سفارت چین به کلوپ ریجکت کردن ایرانی ها پیوسته است؟

به گزارش تیم علمی، ریجکت شدن ویزا اتفاقی است که بیشتر به سفارتخانه های اروپایی و حوزه شنگن نسبت می دهند، اما این بار پای سفارت چین نیز وسط کشیده شده و هدف اعتراض بعضی اتباع ایرانی قرار گرفته است.

سفارت چین به کلوپ ریجکت کردن ایرانی ها پیوسته است؟

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

یکی از آژانس دارها که در بازار چین کار می نماید، به خبرنگاران می گوید: تعداد ریجکتی های سفارت چین به نسبت سایر کشورها مخصوصا اروپایی ها زیاد نیست، اما وقتی فصل نمایشگاه گوانجو می رسد، ریزش ویزای چین هم زیاد می گردد.

این مدیر آژانس که برای مصونیت حرفه ای ترجیح می دهد نامی از آن در این گزارش برده نگردد، روایت دیگری را از علت ریزش ویزای چین نقل می نماید و می گوید: شنیده ام بعضی آژانس های ایرانی دعوت نامه های نامعتبری را تحویل سفارت چین داده اند که آن ها را نسبت به درخواست های اتباع ایرانی حساس نموده است.

مسافران ایرانی برای دریافت ویزای چین حتما باید دعوتنامه داشته باشند که معمولا شرکت هایی در چین با واسطه، آن ها را با قیمت تقریبی 35 یورو صادر می نمایند، بعضی هم هستند که دعوتنامه های تضمینی را با قیمت بالاتری می فروشند. بعضی از آژانس دارهای ایرانی که در بازار چین فعالیت می نمایند، می گویند که سفارت چین تا وقتی چنین دعوتنامه ای روی مدارک مسافر نباشد، ویزا صادر نمی نماید. با این حال سفیر مقیم این کشور در ایران بهار سال جاری در یک نشست خبری گفته بود: از همه متقاضیان ویزای چین خواهش کنم سایت ما را با دقت بخوانند و خودشان برای ویزا اقدام نمایند. دریافت ویزای چین سخت یا گران نیست. اگر خودتان مراجعه کنید احتیاجی به پرداخت کمیسیون به آژانس ها نخواهد بود. روایتی که دقیقا برعکس آن را متقاضیان سفر به چین نقل می نمایند.

نوید مسافر چین بوده که به وسیله یک آژانس ایرانی اقدام نموده بود و با وجود پرداخت بخشی از هزینه هایش، دقیقا پای پرواز با ویزای ریجکت شده اش روبرو شد.

او در تماسی که با خبرنگاران داشت تعریف کرد که دریافت ویزای چین بدون مراجعه به آژانس دقیقا به خاطر دشواری صدور آن بدون دعوتنامه، تقریبا غیرممکن است.

مسافری دیگری از بابل که قرار بود سه شنبه گذشته راهی چین گردد، چند ساعت مانده به پروازش در نزدیکی فرودگاه امام از ریجکت شدن ویزای خود آگاه می گردد، درحالیکه آژانس گردشگری که طرف ارائه خدمات به این مسافر بوده، خود را مصون از این اتفاق می داند، حتی اگر مسافرش را دقیقا پای پرواز از سرنوشت ویزا آگاه نموده باشد.

این مسافر در تماسی با خبرنگاران شرح می دهد که ما برای اینکه به چین برویم باید از یک آژانس در ایران تور بخریم که به وسیله آژانسی در تهران اقدام کردیم. سه نفر بودیم که برای بلیت، هتل و ویزا، 50 درصد از هزینه کل تور را که 10 میلیون و 500 هزار تومان بود به خواست آژانس از قبل پرداخت کردیم. آژانس مدعی بود برای سفر چین حتما باید هزینه بلیت و هتل کامل پرداخت گردد، چون این شرط سفارت چین برای صدور ویزا است. ما برای ویزای چین بیش از 100 دلار و برای دعوتنامه این کشور 35 یورو پرداخت کردیم.

وی ادامه می دهدقرار بود ویزا طبق گفته آژانس یک روز قبل و یا نهایت پای پرواز به ما تحویل داده گردد که تا روز سه شنبه 25 مهرماه، یعنی روز پرواز خبری از قطعیت ویزا نبود تا این که چند ساعت مانده به پرواز، درست وقتی که ما نزدیک فرودگاه امام بودیم، از آژانس پیغامی رسید که ویزاها به مشکل برخورده است. به آژانس تهران مراجعه کردیم تا علت را جویا شویم که گفتند سفارتخانه دل بخواهی ویزاها را صادر می نماید و اسم شما هم در فهرست ریجکتی ها نبوده است، آن ها گفتند که پنج شنبه (27 مهرماه) پاسپورت ها را تحویل می دهند، حالا هم می گویند روی این پاسپورت ها مُهر ریجکت، ثبت نشده است.

او همچنین می گوید: طبق قرارداد مکتوبی که بین ما به عنوان مسافر و آژانس وجود دارد، قرار بود در صورت لغو شدن سفر 10 درصد از مبلغ دریافت شده کسر و مابقی بازگردانده گردد، اما تاکنون خبری از پول باقی مانده ما نشده است.

وی اضافه می نماید: ما برای دریافت ویزای چین در کنار مدارکی چون گذرنامه با اعتبار بیش از هفت ماه، مبلغ پکیج سفر و دو قطعه عکس، گواهی تمکن اقتصادی برای موجودی حداقل 10 میلیون تومان داده بودیم که بعد از کنسلی درخواست عودت آن را کردیم، اما آژانس گفت که گواهی تمکن اقتصادی ما را سفارت گرفته و معمولا برنمی گرداند. برای ما سوال است وقتی ویزا لغو شده چرا مدارک به صاحب اش مرجوع نمی گردد!؟

او سپس می گوید: ده ها تن از مسافران چین که از شهرهای مختلف ایران هستند نسبت به روند صدور ویزا به سفارت چین معترض اند و قرار است این اعتراض به صورت حضوری ابراز گردد.

مدیر آژانسی که این مسافران به وسیله آن برای سفر و ویزای چین اقدام نموده بود، اما تعداد ریجکتی های سفارت چین را معمولی می داند و این مشکل را خیلی حاد نمی داند و در شرحاتی به خبرنگاران می گوید: ویزای چین معمولا 110 دلار به بالا قیمت دارد که علاوه بر آن، 35 یورو بابت دعوت نامه از مسافر دریافت می گردد. معمولا سفارت چین ریجیکتی های کمی دارد، اما در بازه زمانی که مسافرانش زیاد می گردد ریزش هم افزایش پیدا می نماید. هر چند شنیده ام بعضی شرکت های ایرانی دعوت نامه های مشکل داری را به این سفارتخانه تحویل دادند که سفارت چین هم حساس شده است. البته من این موضوع را شنیده ام و از صحت آن اطلاعی ندارم.

وی با بیان این که سفارت چین هیچ وقت علت رد کردن ویزاها را اعلام نمی نماید و معمولا روی گذرنامه ها هم مُهر ریجکت ثبت نمی نماید، اضافه می نماید: در این دوره (از اول سال تا حالا) تعداد ریجکتی های سفارت چین خیلی زیاد نبوده، ولی متأسفانه سفارتخانه ها خود را مجاب نمی دانند که به آژانس ها درباره علت ریجکت کردن ویزاها شرح دهند، برای همین ما اغلب مسافران را به خود سفارتخانه ارجاع می دهیم تا شاید جواب منطقی تری دریافت نمایند.

این آژانس دار همچنین درباره وضعیت این مسافران بازمانده از سفرشان نیز شرح می دهد: به خاطر تأخیری که در زمانبدی تحویل مدارک به سفارت رخ داد، اعلام نتیجه تا روز پرواز به تأخیر افتاده بود. آژانس هم از این وضعیت اطلاعی نداشت برای همین مسافران دیر و در زمانی که به فرودگاه رسیده بودند از ماجرا آگاه شدند.

وی درباره علت پرداخت نکردن مابقی هزینه ها به مسافرانی که روادیدشان لغو شده نیز می گوید: ما باید هزینه ها را حساب کنیم. این روال کار آژانس ها است. البته درباره بلیت هواپیما چون چارتری بوده و کامل پرداخت شده باید محاسباتی نیز انجام گردد. در هر حال ما پیگیر وضعیت مسافران مان که درخواست شان لغو شده هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 378

به "سفارت چین به کلوپ ریجکت کردن ایرانی ها پیوسته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفارت چین به کلوپ ریجکت کردن ایرانی ها پیوسته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید