معاون وزارت کار: یک میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم

به گزارش تیم علمی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ترویج فرهنگ کار و مهارت آموزی را حلقه مفقوده اشتغال فارغ التحصیلان کشور دانست و گفت: سامانه نظام جامع اطلاع رسانی بازارکار تا شهریور ماه سال جاری راه اندازی می گردد.

معاون وزارت کار: یک میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم

به گزارش تسنیم، مطابق آمار زمستان 1401 سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 37.2 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. آنالیز تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.9 درصد کاهش داشته است.

در زمستان 1401 سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 27.4 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. آنالیز تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.8 درصد افزایش داشته است.

فقدان مهارت این روز ها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچاربیکاری می شد، اما در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التصیلان شرط یافتن شغل، مهارت است.

بیکاری یکی از بزرگترین چالش های اقتصاد کشور های مختلف است. شاخص بیکاری از یک سو عمق مسائل یک اقتصاد را تعیین می نماید و از سوی دیگر آثار روانی بر جمعیت هر کشور، خصوصاً افراد متخصص و فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد؛ از همین رو کاهش یا افزایش عده افراد بیکار، از جمله عوامل مهم و اثرگذار در آنالیز کارنامه عملکرد مالی دولت هاست.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار در نشست تخصصی کنگره ملّی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور اظهار کرد: این همایش ملّی با هدف تصویرسازی بازارکار دانش آموختگان در قالب اکوسیستم ملّی اشتغال و تحلیل نقش دانش آموختگان در برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال برگزار می گردد.

وی با اشاره به مفهوم اکوسیستم، مسأله اشتغال را یک فرآیند و موجود زنده دانست و اضافه نمود: همه متغیر های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مالی تأثیر مستقیمی بر مسأله اکوسیستم ملّی اشتغال کشور دارد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مسیر های مهم یافتن راه چاره مسأله بیکاری دانش آموختگان در کشور رسیدن به یک اجماع در سطح سیاست گذاری ملّی است.

وی گام اول را شناخت دقیق و عمیق مسأله بیکاری دانش آموختگان عنوان و افزود: خلأ مهارت آموزی دانش آموختگان یکی چالش های اساسی مسأله بیکاری این قشر است.

کریمی بیرانوند تعداد بیکاران فارغ التحصیل را حدود یک میلیون نفر برشمرد و گفت: فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استان ها و مهارت های تخصصی مهم ترین چالش اساسی رفع این مسأله است.

وی فعال کار کردن را یک فضلیت انسانی دانست و اضافه نمود: فرهنگ کار با هدف ایجاد انگیزه و با موضوع کارگروه اشتغال استان ها و مشارکت دانشگاه ها و نهاد های غیردولتی در سراسر کشور باید ترویج گردد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال تأکید کرد: موضوع اشتغال دانش آموختگان یک موضوع فرابخشی است و نمی توان به وسیله یک دستگاه خاص این مشکل و چالش را رفع و حل کرد.

کریمی بیرانوند از راه اندازی نظام جامع اطلاع رسانی بازارکار تا شهریور ماه سال جاری اطلاع داد و خاطرنشان کرد: با راه اندازی نظام جامع اطلاع رسانی بازارکار، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم می گردد.

وی افزود: باید حل مسأله اشتغال دانش آموختگان را به یک یا دو مشوق مثلاً معافیت بیمه ای یا مالیاتی تنزل داد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2301

به "معاون وزارت کار: یک میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون وزارت کار: یک میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید