تقویت تجارت ایران و گرجستان با اتکا به ظرفیت استان های هم مرز

به گزارش تیم علمی، نشست هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان با حضور اکبر قاسمی، سفیر جدید ایران در تفلیس برگزار گردید. در ابتدای این نشست، سیده فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان، گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت های این اتاق از ابتدای آغاز به کار ارائه داد.

تقویت تجارت ایران و گرجستان با اتکا به ظرفیت استان های هم مرز

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

در این راستا برگزاری نشست ها و همایش های تجاری در هر دو کشور، انعقاد تفاهم نامه با شهرک صنعتی عباس آباد و اتاق بازرگانی ارمنستان، افتتاح کارگزاری مشترک ایران و گرجستان برای ارائه خدمات مشاوره ای و برگزاری دوره های آموزشی ازجمله موضوعاتی بودند که به آنها اشاره شد.

در ادامه مریم سلطانی، نایب رئیس اتاق مشترک بر لزوم برقراری روابط مستمر بین اتاق مشترک و سفارت ایران در تفلیس تأکید کرد و این روابط را برای بهبود و تقویت سطح مناسبات تجاری ایران و گرجستان ضروری خواند.

به اعتقاد این فعال مالی گفتگو میان این اتاق مشترک و سفارت ایران باهدف به روز کردن آخرین اطلاعات درباره ظرفیت ها و مقررات و اولویت ها در هر کشوری، مهم ترین احتیاج بخش خصوصی برای حضور و سرمایه گذاری در بازارهای هدف است.

حسین وثوق، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و گرجستان نیز پیشنهاد امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی با گرجستان را مطرح و اعلام نمود: این موافقت نامه می تواند حضور صنایع لبنی و مواد غذایی را در بازار گرجستان رقابتی کند.

او همچنین از اهمیت برگزاری نمایشگاه های تخصصی به ویژه در بخش های کشاورزی، گردشگری، و ساختمان سازی سخن گفت.

این عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و گرجستان در ادامه به مسائل مرزی پیش آمده در گرجستان و بسته شدن مرزهای این کشور به دلیل شیوع کرونا اشاره نمود و گفت: کامیون داران از تبعیضی که مقامات گرجی بین کامیون داران روسی، ترکی، آذری و ایتالیایی با کامیون داران ایرانی قائل هستند، انتقاد دارند. این کامیون ها برخلاف ایرانی ها امکان تردد در فضای کرونا را دارند اما به دلایل نامشخص این امکان را به کامیون داران ایرانی نمی دهند.

سادینا آبائی، نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران نیز از آمادگی اعضای این کمیسیون برای مشارکت در پروژه های عمرانی و راه اندازی پارک علم و فناوری در این کشور با حمایت های دولت اطلاع داد.

در ادامه، اکبر قاسمی، سفیر جدید ایران در تفلیس با توجه به مسائل و پیشنهادهایی که از سوی حضار مطرح شد و ضمن تشریح برنامه های خود، گفت: اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و گرجستان ازجمله مراکزی هستند که برای پیشبرد اهداف کشور باید با آنها همراهی لازم صورت پذیرد، احتیاجهای آنها را تأمین و مسائل آنها را برای گسترش مراودات دو کشور رفع کرد.

او تأکید کرد: باید کار با گرجستان را از مسیری احیا کنیم که کمترین هزینه را داشته باشد و بهره گیری از ظرفیت های استان های هم جوار و با دسترسی های بهتر که ازنظر مسافت نزدیک ترین مناطق ایران به گرجستان هستند مفید و مقرون به صرفه برای دو کشور هستند.

قاسمی با توجه به سیاست های گرجستان در مقابله با کرونا و بستن فضای مالی خود در این دوران، ادامه داد: اتخاذ چنین رویکردی در خدمت منافع متقابل دو کشور نبوده و ازنظر مالی به ضرر اقتصاد گرجستان بوده و موجب افزایش قیمت های تمام شده تولیدات این کشور شده است، ضمن اینکه ایران به راحتی می تواند، بازارهای جایگزین را در منطقه شکل دهد.

او ابزار امیدواری کرد: فصل جدیدی از مناسبات و مراودات در چارچوب احترام و منافع متقابل، شکل گیرد و با تدابیر و برنامه های جدید، سطح مناسبات به صندلی واقعی ارتقا پیدا کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1287

به "تقویت تجارت ایران و گرجستان با اتکا به ظرفیت استان های هم مرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت تجارت ایران و گرجستان با اتکا به ظرفیت استان های هم مرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید