رکوردزنی دولت رئیسی در افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش تیم علمی، آمار ها در 6 سال اخیر نشان می دهد که سال جاری و در دولت سیزدهم بیشترین مقدار افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی با 57.4 درصد در راستای ارتقای معیشت و قدرت خرید این قشر ثبت شده است.

رکوردزنی دولت رئیسی در افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بر اساس مواد 96 و 111 قانون تأمین اجتماعی پس از تصویب در هیات وزیران در 15 خردادماه سال جاری اعلام شد تا حداقل دریافتی بازنشستگان کمتر از حداقل حقوق مصوب کارگران کمتر نباشد.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار در 19 اسفند 1400 حداقل دریافتی کارگران برای سال 1401 به مبلغ پنج میلیون و 580 هزار تومان در ماه رسید که طبق این مصوبه، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، اندازه دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی، معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل معین شد.

به همین دلیل نباید بازنشستگان کمتر از پنج میلیون و 580 هزار تومان بگیرند ضمن اینکه مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

دولت سیزدهم سال جاری بیشترین حداقل حقوق بازنشستگان را رقم زد و این آمار در 6 سال گذشته بیشترین حد بوده است به گونه ای که در سال 1396 حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با 14.5 درصد، سال 1397 با 19.5 درصد، سال 1398 با 36.5 درصد، سال 1399 با 26 درصد، سال 1400 با 39 درصد و سال 1401 با 57.4 درصد به ثبت رسیده است.

سال جاری دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی کمتر از پنج میلیون و 580 هزار تومان نخواهد بود بر این اساس اگر بازنشسته ای در سال گذشته سه تا چهار میلیون دریافت می کرد، سال جاری 2 میلیون و 269 میلیون تومان به حقوق آنان اضافه می گردد.

بعلاوه دریافتی بازنشسته ای که بین 6 تا هفت میلیون تومان بود سال جاری یک میلیون و 526 هزارتومانی بیشتر دریافت خواهد نمود و بازنشستگان تأمین اجتماعی که حقوق آن ها بین 9 تا 10 میلیون تومان بود افزایش حقوق یک میلیون و 444 هزارتومانی را لمس خواهند کرد.

طبق افزایش 57.4 درصدی، بازنشستگان تأمین اجتماعی که 10 تا 12 میلیون تومان حقوق می گرفتند، بر روی حقوقشان یک میلیون و 599 هزار تومان افزایش را شاهد خواهند بود.

بعلاوه طبق حکم قانون بودجه سال 1401 (مصوب مجلس شورای اسلامی) در مورد صندوق های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد 10 درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای همسان سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش 10 درصدی اعمال می گردد.

این در حالی است که به منظور یاری به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ 650 هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه 10 میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

طبق آخرین آمار سازمان تأمین اجتماعی، میانگین دریافتی 30 درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی از سه میلیون و 700 هزار تومان به حدود 6 میلیون تومان افزایش یافت که سهم قابل توجهی در افزایش حقوق قدرت خرید و معیشت بازنشستگان دارند.

با این افزایش مستمری حداقل بگیران تأمین اجتماعی، عدالت اجتماعی در بین حداقل و حداکثر بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی محقق شد که نشانگر نگاه دولت سیزدهم به کاهش فاصله طبقاتی، عدالت محوری و معیشت اقشار کم عایدی جامعه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2147

به "رکوردزنی دولت رئیسی در افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکوردزنی دولت رئیسی در افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید