حقایقی جالب در مورد خرما، یکی از ارزشمندترین محصولات صادراتی ایران

به گزارش تیم علمی، خاورمیانه منطقه رمزآلودیست که همواره شاهد جنگ های مختلف بر سر منابع منحصر بفرد خود بین قدرت های جهانی بوده است.

حقایقی جالب در مورد خرما، یکی از ارزشمندترین محصولات صادراتی ایران

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام پتروکهکشان، یکی از مهمترین جاذبه های این منطقه، تنوع میوه های ویژه ایست که بر پایه شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه خاورمیانه با کیفیت بالا عرضه می گردد.

خرما یکی از این گونه های بسیار مغزی و خوشمزه محسوب می گردد که از زمان های باستان در رژیم غذایی انسان جایگاه ویژه ای داشته است. بر اساس مستندات بجا مانده روی کتیبه های باستانی، کشت اولین درخت خرما به حدود 5000 سال گذشته باز می گردد.

این گیاه تک لپه ای و گرمسیری از تیره نخل است که هسته ای سخت، پوست نازک و طعمی شیرین دارد و بصورت خوشه ای آویزان می گردد. خرما با نام علمی Phoenix dactylifera در منطقه خاورمیانه تولید می گردد و مصر با بیش از 1300 تن خرما در سال رکورد دار تولید این محصول در دنیا است.

کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و الجزیره به ترتیب از جمله تولیدکنندگان خرما در دنیا محسوب می گردد.

از نکات جالب توجه در تولید خرما بعنوان معدود گیاهان مقاوم در شرایط کویری میزان آب مصرفی آن می باشد. تولید هر کیلوگرم خرما به 2 مترمکعب آب نیاز دارد که بطور متوسط نسبت به سایر گیاهان خشک میزان قابل توجهی است.

از راهکارهای علمی برای حفظ رطوبت کافی این گیاه، حفر گودال هایی در اطراف درخت است تا ریشه از آب کافی بهره مند گردد.

زمان برداشت محصول خرما بنا به شرایط اقلیمی در کشورهای مختلف متفاوت است. اما در بسکمک مناطق از ماه تیر آغاز و تا اوایل پاییز ادامه دارد. محصول خرما در انواع مختلف با رنگ زرد و قهوه ای و میزان تر، خشک و نیمه خشک بودن تولید و در سراسر دنیا عرضه می گردد.

متداول ترین نوع خرما در بازارهای دنیای شامل خرمای مضافتی، ربی، پیارم، لولو یا آلویی، کلوته، کبکاب، شاهانی، زاهدی و سایر است که به دلیل سرشار بودن از پلی فنول، با آنتی اکسیدان خود، بدن را در مقابل التهاب محافظت می کند.

در بسکمک از فرهنگ ها خرما جایگزین بسیار مناسبی برای سایر شیرین کننده ها محسوب می گردد. دارا بودن مواد مغذی نظیر ویتامین ب6، آهن و فیبر باعث می گردد روزانه خوردن یک چهارم خرما، 12 درصد از نیاز فیبر بدن انسان را تامین نماید.

پتاسیم موجود در خرما برای سلامت قلب ضروری است و به ساخت عضلات و پروتئین در بدن کمک می کند. از سایر ترکیبات موجود در خرما به 25% ساکاروز، 50% گلوکز، آلبومین، پکتین و آب می توان اشاره کرد که با داشتن ویتامین های گروه آ، ب، سی، ای و مواد معدنی و کربوهیدرات که بیشترین میزان کالری را در خرما به خود اختصاص داده این محصول در وعده های غذایی جایگزین مناسب شیرین کننده ها محسوب می گردد.

برند اینفینیتی ناتز ضمن تلاش برای افزایش آگاهی عمومی با فرآهم آوردن اطلاعات جامع و دقیق علمی سال های زیادی در امر صادرات خرما و سایر انواع میوه ها تجربه کسب کرده است. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده سایر ویدئوهای علمی در این حوزه به سایت Infinity Nuts مراجعه فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1267

به "حقایقی جالب در مورد خرما، یکی از ارزشمندترین محصولات صادراتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب در مورد خرما، یکی از ارزشمندترین محصولات صادراتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید