حذف یارانه ها جدی شد؟

به گزارش تیم علمی، به گزارش خبرنگاران، پنجمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه کارگروه برنامه ریزی و بودجه هدفمندسازی ستاد بودجه 1401، تشکیل شد.

حذف یارانه ها جدی شد؟

در این نشست امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونین و مدیران کل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه ها حضور داشتند.

حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور در این نشست، با اشاره و مرور موضوعات مختلف و نگرش در نظام پرداخت یارانه ها و ذی نفعان آن در سطح خانوار و بازمدیریت یارانه های پنهان و اولویت بندی حذف تمام یا قسمتی از یارانه پنهان، اسم کرد: در این بازنگری به ویژه در حوزه پرداخت یارانه های پنهان نه تنها باید طوری عمل گردد که حداقل هزینه ها به بخش های مختلف فراوری کالا و خدمات تحمیل گردد و از آثار و تبعات سوء آن جلوگیری گردد، بلکه باید این تصمیم، منجر به رفاه خانوار ایرانی و بعلاوه افزایش و بهبود رفاه اجتماعی در کشور گردد.

آنالیز پیشنهادهای کارشناسی

وی به آنالیز پیشنهاد کارشناسی زیر مجموعه های کارگروه برنامه و بودجه هدفمندسازی یارانه ها اشاره نمود و اضافه نمود: اصلاح نظام پرداخت یارانه های نقدی به خانوار براساس سقف منابع پیش بینی شده در بودجه سال آینده و بازمدیریت و کاهش تمام یا قسمتی از یارانه های پنهان اعطایی در حوزه انرژی، کالاهای اساسی، نهاده های کشاورزی، دارو تجهیزات پزشکی مورد نظر است که می بایست تمامی این پیشنهادات به بهبود شرایط مردم و جامعه منجر گردد.

حاجتی در خصوص احتمال حذف یارانه ها، ادامه داد: برای بهینه ترین تصمیم به حال مردم و جامعه، نشست های متنوعی با دستگاه های ذی ربط برگزار گردید که پس از جمع بندی کلیه نظرات کارشناسان این حوزه ها، برترین تصمیم برای ارائه و تصویب در لایحه بودجه سال 1401 به ستاد بودجه کشور در قالب بسته پیشنهادی هدفمندی داده می گردد.

وی افزود: برنامه حمایتی پیشنهادی علاوه بر فقرزدایی باید به گونه ای طراحی گردد که فاصله طبقاتی در جامعه به حداقل برسد و شرایط ضریب جینی در جامعه بهبود پیدا کند؛ بنابراین باید به کلیه سطوح افراد در جامعه و برطرف فقر آنها توجه کرد.

توجه به برطرف فقر در جامعه

در این نشست، میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم بر توجه به برطرف فقر در تمامی بخش های جامعه تاکید و اسم کرد: علاوه بر برطرف فقر معیشتی باید به بهبود شرایط سایر بخش ها هم توجه گردد. تا علاوه بر شرایط بد معیشتی افراد جامعه، شرایط سایر بخش های مختلف هم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: جمع آوری نظرات کارشناسی همه دستگاه های مرتبط و تعامل سازنده این سازمان ها و دستگاه ها با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می تواند در تهیه یک بسته پیش نهادی در زمینه یارانه ها یاری شایانی کند. به همین منظور سعی می گردد در اسرع وقت این نظرات جمع بندی گردد و در اختیار دبیرخانه قرار گیرد.

بعلاوه در این نشست مقرر شد در راستای اجرایی شدن آیین نامه تبصره ماده 14 و اثرگذاری بیشتر در تصمیم سازی ها در حوزه هدفمندی یارانه ها، ارایه برنامه های حمایتی و یارانه ای کیفی و بعلاوه پاسخگویی سریع به مردم، دسترسی برخط به پایگاه رفاه ایرانیان، برای سازمان هدفمندسازی یارانه ها فراهم گردد.

منبع: سازمان هدفمندسازی

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1854

به "حذف یارانه ها جدی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف یارانه ها جدی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید