ظریف در فنلاند؛ کشور هزار دریاچه و رئیس کنونی شورای اروپا

به گزارش تیم علمی، فنلاند که در حال حاضر ریاست دوره ای شورای اروپا را بر عهده دارد از جمله کشورهایی است که اخیرا آمادگی خود را برای پیوستن به اینستکس اعلام نموده است.

ظریف در فنلاند؛ کشور هزار دریاچه و رئیس کنونی شورای اروپا

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرنگاران به فنلاند، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفری به سه کشور اروپایی و در اولین مقصد این سفر در ساعات سرانجامی یکشنبه 27 مرداد به وقت محلی وارد هلسینکی شد و آنگونه که پیش از این فنلاندی ها اعلام نموده بودند قرار است در این سفر با رئیس جمهور، وزیر همکاری توسعه و تجارت خارجی و وزیر خارجه دیدار و گفت وگو کند.

ظریف که دهم مرداد ماه از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم ها نهاده شد، در هفته ای که گذشت به قطر و کویت نیز سفر نموده بود و قرار است پس از فنلاند، به سوئد و از آنجا به نروژ برود. ظریف در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران گفت که با توجه به شرایط منطقه، به چند کشور آسیایی نیز سفر خواهد نمود.

ظریف در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران در تشریح دلایل این سفر گفت: ارتباطات ما با اتحادیه اروپا ارتباطات مهمی است مخصوصا اینکه اتحادیه اروپا تعهداتی در چارچوب برجام داده است و باید این تعهدات را اجرا کند. لازم است در این زمینه ها با کشورهای اروپایی صحبت شود. همینطور در بحث مسائل منطقه ای، فنلاند، سوئد و نروژ در موضوعات منطقه ای ما فعال هستند، سوئد مسؤولیت اولین اجلاس یمن را به عهده داشت، نروژبه دنبال برگزاری اجلاسی درباره افغانستان است و ضرورت دارد در زمینه های منطقه ای با این کشورها گفت وگو شود.

ظریف اضافه کرد: فنلاند از گذشته طرحی برای گفتگو در خلیج فارس داشت که تقریبا مشابه طرحی است که ما مطرح کردیم. چند سال پیش من هلسینکی آمدم و اینجا طرح مجمع گفتگوهای منطقه ای در خلیج فارس را مطرح کردم و فنلاندی ها همواره به این موضوعات علاقه داشتند.

وی با بیان اینکه امروز شرایط منطقه ویژه است و لازم است در این زمینه ها مشورت های گسترده ای صورت بگیرد، گفت: امروز (یکشنبه) در کویت بودیم و فنلاند، سوئد و نروژ در این مرحله است و در مرحله بعدی سفر آسیایی است که با چندین کشور در آسیا گفت وگوها را ادامه می دهیم.

وزیر خارجه ادامه داد: با توجه به وضعیت ویژه ای که الان وجود دارد لازم است در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد این هماهنگی ها انجام شود.

به گزارش فارس، وزارت خارجه فنلاند روز پنجشنبه 24 مرداد در بیانیه ای اعلام نمود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تاریخ 19 آگوست (28 مردادماه) برای دیدار با سائولی نینیستو رئیس جمهور و ویل اسکیناری وزیر همکاری توسعه و تجارت خارجی و همچنین پکا هاویستو وزیر امور خارجه، به فنلاند سفر می نماید.

وزیر خارجه فنلاند درباره دیدار با رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گفته بود: من مشتاق گفت وگو با وزیر خارجه ایران هستم. تنش ها در خلیج فارس بر تمامی دنیا تأثیرگذار است. اهمیت حفظ گفت وگو در این اوضاع و شرایط لازم است.

پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند پنجشنبه 24 مرداد در گفت وگو با یورونیوز درباره سفر ظریف به هلسینکی با تاکید بر اینکه برجام اهمیت بسیاری دارد و باید حفظ شود گفت که این اتحادیه در سیاست اعمال تحریم ها علیه ایران از آمریکا پیروی نمی نماید.

پیش از این سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اعلام سفر ظریف به سه کشور اروپایی این سفرها را در چارچوب سفرهای دوجانبه بین ایران و این سه کشور برشمرده بود. (اینجا بخوانید)

فنلاند در حال حاضر ریاست شورای اروپا را بر عهده دارد. این کشور دهم تیر ماه 1398 (اول جولای 2019) ریاست دوره ای شورای اروپا را برعهده گرفت و تا سرانجام امسال میلادی عهده دار این سمت است و بعد این سمت را به کرواسی واگذار می نماید.

آمادگی فنلاند برای پیوستن به اینستکس

فنلاند هر چند از کشورهای شریک در راه اندازی اینستکس ابزار پشتیبان مبادلات تجاری نیست، آدینه هفتم تیر ماه و پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا و مدیران کل سیاسی ایران و 1+4، بیانیه ای از سوی هفت کشور اروپایی اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوونی، اسپانیا و سوئد منتشر و این کشورها ضمن حمایت از برجام، آمادگی خود را برای پیوستن به اینستکس اعلام نمودند. در این بیانیه آمده بود: با آگاهی از اینکه اجرای بخش های اقتصادی این توافق با مشکلاتی روبرو شده است، ما با فرانسه، آلمان و انگلیس و دیگر سازمان ها و کمیسیون اروپایی برای ایجاد کانالی که تبادلات اقتصادی با ایران را تسهیل کند، همکاری خواهیم کرد. (بیشتر بخوانید)

دولت فنلاند همچنین دوشنبه 17 تیر ماه اعلام نمود که در نظر دارد به اینستکس ملحق شود و سخنگوی دولت فنلاند نیز در بیانیه ای اعلام نمود: فنلاند از اینستکس حمایت می نماید و در حال ارزیابی شرایط لازم برای پیوستن به آن است. پس از آن پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند دوشنبه 24 تیر ماه امسال گفت این کشور از تسهیل تجارت با ایران به وسیله ساز و کار موسوم به اینستکس حمایت می نماید. وی البته بار دیگر گفت ایران باید همچنان به توافق هسته ای پایبند بماند.

وی که در بروکسل و پیش از شروع نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا صحبت می کرد، در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ایران گفت: قطعا مهم است که ایران به تمام قوانین برجام پایبند بماند و قطعا ما از اخباری که در خصوص غنی سازی و میزان آن منتشر شده و موارد دیگر، نگران هستیم.

هاویستو که کشورش ریاست دوره ای شورای اروپا را بر عهده دارد، اضافه کرد: در عین حال، فنلاند از روند اینستکس حمایت می نماید.

پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند 29 تیر ماه و پس از توقیف نفتکش استنا ایمپرو توسط ایران در اظهاراتی نسبت به تنش های پیش آمده در تنگه هرمز ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه فنلاند همچنین در ادامه سخنان خود به حمایت اتحادیه اروپا از سیاست سازنده و صلح آمیز با ایران تأکید و نسبت به خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف کرد.

پس از مطرح شدن ایده تشکیل یک ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز از سوی بریتانیا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه 23 مرداد ماه عنوان نمود که به باور او در نشست غیررسمی وزرای خارجه و دفاع کشورهای اروپایی در فنلاند بار دیگر درباره این ایده (تشکیل یک ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز) بحث خواهد شد. وی در یک کنفرانس خبری بعد از دیدار با رئیس جمهور لیتوانی گفت: فکر می کنم درباره مسئله تشکیل ائتلاف اروپایی بار دیگر در آنجا (فنلاند) بحث خواهد شد، چون رایزنی ها در این مورد هنوز در همه جا اتفاق نیفتاده اند و من معتقدم که ریاست جمهوری فنلاند در این موضوع نقش هماهنگ نماینده خواهند داشت.

شهر هلسینکی سرانجام ماه جاری میلادی (آگوست) میزبان نشست هایی غیررسمی با حضور وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

سفر خرداد 95 ظریف به هلسینکی/سفر وزیر خارجه وقت فنلاند در شهریور 93 به ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دهم خرداد ماه 1395 نیز در رأس یک هیأت اقتصادی 60 نفره و به منظور انجام اولین سفر دوره ایش به قاره اروپا پس از اجرای برجام و در دومین مقصد این سفر بعد از ورشو به هلسینکی پایتخت فنلاند وارد شد و ضمن گفت وگو با مقامات فنلاندی، ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه تهران - هلسینکی را آنالیز کرد.

تیمو سوئینی وزیر سابق امور خارجه فنلاند 5 اردیبهشت 1398 در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با ظریف دیدار کرد. در این ملاقات دو طرف درباره مسائل دوجانبه و منطقه گفتگو کردند.

ارکی تیومیویا وزیر خارجه فنلاند نهم شهریور ماه 1393 و بعد از توافق ژنو در تهران با ظریف دیدار و در نشست خبری مشترک شرکت کرد.

سائولی ننیستو رئیس جمهور فنلاند و کای موکانن وزیر تجارت خارجی این کشور نیز در صدر هیاتی 60 نفره از مسؤولان اقتصادی این کشور آبان ماه 1395 به تهران سفر کرد. سفر رئیس جمهور فنلاند در یکصد سال اخیر بالاترین سطح سفر رسمی دوجانبه از سوی فنلاند به ایران بوده است.

نیم نگاهی به پیشینه روابط ایران و فنلاند

تاریخچه روابط ایران و فنلاند به سال 1304 شمسی بازمی شود که دو کشور برای اولین بار اقدام به برقراری روابط سیاسی کردند.در سال 1310 عهدنامه مودت و یک پروتکل بین دو کشور به امضا رسید و 33 سال بعد یعنی در سال 1343 نمایندگی های سیاسی دو کشور به سفارت ارتقا یافت. پنج سال بعد در 1348 به منظور ایجاد تسهیلات برای مسافرت اتباع دو کشور موافقتنامه لغو ویزا بین دو دولت امضا شد و روابط اقتصادی هم از سال 1351 به تدریج گسترش یافت.در سال 1353 دولت فنلاند تصمیم به افتتاح سفارت مقیم در تهران گرفت و از این سال رفت و آمد هیات های اقتصادی شروع شد. در سال 1354 یک هیات بازرگانی فنلاند به ایران سفر و پروتکل همکاری های اقتصادی بین دو کشور به امضا رسید.

در 12 ژوئن 1975 یادداشت تفاهم همکاری های اقتصادی و فنی بین ایران و فنلاند امضا شد و در سال های 1976 و 1977 جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور برگزار و در سال 1977 نیز موافقتنامه حمل و نقل جاده ای به امضا رسید. تا سال 1987 فنلاند از خریداران نفت ایران بود و حجم این برداشت نفت روزانه به 10 الی 30 هزار بشکه می رسید. در سال 1357 قرارداد احداث 3528 واحد مسکونی در لویزان و تهرانپارس بین وزارت مسکن و شهرسازی ایران و یک شرکت ساختمانی فنلاند به نام فین - ایران به ارزش 150 میلیون دلار به امضا رسید که طرف فنلاندی پروژه فوق را با شروع انقلاب رها کرد و اصل قرارداد در تاریخ 9 تیر سال 1359 به علت تخلف پیمانکار فنلاندی از طرف وزارت مسکن فسخ شد.

در سال 1359 موافقتنامه لغو ویزا اتباع ایران و فنلاند از سوی فنلاند به حالت تعلیق درآمد.در سال 1363 با افتتاح سفارت ایران در هلسینکی، به تدریج روابط اقتصادی دو کشور توسعه یافت تا اینکه در سال 1365 سفر وزیر بازرگانی ایران به فنلاند انجام و در سال 1369 یک هیات اقتصادی به سرپرستی برور واهلروس قائم مقام وزارت صنایع و تجارت فنلاند به تهران سفر کرد. در سال 1370 سفر یوهانتالو وزیر صنایع و تجارت فنلاند در رأس یک هیات بزرگ اقتصادی به تهران، انجام شد. وزیر نفت وقت ایران نیز در سال 1371 به فنلاند سفر کرد.

پس از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران از میزان همکاری های فنلاند با تهران کاسته شد و حجم مبادلات بین 2 کشور که در سال 2006 به بیش از 200 میلیون دلار می رسید به تدریج کاهش یافت و در ماه های سرانجامی سال 2015 به کمتر از 50 میلیون دلار رسید. البته پس از برجام نگاه مقامات فنلاند به روابط دوجانبه با ایران تغییر کرد.

لازم به ذکر است نمایندگان مجلس شورای اسلامی 28 خرداد امسال در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فنلاند درباره یاری و همکاری متقابل در امور گمرکی را با 139 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از 194 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

فنلاند، کشور هزار دریاچه

فنلاند هشتمین کشور در اروپا به لحاظ وسعت و پس از جمهوری کنگو شصت و پنجمین کشور وسیع دنیا است. این کشور به لحاظ جمعیت کم تراکم ترین کشور در اتحادیه اروپا محسوب می شود.

فنلاند کشور معروف به هزار دریاچه از شمال با نروژ، از شرق با روسیه و از غرب با سوئد همسایه است و خلیج بوتنی در غرب، خلیج فنلاند در جنوب و دریای بالتیک در جنوب غربی این کشور قرار گرفته است. فنلاند سرزمینی است پَست، مشتمل بر چندین دریاچه که 86 درصد این کشور پوشیده از جنگل های توندرا و تایگا است. این کشور دارای 20 هزار جزیره با وسعتی بیش از یکصد هزار کیلومتر مربع است. تابستان فنلاند بسیار گرم و کوتاه و زمستان آن بسیار تاریک، سرد و بسیار بلند است. قرار داشتن یک سوم از خاک فنلاند در بالای مدار شمالگان، این کشور را پس از ایسلند، به شاقتصادی ترین کشور دنیا مبدل نموده است. در لاپلند در شمال فنلاند به مدت دو ماه تمام در زمستان خورشید طلوع نمی نماید و در تابستان نیز دو ماه غروب آفتاب وجود ندارد.

دو زبان فنلاندی و سوئدی در این کشور رسمیت دارند. 89.33 درصد از مردم این کشور به زبان فنلاندی سخن می گویند و زبان سوئدی در چند منطقه ساحلی در غرب، جنوب و منطقه خودگردان اُلند صحبت می شود. در فنلاند، زبان انگلیسی در بسیاری از جاها صحبت می شود و در اجتماعات تجاری بعضی از شرکت ها زبان اصلی به حساب می آید. حدود 78 درصد از مردم این کشور پیرو آیین لوتری از دین مسیحیت هستند و 20درصد نیز بدون مذهب هستند.

جمهوری فنلاند واقع در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپا با 5.5 میلیون نفر جمعیت به پایتختی هلسینکی است که حدود یک میلیون نفر از جمعیت آن در هلسینکی زندگی می نمایند. واحد پول این کشور یورو است و هر ساله یکی از کشورهایی است که در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در دنیا قرار می گیرد.

نگاهی گذرا به ساختار سیاسی فنلاند

ساختار سیاسی فنلاند، جمهوری است که بر اساس دموکراسی مجلسی اداره می شود. رئیس جمهور در رأس قوه مجریه قرار گرفته است که در انتخابات سراسری هر 6 سال یک بار به این سمت برگزیده می شود. رئیس جمهور فعلی فنلاند سائولی نینیستو است که در سال 2018 میلادی برای دومین بار به این سمت برگزیده شد. راهنمایی سیاست خارجی و فرماندهی نیروهای مسلح از جمله وظایف رئیس جمهور فنلاند است.

در پی تغییرات ایجاد شده در قانون اساسی فنلاند در سال 2011 و توسط مجلس این کشور که از دوره رئیس جمهور جدید اجرایی شد بخشی از اختیارات رئیس جمهور به دولت و مجلس منتقل و از سال 2012 اختیارات رئیس جمهور در دو حوزه مذکور محدودتر شده است.

نخست وزیر نیز ریاست هیأت دولت را در فنلاند برعهده دارد که توسط حزب یا احزاب پیروز در انتخابات برگزیده شده و به عنوان نخست وزیر به رئیس جمهور معرفی می شود. نخست وزیر هم پس از انتخاب اعضای کابینه اش آنها را به مجلس معرفی می نماید. نخست وزیر و کابینه اش باید بتوانند رای اعتماد مجلس را به دست آورند.یوها سیپیلا از حزب مرکز در حال حاضر عهده دار پست نخست وزیری فنلاند است که در انتخابات مجلسی آوریل 2015 به این سمت برگزیده شد. رسیدگی به امور داخلی وظیفه نخست وزیر است. مجلس فنلاند دارای 200 کرسی است که نمایندگان آن برای دوره ای چهار ساله انتخاب می شوند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 310

به "ظریف در فنلاند؛ کشور هزار دریاچه و رئیس کنونی شورای اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف در فنلاند؛ کشور هزار دریاچه و رئیس کنونی شورای اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید