ثبت ملی کلاته خیج شاهرود به برندسازی دستبافت های سنتی آن می انجامد

به گزارش تیم علمی، ایرنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، ثبت ملی کلاته خیج شاهرود به برندسازی دستبافت های سنتی آن می انجامد.

ثبت ملی کلاته خیج شاهرود به برندسازی دستبافت های سنتی آن می انجامد

ویدا توحدی، مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: پرونده ثبت ملی این شهر 2 سال پیش به معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ارسال شد و هم اکنون مشاهده می گردد که بخشی از مسائل رفع شده است.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مشارکت مسئولان محلی نقش مؤثری در ثبت ملی شهر کلاته خیج شاهرود به عنوان شهر ملی دست بافته های سنتی و نساجی سنتی دارد.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: از ابتدای آذر و در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی، پرونده شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مورد آنالیز قرار خواهد گرفت و نتایج پس از آن اعلام می گردد.

وی فراورینمایندگان دست بافته های سنتی در شهر کلاته خیج شاهرود را افرادی بسیار سختکوش و با گذشته پربار در حوزه صنایع دستی دانست و ادامه داد: بیش از 900 نفر از بانوان این شهر به بافته های سنتی می پردازند و این کوشش باعث خرسندی است.

توحدی با بیان اینکه تمام هنرمندان این خطه برای ثبت ملی این شهر کوشش می نمایند، تأکید کرد: توجه و حمایت مسئولان از جمله شهرداری، فرمانداری، امام آدینه، میراث فرهنگی، برای شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی پرونده شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: ثبت ملی کلاته خیج باعث هویت بخشی به این منطقه می گردد و در معرفی این شهر مؤثر است.

توسعه گردشگری با ثبت ملی کلاته خیج

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: صنایع دستی و بافت تاریخی کلاته خیج ارزشمند است و به همین علت موضوع ثبت ملی این شهر در دستور کار جدی این اداره کل قرار گرفته است.

حمیدرضا دوست محمدی با تأکید بر تقویت اقتصاد محلی افزود: ثبت ملی شهر کلاته خیج زمینه ساز رشد گردشگری و مالی این منطقه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: حفظ هنرهای سنتی علاوه بر هویت فرهنگی، زمینه ساز تبدیل شهرها و روستاها به برند ملی و جهانی شده و توسعه پایدار شهری و روستایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: کلاته خیج شهری که سابقه تاریخی در دست بافته های سنتی دارد باید از مزایای شهرهای ملی صنایع دستی استفاده کند و بر این اساس نواقص را رفع کردیم و در پی این هستیم این هنر را از فراوری مواد اولیه تا فراوری دست بافته ها به صورت بومی حفظ نموده و ترویج دهیم.

دوست محمدی با تأکید بر اینکه آموزش فراوری دست بافته های سنتی به نسل جوان کلاته خیج از اهداف است، گفت: با ثبت ملی به سمت برند ملی پیش می رویم و زمینه ساز رشد گردشگری و مالی این منطقه خواهیم بود.

منبع: همگردی
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1945

به "ثبت ملی کلاته خیج شاهرود به برندسازی دستبافت های سنتی آن می انجامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی کلاته خیج شاهرود به برندسازی دستبافت های سنتی آن می انجامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید