تغییر شیفت شب کتابخانه ملی یک تصمیم سازمانی است

به گزارش تیم علمی، عصمت مؤمنی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره مکاتبه اعضای کتابخانه ملی به رئیس جمهور مبنی بر احیای شیفت شب کتابخانه ملی اظهار کرد: البته این نامه ها به دست کتابخانه ملی می رسد و همه افراد برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی محترم هستند. اما این تصمیم ـ برقراری شیفت شب کتابخانه ملی تا ساعت 24ـ یک تصمیم فردی نسیت؛ بلکه سازمانی است. حتما دلایلی برای این تصمیم وجود دارد و به طور قطع فکر و اندیشه منسجم تری برای این تصمیم وجود دارد. نمی توانم نظر قطعی ارائه کنم اما کتابخانه ملی قطعا به توسعه و بهبودخدمات، فکر می نماید.

تغییر شیفت شب کتابخانه ملی یک تصمیم سازمانی است

وی درباره نمایشگاه کتاب تهران گفت: به عنوان یک علاقه مند و فارغ از سمتم در کتابخانه ملی صحبت می کنم، به نظر من باید خوانش کتابخوانی در کشور ترویج پبدا کند. این خوانش شامل این موضوع است که به مخاطبان آموزش داده شود، چه بخوانند؟ چگونه بخوانند؟ به نظر می رسد باید تمرکز و انگیزه های درونی افراد در زمینه خواندن کتاب شناسایی شود.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه حتی معیارهای خوانش مطالعه در جامعه دانشگاهی نیز باید بازنگری شود، بیان کرد: در ادبیات علمی میان خواندن و مطالعه تفاوت وجود دارد و در بحث واژگانی نیز این دو معنا، تفاوت ساختاری دارند؛ زیرا خواندن مبحثی است که با لذت، تفریح و منزلت اجتماعی همراه است اما مطالعه دارای عمق و تمرکز بیشتری است و قطعا این دو مقوله باید تفکیک شوند. برهمین اساس دایره خواندن، وسیع تر و تمرکز در مطالعه بیشتر است؛ به نظر می رسد مطالعه و خواندن باید همزمان و همسو با یکدیگر در جامعه دنبال شود.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد عادت به خواندن باید در جامعه ترویج شود، گفت: اگر عادت به خواندن در جامعه ترویج شود، می توانیم مطالعه را در جامعه هدفمند کنیم.

مؤمنی درباره چگونگی ترویج عادت به خواندن در جامعه و سیاست گذاری مناسب، اظهار کرد: حضور گسترده مردم در نمایشگاه کتاب تهران نشان دهنده این است که علاقه و ظرفیت به کتابخوانی در کشور وجود دارد اما ترویج خواندن یکی از مباحثی است که هرچقدر به آن پرداخته شود، بازهم کم است و برای توسعه ترویج کتابخوانی و عادت به خواندن در جامعه باید طرز تفکر جامعه تغییر کند؛ البته ترویج این فرهنگ، نیازمند انگاره های دانشی است. براساس آن می توان فهمید تا چه مقدار در مقوله فرهنگ و ترویج کتابخوانی پیروز بوده ایم؟

وی درباره عوامل سیاست گذاری فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: به طور تعیین نظری درباره سیاست گذاری نمایشگاه کتاب تهران ندارم اما به نظر می رسد ریشه همه انگیزه های درونی خواندن به خانواده برمی شود و باید در سبد خانواده های ایرانی کتاب وجود داشته باشد اما مسائل مالی اکنون به مقوله فرهنگی گره خورده و موجب شده کتاب و نیازهای فرهنگی به اولویت چندم و حتی آخر خانواده ها تبدیل شود. مسائل فرهنگی می تواند ساختارمند از سوی دولت حمایت شود.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه دولت برای ساختارهای مالی برنامه های تعیینی دارد اما مباحث فرهنگی مظلوم هستند، اظهار کرد: به نظر می رسد دولت در زمینه فرهنگی باید برنامه منسجم تری در ساختار کلان داشته باشد و ساختارمند از نظام فرهنگی حمایت کند؛ به عنوان مثال همان طور که کودکی متولد می شود به او در طول زندگی دفترچه سلامت می دهند و دائم معیارهای سلامتی او را چک می نمایند، بهتر است معیارهای مشارکت فرهنگی افراد نیز در طول دوران حضورش در این بخش رصد و کنترل شود.

مومنی با انتقاد از حذف پست کتابدار در سال 89 ازسوی آموزش و پرورش اظهار کرد: به نظر می رسد، تربیت کتابدار معلم به وسیله سیستم آموزشی کشور بتواند تا حدودی مشکل کتابخوانی در کشور را حل نماید. با این راه چاره، کتابدارانی که به وسیله آکادمیک در دانشگاه ها کتابداری می خوانند بهتر است در صورتی که بخواهند وارد کتابخانه های آموزشگاهی شوند و چند واحد تربیت معلم را نیز بگذرانند؛ البته این مساله که این افراد چه بخوانند نیز قابل بحث است.

وی اضافه کرد: با این راه چاره، دغدغه مدارس برای احیای پست کتابدار به دلیل نداشتن بودجه مرتفع شود و بعلاوه آموزش و ترویج کتابخوانی به وسیله کتابدار معلم، می تواند به نسل نوی که خواهان آموزش به وسیله فضای الکترونیک هستند، یاری بیشتری کند؛ زیرا ترویج کتابخوانی به وسیله کتابدار معلم می تواند نگاه نسل نو را نسبت به کتابخوانی تغییر دهد.

به گزارش ایبنا؛ 21 اردیبهشت ماه سال گذشتهبا توجه به پیگیری های اعضای کتابخانه ملی برای بازگشت شیفت شب کتابخانه ملی به ساعت 24 تا 7 صبح، بعد از 12 سال از زمان تأسیس شیفت شب این کتابخانه، اعضای کتابخانه ملی درخواست خود را برای رئیس هیئت امنای کتابخانه ارسال کردند. لازم به دکراست؛ طی روزهای ابتدایی زمستان سال جاری که کشور به دلیل سرما، قطعی گاز را تجربه کرد، کتابخانه ملی اعلام نمود که برای صرفه جویی در مصرف گاز، شیفت شب کتابخانه را از ساعت 24 تا 7 صبح تعطیل می نماید، اما با بازگشت شرایط به حالت عادی همچنان این شرایط برقرار است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sctm.ir شناسه مطلب: 2299

Warning: Undefined variable $comment_review in /var/www/vhosts/sctm.ir/httpdocs/system/library/view/class-comment.php on line 220

به "تغییر شیفت شب کتابخانه ملی یک تصمیم سازمانی است" امتیاز دهید

1 کاربر به "تغییر شیفت شب کتابخانه ملی یک تصمیم سازمانی است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر شیفت شب کتابخانه ملی یک تصمیم سازمانی است"

1 دیدگاه

حسین 6 خرداد 1402

از آذرماه سال 1401 به بهانه کاهش مصرف انرژی، شیفت شب کتابخانه ملی ایران هشت ساعت کاهش یافته و عملا خدمات شبانه‌روزی آن تعطیل شده است. متاسفانه به‌‌رغم وعده‌های مدیران کتابخانه مبنی بر ارایه خدمات شبانه‌روزی پس از حل مشکل کمبود گاز، تعطیلی شیفت شب تا به امروز ادامه داشته و توقف آن در چهار ماه اخیر مشکلات بسیاری را در مسیر مطالعه و تحقیقات پژوهشگران و نخبگان به وجود آورده است. باید بگویم عدم صداقت مدیران یک مرکز فرهنگی واقعا جای تاسف دارد

پاسخ به حسین
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید