خبرنگاران پیشگامی یزد در بازچرخانی و استفاده از آب های نامتعارف

به گزارش تیم علمی، یزد- خبرنگاران- در هشتاد و یکمین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد که به صورت مجازی(اسکایپ) برگزار گشت اعلام شد: استان یزد در بازچرخانی و استفاده از آب های نامتعارف، پیشگام است.

خبرنگاران پیشگامی یزد در بازچرخانی و استفاده از آب های نامتعارف

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد دکتر حسین ملکی نژاد، دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد در این نشست به مرور مباحث مطرح شده در جلسات پیشین این کانون در خصوص بازچرخانی آب و استفاده از آب های نامتعارف پرداخت و گفت: طی 12 جلسه داده ها و نظرات موجود در زمینه بازچرخانی آب مورد بررسی قرار گرفت که چکیده آن در قالب بیانیه ای در کانون تفکر آب جهت تدوین نهایی به بحث گذاشته می شود.

وی 2 موضوع انتقال آب از منطقه ای به منطقه دیگر و جابجایی آب در فرآیند شیرین سازی آب شور دریا برای مصرف را اصلی ترین مباحث گنجانده شده در بیانیه دانست و افزود: استان یزد جزء استان های پیشرو در مبحث بازچرخانی آب بوده و به عنوان استان مقصد در فرایند انتقال آب مورد توجه واقع شده است که می بایست ملاحظات اکولوژیکی و فرهنگی منطقه نیز در این فرآیند لحاظ شود.

پتانسیل توسعه صنعت، به ویژه صنایع کم آبخواه، بقای انکار ناپذیر بخش کشاورزی، نگرانی از صنایع آلوده کننده و پرآبخواه، جداسازی آب خاکستری و احداث تصفیه خانه های محلی، از دیگر مباحثی بود که دکتر ملکی نژاد ذیل موارد مطرح شده به آنها پرداخت.

ملکی نژاد با استناد به گزارش های کارشناسان شرکت آب منطقه ای و اداره کل حفاظت محیط زیست استان، پیشرو بودن استان یزد در حوزه تصفیه و استفاده مجدد از آب را امیدوار کننده دانست و بر جدیت هرچه بیشتر این امر تاکید کرد.

وی افزود: حدود 60 الی 70 درصد فاضلاب خانگی، آب خاکستری با قابلیت تفکیک بهتر است که تا حد قابل توجهی نیاز آب فضای سبز را تامین می کند.

دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد تبلیغات را گامی موثر در اجرایی شدن بیانیه های کانون های تفکر بیان نمود و لزوم همکاری مسئولان ارشد استانی و دستگاه های اجرایی را در جهت تاثیرگذاری بیانیه ها را یادآور شد.

در ادامه این نشست بخش نخست بیانیه کانون تفکر آب مورد بحث قرار گرفت و نظرات اعضا در خصوص تکمیل و تصحیح محتوایی و نگارش تخصصی بیانیه اعمال شد.

دکتر کاظم کمالی علی آبادی، دانشیار دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد پرداختن به مباحث فنی در تدوین بیانیه را مقدم بر مباحث نگارشی دانست و پیگیری اجرایی شدن مفاد بیانیه ها را مانع هدر رفت تلاش اعضای کانون عنوان کرد.

دکتر احمد فتاحی عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اردکان با تاکید بر ضرورت ویرایش علمی بیانیه، افزود: ارائه راه حل عملی نمودن پیشنهادها در بیانیه، گامی موثر در تعیین کردن ارگان های درگیر بازچرخانی آب و مخاطب قراردادن آنها برای صدور بیانیه هاست.

دکتر محمدحسین معماریان، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد با ارائه پیشنهاد ابلاغ بیانیه های کانون تفکر آب در قالب کلیپ های تصویری در رسانه ها، اثرگذاری آن ها را به مراتب بیشتر توصیف کرد که مخاطبان متعددی از عموم مردم را در برمی گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1494

به "خبرنگاران پیشگامی یزد در بازچرخانی و استفاده از آب های نامتعارف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیشگامی یزد در بازچرخانی و استفاده از آب های نامتعارف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید