نایروبی کجاست : طبیعتی بکر با سوغاتی های خاص و مرموز

به گزارش تیم علمی، نایروبی مرکز کشور کنیا است. به علت طبیعت بکر و خارق العاده، چند سالی است که نام این مرکز آفریقایی در بین تورهای جهانگردی فراوان به گوش می رسد. پارک های ملی و تماشای گونه های نایاب جانوری، آشنایی با فرهنگ خاص بومیان آن ناحیه و خرید سوغاتی های خاص و مرموز، مهم ترین دلایل تمایل افراد به تورهای نایروبی است. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که ماجراجویی در قاره آفریقا را به نشستن بر ساحل کشورهای اروپایی تریجح می دهند، شاید بد نباشد در سطرهای کوتاه پیش رو با ما همراه باشید؛ زیرا به جاهای دیدنی نایروبی پرداخته ایم و حس و حال سفر به آن را تشریح نموده ایم.

نایروبی کجاست : طبیعتی بکر با سوغاتی های خاص و مرموز

مقدمه؛ نایروبی کجاست؟

نایروبی در جنوب کشور کنیا قرار گرفته و کنیا خود در کرانه شرقی قاره آفریقا واقع شده است. این شهر در ابتدا کمپی برای کارگران راه آهن بوده و سپس به پایگاه نیروهای انگلیسی در شرق آفریقا بدل شده است.

نکته جالب درباره این شهر انگلیسی صحبت کردن اکثریت قریب به اتفاق جمعیت آن است. به بیان دقیق، در بین تمامی سه و نیم میلیون نفر جمعیت مرکز کنیا، سخت می توان کسی را پیدا کرد که در حد برطرف احتیاج انگلیسی نداند. همین امر باعث شده تا گردش گرانی که قصد دارند طعم سواحل آفریقایی و دیدار با حیوانات در خطر انقراض را بچشند، روی نایروبی نظر مثبت ویژه ای داشته باشند. چه بهتر از اینکه در آفریقا به جایی برویم که همه انگلیسی صحبت نمایند؟

اگر دوست دارید پیش از سفر به نایروبی دیدی وسیع و مناسب نسبت به این شهر به دست آورید، کتاب یا فیلم Out of Africa را مطالعه کنید.

در این آثار، زندگی کارن بلیکس بین سال های 1917 الی 1931 میلادی روایت می گردد و زبان شاعرانه و توصیفات دقیق کار باعث شده تا به معروفیت جهانی مرکز کنیا افزوده گردد. تنها نکته ای که ذکر آن پیش از سفر لازم است، تفاوت ماهیت سفر به آفریقا و سایر مقاصد معمولی است. به بیان دقیق، شما باید با احتیاط بیشتری سفر کنید و پیش از ورود به هر شهر یا جاذبه درباره ایمنی و امنیت آن به مطالعه بپردازید.

با این مقدمه کوتاه، زمان معرفی جاذبه های نایروبی به شکل زیر فرا می رسد.

پارک ملی نایروبی (Nairobi National Park)

کافی است هفت کیلومتر از مرکز شهر نایروبی دور شوید و خود را در طبیعت بکر یکی از مهم ترین پارک های حیات وحش آفریقا بیابید. در این پارک بیش از پنجاه گونه خاص نگه داری می گردد که به احتمال زیاد محبوب ترین آن ها برای شما شیر، گوره خر، بوفالو، غزال، یوزپلنگ و صد البته، پرندگان رنگارنگ، کمیاب و دلفریب آفریقایی هستند.

معمولا در پارک ملی نایروبی تورهای مجذوب کنندهی برقرار است که شامل اقامت در چادر، شب نشینی دور آتش، زدن ردپای حیوانات، نزدیک شدن به آن ها و در نهایت، تماشای شکار و چرخه بقا است.

به هر حال، اگر با طبیعت و حیات وحش ارتباط خوبی دارید، جاده لانگاتا (Langata Road) نایروبی را به خاطر بسپارید و در تماشای غروب آفتاب، یاد ما را نیز زنده نگه دارید.

محلی برای دوستی با فیل ها (David Sheldrick Wildlife Trust)

فیل ها موجودات دوست داشتنی و جالبی هستند که علی رغم جثه بزرگ، قلبی گرم و انسان دوست دارند؛ اگرچه که متاسفانه همین امر در بسکمک موارد باعث شده تا حیات آن ها با خطرات جدی روبرو گردد.

بگذریم، در مرکز کنیا و نزدیکی پارک ملی نایروبی، مرکزی وجود دارد که به تیمار فیل های آسیب دیده می پردازد و آن ها را برای بازگشت به طبیعت و حیات وحش آماده می سازد.

اگر در زمره افراد حیوان دوست هستید و به قول فرنگی ها Animal lover نامیده می شوید، بازدید از David Sheldrick Wildlife Trust یک باید است. شما این شانس را خواهید داشت که به بچه فیل ها شیر دهید و شادی را در چشمانشان تماشا کنید.

اگر علاقه مند بودید، نام جاده Mbagathi Road را در دفترچه خود یادداشت کنید و مرکز کنیا را بدون بازدید از مرکز مذکور ترک نکنید.

محلی برای دوستی با زرافه ها (Giraffe Centre)

مشابه مرکز قبل که مختص فیل ها است، در همان حوالی مجموعه ای قرار گرفته است که امکان نزدیکی به زرافه ها را مهیا می نماید. هدف اصلی مرکز فوق در وهله اول محافظت از این گونه در حال انقراض بوده و در گام دوم معطوف به ایجاد آشنایی بچه ها و زرافه ها است.

به همین خاطر، اگر با خانواده سفر نموده باشید، تجربه چهره به چهره شدن با یک زرافه چیزی نیست که به این سادگی ها از فکر فرزند شما پاک گردد. پس اگر این همه راه تا نایروبی رفتید، حیف است که این خاطره را از خود و همراهانتان دریغ کنید. ضمناً، این مرکز در همان جاده پارک ملی یعنی Langata Road قرار گرفته است.

موزه ای برای سفر به تاریخ (Karen Blixen Museum)

در بالای بلندی های ان گانگ (Ngong Hills) منزل خالق کتاب Out of Africa یعنی کارن بلیکس قرار گرفته است که امروزه تبدیل به موزه ای بی بدیل و دوست داشتنی شده است.

همانطور که می دانید او علاوه بر نگارش و قلم فرسایی، یک مزرعه کاشت قهوه را اداره می نموده و به همین خاطر، حضور در منزل او و تماشای مراتع سرسبز پایین دست از پنجره ها، شما را به جهانی باستانی و دوست داشتنی مردی لطیف می برد که رویا را زندگی می نموده است.

چه چیزی بهتر از این که صاحب مزرعه خود باشید، محصول خود را بکارید، تجارت شخصی داشته باشید و در عین حال، ساعات اضافه خود را خرج پیاده سازی افکار روی کاغذ کنید. به هر حال، کمتر کسی در سفر به نایروبی موزه کارن بلیکس را از برنامه خارج می نماید. توصیه ما این است که شما نیز این کار را نکنید.

موزه ملی نایروبی (Nairobi National Museum)

موزه ملی نایروبی جایی است که شما می توانید برای لحظه ا از تمام چالش های زندگی رها شوید و به روزهای ابتدایی هستی سفر کنید.

انواع فسیل ها و اشیا باقیمانده از روزهای ابتدایی تاریخ در این موزه نگهداری می گردد و به خصوص برای آن هایی که به تکامل و چرخه رسیدن هستی به این روزگار علاقه دارند، یک فستیوال مجذوب کننده و خارق العاده است.

به جز این، آثاری مختلف از هنرمندان به نام و گمنام سراسر جهان به عنوان تزئین در فضای موزه کار شده است که لذت حضور و تماشا را دوچندان می نماید.

موزه ای زنده از فرهنگ آفریقایی (Bomas of Kenya)

پایکوبی، موزیک، نمایش، اجرا و هر آنچه که فکرش را بکنید در موزه بومس نایروبی به شکل زنده اجرا می گردد. تقریبا هر بعد از ظهر گروهی به این موزه می آید و اجرای منحصر به فرد خود را نمایش می دهد.

پس اگر بخواهید به جز طبیعت، حیوانات و روزهای ابتدایی تاریخ، فرهنگ بومیانی که سالیان متمادی در این خاک زندگی نموده اند را بشناسید، باید خود را به جاده Forest Edge Road رسانده و از آنجا سراغ موزه را بگیرید.

جایی برای خرید سوغاتی (Kazuri Beads Factory Tour)

به احتمال زیاد بعد از اینکه دوستان، آشنایان و خانواده متوجه حضور شما در آفریقا شوند، همه توقع دارند اگر شده به مقدار یک دانه تسبیح، سوغات و یادگاری دریافت نمایند. اگر این چنین نیز نباشد، خود شما بدتان نمی آید یک یا چند یادگاری کوچک با خود به خانه پدری بیاورید و در سالیان آخر عمر با نگاه به آن ها یاد ماجراجویی های جوانی را زنده کنید.

اگر چنین است، زمانی که به موزه کارن که پیش از این نیز معرفی گردید رفتید، سراغ بازار Kazuri Beads Factory Tour را بگیرید. این دو تماشای در کنار هم قرار دارند و حضور آنها می تواند یک روز کامل از سفر را پر کند. ضمناً، به خاطر داشته باشید که خرید شما حالت خیریه دارد و به بانوان آفریقایی که عمدتا سازنده همین سوغاتی ها هستند کمک می رساند.

مرکزی برای کنفرانس های بین المللی (Kenyatta International Conference Centre)

شاید باور نکنید اما آفریفا، کنیا و نایروبی نیز مراکز مدرن و ساختمان های سر به فلک کشیده ای دارد که نظیر آن شاید در اروپا و آسیا نیز کمتر به چشم بخورد. یکی از این مراکز همین سازه ای است که در این پاراگراف معرفی می گردد و نامش از اولین رئیس جمهور کنیا، یعنی جومو کنیاتا (Jomo Kenyatta) گرفته شده است.

این ساختمان با بیست و هشت طبقه، در دسته سازه های بزرگ طبقه بندی می گردد اما باید بدانید که دلیل معروفیتش، نه ارتفاع، که تلفیق معماری بومی آفریقایی با اصول معماری مدرن است. احتیاجی به تاکید نیست که تماشای نایروبی با دید پارانوما جاذبه ای است که پای هر گردشگری را به مرکز کنیاتا می کشاند.

موزه قطار (Railway Museum)

همانطور که برای ما ایرانی ها دستیابی به خط راه آهن و ریل قطار مساله مهم و قابل توجهی بود، این امر برای مردم کنیا نیز فوق العاده حیثیتی، میمون و مبارک است.

به بیان دیگر، این خطوط راه آهن بودند که آفریقا را به هم متصل ساختند و به دروازه روزهای مدرن راهنمایی کردند. پس طبیعی است که دولت مردان و مسئولین آفریقایی توجهی ویژه به تاریخ صنعتی شدن داشته باشند و امکان بازدید و به چشم تماشا فرایند قطارهای اولیه تا امروز را در موزه ای خاص فراهم سازند.

اگر به صنعت ریلی علاقه مند هستید، حتما و حتما و حتما از این موزه تماشا کنید زیرا شاید نمونه دیگری در جهان به عظمت و ویژگی این مورد وجود نداشته باشد.

در این موزه با یک کالسکه روبرو می شوید که قصه جالبی دارد. پیش احتیاج قصه این است که بدانید زمانی که یک شیر یا هر حیوان وحشی دیگری آغاز به شکار آدم کند و یک بار طعم انسان را بچشد، نمی تواند از او دست بکشد و این کار را ادامه می دهد.

به همین خاطر حتی همین امروز نیز این حیوانات را از بین می برند. در آن روزگار یک شیر که سابقه شکار آدم داشته پیدا می گردد و کاپیتان Charles Ryall در یک کالسکه برای شکار او کمین می نماید. اما شکارچی دلیر گرفتار خواب شده و طعمه شیر آدمخوار می گردد. در این موزه انبوهی از تماشای ها با قصه هایی به همین مجذوب کنندهیت وجود دارد. آن ها را نادیده نگیرید.

جمع بندی و کلام آخر

امیدواریم توقع نداشته باشید که نوشته ای اینچنین کوتاه بتواند تمامی جاهای تماشای نایروبی را پوشش داده و جزئیات کل سفر را تبیین سازد. به طور مشابه امیدواریم که سطرهای ناقص بالا تصویری کلی از حال و هوای آفریقا در اختیار شما قرار دهد تا با دیدی باز مقصد سفر خارجی آینده خود را انتخاب کنید. مانند همواره به خاطر داشته باشید که نظرات ارزشمند شما ما را در ارائه مطالب روان و کاربردی تر کمک می رساند، پس درنگ ننموده و با ما ارتباط بگیرید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2165

به "نایروبی کجاست : طبیعتی بکر با سوغاتی های خاص و مرموز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نایروبی کجاست : طبیعتی بکر با سوغاتی های خاص و مرموز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید