15 هزار خدمت بلاعوض به شرکت های دانش بنیان ارائه شد

به گزارش تیم علمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، علی وحدت در جلسه امضای تفاهم نامه چهارجانبه صندوق نوآوری، دانشگاه خوارزمی، پارک علم و فناوری البرز و صندوق پژوهش و فناوری البرز، از همکاری پارک علم و فناوری البرز و صندوق پژوهش و فناوری این استان برای معرفی و ارائه خدمات صندوق نوآوری به شرکت های دانش بنیان و فناور تشکر کرد و گفت: از آذر ماه سال 97 تا به امروز بیش از 15 هزار فقره خدمات بلاعوض در حوزه های مشاوره، توسعه بازار، آموزش مشاوره، مالکیت فکری و… به شرکت های دانش بنیان ارائه نموده ایم.

15 هزار خدمت بلاعوض به شرکت های دانش بنیان ارائه شد

وی با بیان اینکه خدمات صندوق نوآوری به شرکت های دانش بنیان متنوع است، به نوع همکاری این صندوق با دانشگاه خوارزمی اشاره نمود و اضافه کرد: در راستای اجرای مفاد این تفاهم نامه و انجام توافقات مندرج در آن، باید خدمات صندوق نوآوری برای تأمین سرمایه خطرپذیر مورداحتیاج فعالیت ها و طرح های دانش بنیان و فناورانه شرکت های مستقر در مراکز علمی، تحقیقاتی و رشد دانشگاه خوارزمی به شکل حضوری و یا مجازی به شرکت های مستقر در دانشگاه معرفی گردد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به خدمت گرنت تحقیق و توسعه که از سوی این صندوق به شرکت های دانش بنیان ارائه می گردد، گفت: با توجه به اینکه احتیاج تحقیق و توسعه برای شرکت های دانش بنیان از اهمیت بالایی برخوردار است، صندوق نوآوری، گرنت تحقیق و توسعه را در دو حوزه تقاضای فناوری و عرضه فناوری طراحی نموده و مدل همکاری آن نیز به شکل سه جانبه میان صندوق نوآوری، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه است.

وحدت با اشاره به سلسله رویدادهای صندوق نوآوری و شکوفایی برای توانمندسازی شرکت های دانش بنیان و توسعه بازار محصولات این شرکت ها، گفت: ما در صندوق نوآوری طی هفته، رویدادهای مختلفی نظیر شنبه های IP، یکشنبه های صادراتی، دوشنبه های استارت آپی، پیوند، نشست عیار و نشست خبرگی را برگزار می کنیم تا شرکت های دانش بنیان و فناور را برای توسعه بازار محصولاتشان توانمند کنیم و ایده های فناورانه آنها را به مشتریان بالقوه و سرمایه گذاران خطرپذیر برسانیم و خود نیز با ابزارهای مختلف در کنار آنها بوده و در عین حال به تقویت سرمایه گذاری ها در ایده های فناورانه از سوی سرمایه گذاران خطرپذیر و شتابدهنده ها می پردازیم.

پرداخت 12 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان طی سه سال اخیر

در این مراسم، دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، به ساختار این صندوق اشاره نمود و گفت: صندوق نوآوری چهار مأموریت اصلی سرمایه گذاری، توانمندسازی، ضمانت نامه و ارائه تسهیلات را در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان برعهده دارد و در راستای تأمین اقتصادی حوزه نوآوری کشور فعالیت می نماید.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور بالغ بر 6400 شرکت است که این تعداد در سال 92 کمتر از 50 شرکت بود. این شرکت ها از دل دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها بیرون آمده و تشکیل شده اند.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص فعالیت این صندوق اظهار کرد: فعالیت صندوق تا سال 97 بسیار محدود بوده، اما طی سه سال اخیر در بخش تسهیلات و سایر بخش ها از جهش فوق العاده ای برخوردار بوده است.

ناظمی، تسهیلات اعطایی صندوق نوآوری به شرکت های دانش بنیان از آذر سال 97 تا به امروز را بیش از 12 هزار میلیارد تومان اعلام نمود و گفت: این در حالی است که این رقم از ابتدای تشکیل این صندوق تا آذر سال 97، مبلغ 320 میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه با اشاره به خدمت ضمانت نامه صندوق نوآوری به شرکت های دانش بنیان گفت: صندوق نوآوری حوزه ضمانت نامه را به عنوان ابزار توسعه بازار شرکت های دانش بنیان از سال 97 در دستور کار خود قرار داده و تا به امروز 2700 ضمانت نامه را با رقمی حدود 6 هزار میلیارد تومان صادر نموده است.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه یکی از مأموریت های این صندوق، ارتقای جایگاه صندوق های پژوهش و فناوری و یاری به توسعه این صندوق ها بوده است، گفت: در حال حاضر 65 صندوق پژوهش و فناوری در کشور فعالیت می نمایند و تا به امروز حدود 3 هزار میلیارد تومان خط اعتباری به این صندوق ها تخصیص داده ایم تا بتوانند با استفاده از این خط اعتباری به اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان بپردازند.

ناظمی ادامه داد: صندوق نوآوری در بخش سرمایه گذاری نیز حدود 850 میلیارد تومان خط اعتباری به صندوق های پژوهش و فناوری جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه جغرافیایی خود اعطا نموده است.

154 طرح کلان ملی در کمیته صندوق نوآوری آنالیز شد

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی بعلاوه در حوزه طرح های کلان ملی و سایر حوزه ها به منظور توسعه فعالیت ها به صورت عمودی در زنجیره های مختلف کشور از امنیت نرم گرفته تا آب، محیط زیست، سلامت، حمل و نقل و مواد پیشرفته مشارکت نموده است، اعلام کرد: ما از یک دفتر تقویم ملی برخورداریم و کوشش می کنیم تا با مشارکت در اجرای طرح های ملی، تأثیرگذاری خود را داشته باشیم. تا به امروز نیز 154 طرح کلان ملی در کمیته ویژه این موضوع در صندوق نوآوری آنالیز شده که از این تعداد 104 طرح مصوب شده و به مرحله عقد قرارداد جهت حمایت از زنجیره های تعیین رسیده است.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: از سال 97 حوزه سرمایه گذاری در صندوق نوآوری شکل گرفته است. مجموع سرمایه گذاری صندوق نوآوری با سایر صندوق های سرمایه گذاری حدود 3 هزار میلیارد تومان بوده است که توانسته عملکرد خوبی را از خود به جا گذارد.

ناظمی توضیح داد: سعی کردیم در حوزه سرمایه گذاری، صندوق های تخصصی در حوزه های بلاک چین، پلتفرم، فین تک، کشاورزی و زیست فناوری را راه اندازی کنیم تا صاحبان ایده بتوانند به این صندوق ها مراجعه و منابع اقتصادی خود را از این صندوق ها دریافت نمایند.

وی به خدمت تازه صندوق نوآوری با عنوان تأمین اقتصادی جمعی اشاره نمود و اضافه کرد: صندوق طی چند ماه گذشته بر روش تأمین اقتصادی جمعی تمرکز نموده که اگر یک نفر از یک ایده برخوردار باشد آن ایده را در قالب پلتفرم معرفی می کنیم و همه مردم می توانند از 500 هزار تومان به بالا در طرح موردنظر مشارکت نمایند.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در روش تأمین اقتصادی جمعی 100 درصد مبلغ اصل پول مردم از سوی صندوق نوآوری بیمه می گردد و مردم فقط در ریسک طرح مشارکت دارند و سود آن نیز در حدود 60 درصد است که این روش با پخش مسابقه ای با عنوان کارویا که طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هر هفته از شبکه یک سیما پخش می گردد، اجرایی شده که بعد از معرفی طرح ها، مردم می توانند در آن سرمایه گذاری نمایند.

وی توضیح داد: هفته گذشته در قسمت اول و دوم این مسابقه 5 میلیارد تومان جذب سرمایه از سوی مردم داشتیم و در هفته جاری نیز طرح 4 میلیارد تومانی را خواهیم داشت.

ناظمی با اشاره به خدمت تحقیق و توسعه صندوق نوآوری گفت: ما امروز برای توسعه تحقیق و توسعه در شرکت های دانش بنیان بین 300 تا 500 میلیون تومان در قالب خدمت گرنت به ایده هایی که مورداحتیاج بخش صنعت باشد، پرداخت می کنیم. طی یکسال اخیر 425 درخواست برای گرنت دریافت نموده ایم.

وی در خصوص رویداد دوشنبه های استارت آپی نیز گفت: طی یک سال و نیم اخیر 35 رویداد دوشنبه های استارت آپی را در حوزه های مختلف به همراه 390 جلسه B2B بین شرکت ها و دارندگان ایده در حوزه های مختلف برگزار کردیم.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: طی دو سال اخیر نیز در حوزه تبادل فناوری، 27 رویداد برگزار نموده ایم که 177 شرکت صنعتی و سازمان بزرگ و 2600 شرکت دانش بنیان در این رویداد حاضر شدند و احتیاجهای فناورانه خود را مطرح کردند.

ناظمی بعلاوه از پرداخت 4,800 میلیارد تومان برای اجرای تفاهم نامه ها و قراردادهایی که در حاشیه رویدادهای شبکه سازی تبادل فناوری در محل صندوق نوآوری به امضا رسیده است، اطلاع داد.

وی با اشاره به حضور شرکت های دانش بنیان در 31 نمایشگاه داخلی و 19 نمایشگاه خارجی طی امسال با هزینه صندوق نوآوری، گفت: بعلاوه پذیرش هیأت تجاری و فناوری از سایر کشورها و نیز اعزام هیأت به کشورهای مختلف از دیگر برنامه های صندوق نوآوری برای توسعه بازار شرکت های دانش بنیان بوده است. صندوق بعلاوه از ایجاد پایگاه های صادراتی ایران در کشورهای مختلف حمایت نموده تا دانش بنیان ها بتوانند محصولات خود را در این پایگاه ها عرضه نمایند.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به راه اندازی کارخانه نوآوری در البرز، گفت: این کارخانه ها در تهران، یزد و گلستان راه اندازی شده و در استان البرز نیز در حال شکل گیری است.

ناظمی از پرداخت 160 میلیارد تومان برای تأمین اقتصادی این کارخانه ها از سوی صندوق نوآوری اطلاع داد و اضافه کرد: در این کارخانه ها خدمات استقرار، آموزش، مشاوره و تجاری سازی و توسعه بازار به شرکت های دانش بنیان ارائه می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2003

به "15 هزار خدمت بلاعوض به شرکت های دانش بنیان ارائه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 هزار خدمت بلاعوض به شرکت های دانش بنیان ارائه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید