دانشی از بازارهای جهانی محصولات کشاورزی نداریم

به گزارش تیم علمی، تهران (پانا) - نماینده دامغان در مجلس با اشاره به ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه ای ِایران به روسیه، گفت برای کشت برخی کالاها از سموم کشاورزی متفاوتی استفاده می کنیم تا آفات را دفع کنیم و این مسئله مورد قبول برخی کشورها مثل هند یا روسیه نیست.

دانشی از بازارهای جهانی محصولات کشاورزی نداریم

به گزارش ایسنا، علی اکبر علیزاده برمی در خصوص ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه ای از ایران به روسیه گفت: ما در گذشته یک بستر کشاورزی سنتی داشتیم که در کنار آن یا به عبارتی در حاشیه ماجرا صادراتی صورت می گرفت که چندان قابل توجه نبود. در دولت سیزدهم اما جنبه های صادراتی محصولات کشاورزی تقویت شده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: کشاورزان به بازارهای جهانی آشنا نیستند و این ناآگاهی باعث می گردد که مثلا کالاهای ما از سوی روسیه برگشت بخورد. می توان گفت که برای کشت برخی کالاها از سموم کشاورزی متفاوتی استفاده می کنیم تا آفات را دفع کنیم و این مسئله مورد قبول برخی کشورها مثل هند یا روسیه نبود.

نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید هر چه سریع تر کشاورزان و رایزن های این حوزه را به روز کند. کشاورزان قصد سوئی ندارند. می توان گفت شرایط تغییر نموده است. تفاوت سموم نو با سم های قدیمی شبیه تفاوت بنزین یورو چهار با بنزین های قبلی است. نمی توان گفت بنزین نوع قبلی مشکل داشته است بلکه شرایط نوی پیش آمده و استاندارها تغییر نموده است. سازمان حفظ نباتات کشورهای مختلف جهان با هم متفاوت هستند.

نماینده مردم دامغان در مجلس با بیان اینکه جنبه های صادراتی کشور ما در حال تقویت است، گفت: مسئله اصلی تجارت کشاورزی در ایران امروز، فقدان دانش از بازارهای جهانی است. این موضوع ما را با چالش های جدی روبرو می نماید.

علیزاده برمی خطاب به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گفت: مسئولان این وزارت خانه باید نسبت به رعایت حد استاندار فراوری کالای صادراتی حساس باشند و اقداماتی در راستای استانداردتر شدن آن انجام دهند.

چندی پیش خبری مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از جمله فلفل از ایران به روسیه منتشر شد. در این خبر ذکر شده بود که روسیه به علت وجود به جای مانده سموم کشاورزی در محموله های فلفل این ممنوعیت را برقرار نموده است. پذیرفته نشدن فلفل دلمه ای ایران از سمت روسیه در حالی رخ داد که این کشور مشتری حدود 44 درصد فلفل ایران در سال گذشته بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2126

به "دانشی از بازارهای جهانی محصولات کشاورزی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشی از بازارهای جهانی محصولات کشاورزی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید