فلامینگو ها پس از 5 سال به دریاچه ارومیه بازگشتند

به گزارش تیم علمی، با احیای دریاچه ارومیه و وجود آرتمیا در این دریاچه پس از گذشت 5 سال فلامینگو ها به دریاچه ارومیه بازگشتند.

فلامینگو ها پس از 5 سال به دریاچه ارومیه بازگشتند

به گزارش خبرنگار، با احیای دریاچه ارومیه و بازگشت آب و آرتمیا به این دریاچه، فلامینگو ها که یکی از زیستگاه های اصلی شان دریاچه ارومیه است پس از 5 سال به این منطقه بازگشتند.

فلامینگو ها از آرتمیا های موجود در دریاچه ارومیه که جانوران سخت پوستی هستند تغذیه می کنند، که با احیای دریاچه ارومیه وجود آرتمیا ها نیز در این دریاچه فراهم شده است، تا به امروز تعداد فلامینگو های مهاجر در سواحل دریاچه ارومیه 20 هزار قطعه اعلام شده است.

گفتنی است فلامینگو ها پرندگانی هستند که در حاشیه آب زندگی می کنند، نر و ماده این پرنده شبیه هم هستند و ماده ها کمی از نر ها کوچکترند. فلامینگو ها را به واسطه شکل خاص منقارشان که از وسط دارای خمیدگی خاصی به سمت پایین است و همچنین پا ها و گردن درازشان به سادگی قابل تشخیص اند؛ در ایران دو گونه فلامینگو وجود دارد که یکی نسبت به دیگری جثه کوچکتر دارد.

فلامینگو 150 سانتی متر طول دارد و در پرواز، پا ها و گردن را به صورت کشیده و پایین تر از سطح بدن نگه می دارد، این پرنده تن سفیدی دارد، شاهپر های اولیه و ثانویه و نوک منقار آن ها سیاهرنگ و پا ها و قاعدۀ منقار آن ها قرمز رنگ است.

فلامینگو ها از حلزون، گیاهان آبزی و آرتمیا تغذیه می کنند و رنگدانه های کارتنویید موجود در آرتمیا باعث می شود که پر و بال فلامینگو ها قرمز رنگ شود. به طوری که با نگهداری فلامینگو در اسارت، بعد از مدتی رنگ آن ها کاملاً سفید می شود مگر اینکه آرتمیا در تغذیه روزانه فلامینگو به عنوان مکمل غذایی گنجانده شود.

فلامینگو ها ازجمله پرندگانی هستند که به صورت گروهی زندگی می کنند، زیرا زندگی گروهی به آن ها کمک می کند که بتوانند خود را در مقابل حمله درندگان به خصوص زمانی که در حال تغذیه سرشان داخل گل واقع شده است حفاظت کنند.

از مزایای دیگر زندگی گروهی برای فلامینگو ها این است که هنگام جوجه آوری به راحتی به کمک یکدیگر می توانند جوجه ها را در مقابل دشمنان حفاظت کنند. فلامینگو ها هر سال یک تخم می گذارند و در صورت آسیب تخم دیگری نمی گذارند. پدر و مادر هر دو برای خوابیدن روی تخم با هم همکاری دارند و پس از تولد هر دو جوجه را از طریق دهانشان با ماده شیر مانندی که غنی از پروتئین و چربی است تغذیه می کنند. زمانی که رودخانه ها کم آب و غذا نایاب باشد، فلامینگو ها تولید مثل نمی کنند که این امر از نظر مسائل اکولوژیکی از تدابیر قابل توجه این پرنده است.

علت مرگ آرتمیا در دریاچه ارومیه

آخرین شرایط دریاچه ارومیه همزمان با آغاز فصل گرما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 1262

به "فلامینگو ها پس از 5 سال به دریاچه ارومیه بازگشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلامینگو ها پس از 5 سال به دریاچه ارومیه بازگشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید