلاوه با توجه به این که 18 دسامبر (27 آذر) روز دنیای مهاجرت است نتایج نظرسنجی کیو در مورد مهاجرت را در ادامه می خوانید.

جامعه آماری نظر سنجی

مرکز افکارسنجی کیو، در آذرماه 1400 خورشیدی، نخستین نظرسنجی ملی تمایل به مهاجرت را با هدف آنالیز مقدار تمایل به مهاجرت و نیز مهم ترین انگیزه های آن در دستور کار قرار داد و مهم ترین یافته های این نظرسنجی، در ادامه خواهد آمد. این پژوهش با رعایت منطق و روش شناسی استاندارد نظرسنجی های علمی، کوشش دارد تصویری دقیق و صادقانه از افکارعمومی را پیش روی مخاطبان خود و سیاست گذاران قرار دهد. جامعه آماری این نظرسنجی کلیه افراد بالای 18 سال ساکن در کشور بوده و حجم نمونه برابر با 1300 نفر است. به منظور رعایت حداکثر دقت، توزیع نمونه بین کلیه استان های کشور، شهر و روستا و نیز زنان و مردان متناسب با حجم جمعیت آن ها لحاظ شده است. بر اساس پیمایش شرایط اجتماعی فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران، تمایل به مهاجرت در سال 95 برابر با 29.8درصد بوده است. به عبارتی 29.8 درصد از افراد در آن سال بیان نموده اند که مایلند مهاجرت نمایند؛ که اکنون بر اساس پیمایش کیو در آذرماه 1400، این نسبت به بیش از 33 درصد رسیده است.

از هر 3 نفر، یک نفر مایل به مهاجرت

یافته های این نظرسنجی نشان داد، یک سوم از پاسخگویان در صورت فراهم بودن شرایط مایل اند به صورت موقت یا دایم مهاجرت نمایند. به عبارتی از هر 3 ایرانی، یک نفر مایل به مهاجرت بوده است. به عبارتی تمایل به مهاجرت در ایران 33 درصد می باشد. پژوهش های بین المللی نیز نشان می دهد میانگین تمایل به مهاجرت در دنیا برابر با 15 درصد است و در مناطقی همانند آمریکای لاتین و غرب آسیا 27 و 24 درصد است. اتحادیه اروپا 21 درصد، امریکای شمالی 14 درصد، اقیانوسیه 9 درصد و جنوب شرقی اسیا 7 درصد است. در نتیجه می توان گفت تمایل به مهاجرت در کشور تقریبا دو برابر میانگین دنیای و کمی بالاتر از میانگین منطقه است.

ترکیب افراد متمایل به مهاجرت

در کشور نیز تمایل به مهاجرت در بین ساکنان تهران 46 درصد، مراکز استان 41 درصد، در شهرستان ها 28 درصد و جالب اینکه تمایل به مهاجرت در روستا ها 29 درصد می باشد. براساس نتایج این نظر سنجی افراد با تحصیلات دانشگاهی و بالای دیپلم 47 درصد و دیپلم و کمتر 26 درصد تمایل به مهاجرت دارند. بعلاوه جوانان (افراد زیر 30 سال) با 43 درصد و افراد بالای 30 سال 29 درصد تمایل به مهاجرت دارند. به طوری که تقریبا از هر 2 نفر جوان زیر 30 سال، یک نفر مایل به مهاجرت است. بعلاوه مردان با 37 درصد بیشتر از زنان با 30 درصد متمایل به مهاجرت هستند. علاوه بر این، مهاجرت همراه با خانواده (67 درصد) و به صورت دایم (83 درصد)، مطلوب ترین الگوی مهاجرت در بین کسانی است که مایل به مهاجرت بوده اند. در مقابل یک سوم از کسانی که اعلام نموده اند مایل به مهاجرت هستند، مهاجرت موقت را ترجیح می دهند.

بعلاوه نتایج نظرسنجی کیو نشان داد، عوامل مالی مهم ترین انگیزه افراد برای مهاجرت به حساب می آیند. به طوری که 80 درصد از پاسخگویان دستیابی به موقعیت بهتر مالی یا فرار از شرایط بد مالی را انگیزه اصلی خود برای مهاجرت بیان می نمایند. 22 درصد عوامل فرهنگی، 7 درصد عوامل سیاسی و 6 درصد تحصیل را علت تمایل به مهاجرت عنوان نموده اند. پاسخگویان در این گزینه امکان انتخاب چند گزینه را داشته اند در نتیجه جمع درصد ها برابر یا 100 نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2128

به "روایت روزنامه حامی دولت از علت مهاجرت ایرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت روزنامه حامی دولت از علت مهاجرت ایرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید